Monday, March 18, 2013

مرخصی نوروزی برای زندانیان سیاسی

سیزده زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین عصر امروز با استفاده از حق مرخصی، در آستانه ی نوروز به مرخصی آمدند.
 
به گزارش  کلمه، حسن زید آبادی، علی اکبر محمدزاده، محمد رضایی، شهاب الدین مرتضوی ، کامیار پارسا، مهرداد آهن خواه، سامان حمیدی آزادی و مجید صداقت زندانیان سیاسی جنبش سبز از بند ۳۵۰ زندان اوین عصر امروز به مرخصی نوروزی آمدند.
 
بر اساس این گزارش حسن فرجی، بهزاد هوشمند، حسن خداوردی زندانیان سیاسی که در همین بند نگهداری می شوند نیز همزمان با زندانیان سبز به مرخصی آمدند.
 
هم چنین از بند زنان زندان اوین نسیم سلطان بیگی با ۳۰۰ میلیون وثیقه تومانی و عالیه تبرایی با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی توانستند از حق مرخصی نوروزی خود استفاده کنند.
 
گزارش ها حاکی از آن است که وثیقه ی تعداد دیگری از زندانیان سیاسی و حکم مرخصی برخی دیگر نیز برای تعطیلات نوروز صادر شده است.
 
براساس قوانین، مرخصی از حقوق اولیه زندانیان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاییه و امنیتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانیان و خانواده هایشان نگاه می کنند و طی چهار سال گذشته زندانیان سبز بیشترین فشار و آزار را متحمل شدند.
 
برای دادن مرخصی به یک زندانی سیاسی نهادهای مختلف تصمیم گیرنده هستند نهادهایی مثل وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاییه. گاهی برای اینکه یک زندانی چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند باید موافقت همه این نهادها جلب شود. کینه ورزی های شخصی و موافقت بازجوهایی که فراتر از قانون قدرت تصمیم گیری دارند، نیز از مراحلی است که یک زندانی را مستحق مرخصی و دیگری را فاقد آن تشخیص می دهد. در نهایت وقتی تمام این مراحل طی می شود، زندانی سیاسی قادر است چند روزی و فقط چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند.
 
این در حالی است که طبق قوانین تمام زندانیان بجز تعداد اندکی حق استفاده از مرخصی نوروزی را دارند. قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment