Monday, March 18, 2013

ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران؛ سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر

یک کارشناس مبارزه با مواد مخدر با دو روش مختلف ثابت می‌کند که آمار واقعی معتادان در کشور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است. 
 
او عملکرد پلیس را در کشف مواد و دستگیری قاچاقچیان موفق می‌داند اما معتقد است در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد موقق نبوده‌ایم. 
 
سعید صفاتیان، کارشناس مبارزه با مواد مخدر که پیش از این مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بود عملکرد این ستاد را مورد بررسی قرار داده و می‌گوید: مشکلی که در حوزه درمان وجود دارد به نوع ماندگاری در درمان و سیاست‌های آن بر می‌گردد به طوری که آیین‌نامه موجود در این زمینه فقط نگاه درمانی دارد تا کارشناسی. به گفته سعید صفاتیان 8 مدل به شکل مرکز درمانی تعریف شده و دستورالعمل دارد، از این میان فقط یک مدل کارشناسی است، درحالی که کشورهای منطقه و موفق در امر اعتیاد بیشتر به کاهش آسیب‌ها می‌پردازند.
 
مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث کاهش آسیب در کشور نیز انجام شده اما بسیار ضعیف است. برای فرد معتادی که 10 سال مواد مصرف کرده نمی‌توان با یک برنامه 2 ماهه او را درمان کرد بلکه عوارض جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی را باید کم کرد.
 
صفاتیان افزود: معتاد تزریقی را به کشیدنی تبدیل می‌کنیم، از 5 گرم روزانه به مصرف یک گرم کاهش می‌دهیم. در حالی که باید این مسائل در یک فرایند چند ساله انجام شود. وی ادامه داد: در کشورهای موفق همراه با درمان دارویی که بیش از 15 تا 20 درصد جایگاه ندارد، 70 درصد درمان غیر دارویی کاربرد دارد. درحالی که در ایران با یک نگاه پرهیز مدارانه ظرف 2 ماه می‌خواهند کار را جمع کنند. صفاتیان افزود: اگر در آمارها بگویند 100 هزار معتاد، 2 ماهه پاک می‌شوند آمار خوبی است و عملکردشان را بالا برده‌اند اما با چرخش به سمت درمان ظرف 2 سال آینده، دلزدگی از درمان را ایجاد می‌کنند و درمان، کوتاه مدت خواهد شد.
 
این کارشناس حوزه مبارزه با اعتیاد افزود: متأسفانه نگاه برنامه‌ریزان در همه حوزه‌ها نسبت به درمان غیردارویی ضعیف است و این در حالی است که اقدامات برای بودجه ریزی در حال کم شدن است. نگاه مسئولان به این حوزه ضعیف شده است و مسئولان به دنبال درمانهای طولانی مدت نیستند. صفاتیان درمان رایگان اعتیاد را مناسب ندانست و گفت: پروتکل علمی در دنیا وجود ندارد که درمان اعتیاد رایگان باشد بلکه باید بیمه آن را پوشش دهد. در ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر بحث بیمه آمده است اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی نشده و وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت نتوانسته‌اند بسته کلی درمان اعتیاد را تعریف کنند.
 
وی با تاکید بر درمان یک تا 100 معتاد و پوشش بیمه پایه و بستری تصریح کرد: بسیاری از معتادان نمی‌توانند هزینه درمان اعتیاد به مواد روانگردان و غیره را بدهند و از سوی دیگر 80 درصد مراکز درمانی خصوصی است، اگر هزینه‌ها را کاهش دهیم این مراکز نمی‌توانند فعالیت کنند.
 
صفاتیان گفت: در چند ماه گذشته نگاه مسئولان بر حوزه درمان سختگیرانه بوده و با ابلاغ آیین‌نامه‌های متعدد انگیزه را از پزشکان گرفته‌اند؛ اینکه چرا هنوز در بحث درمان به جمع‌بندی نرسیده‌اند مشخص نیست اما‌ آنچه وجود دارد سیل زیاد معتادان در پشت در‌های مراکز درمان است. به گفته وی در حوزه پیشگیری از اعتیاد موفق نبوده‌ایم، کاهش سن اعتیاد، افزایش گرایش به مصرف مواد و تغییر نگرش‌ها بیانگر این موضوع است و بسیاری از کشورها که در امر اعتیاد موفق بوده‌اند آن را در حد کنترل نگه داشته‌اند که در ایران این طور نیست.
 
صفاتیان ادامه داد: در حوزه آموزش تخصصی به مددکاران و کارشناسان نیز موفق نبوده‌ایم، دوره‌های آموزشی با کلاس‌های 6 ساعته مواد چیست؟ را برگزار می‌کنیم با جمعیتی 300 نفره. اصلاً در دنیا همایش پیشگیری برگزار نمی‌شود بلکه کلاس‌ها تخصصی شده‌اند. وی با طرح این سوال که چرا دولت به بخش خصوصی اجازه دخالت نمی‌دهد افزود: بازاریابی اجتماعی در ایران معنی ندارد اگر بخش خصوصی فعال‌تر شود برای درآمد خود به دنبال درمان معتادان می‌روند و رقابت بین آنها افزایش می‌یابد، پیشگیری باید از دولت گرفته شود و فقط نظارت کند.
 
صفاتیان گفت: 3 هزار مرکز درمان متادون داریم که فقط 5 درصد آنها مددکار آموزش دیده دارند و از بین 4 هزار روانشناس فقط 100 نفر آموزش کافی را دیده‌اند، با این وجود بخش خصوصی تمایل به همکاری دارد اما کسی حمایت نمی‌کند. وی در مورد تعداد معتادان در کشور گفت: طبق تحقیق انجام شده در سال 86، یک میلیون و 200 هزار معتاد شناسایی شدند که 8 ماه بعد ستاد اعلام کرد این تعداد به یک میلیون و 350 هزار نفر افزایش یافته است.
 
مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در دنیا 210 میلیون معتاد وجود دارد که از این تعداد 10 میلیون نفر قاچاقچی هستند بنابراین نسبت قاچاقچی به معتاد 21 است و در کشور ما هم در 9 ماهه گذشته 165 هزار نفر و در 11 ماه گذشته 235 هزار قاچاقچی شناسایی شده که با احتساب 12 ماه می‌شود 250 هزار نفر. صفاتیان گفت: با احتساب 30 درصدی تعداد افرادی که به صورت تکراری در طول سال دستگیر شده‌اند، 180 هزار نفر قاچاقچی در کشور دستگیر شده است. بنابراین با نسبت 21 نفر معتاد به هر قاچاقچی می‌توان برآورد کرد که تعداد معتادان در کشور 3 میلیون و 600 هزار نفر است. این کارشناس حوزه اعتیاد گفت: از سوی دیگر در حوزه درمان 700 هزار نفر درمان می‌شوند به عبارتی 50 درصد از معتادان درمان می‌شوند، این در حالی است که پیشرفته‌ترین کشورها بیش از 25 درصد از معتادان خود را نمی‌توانند درمان کنند و ما هم استثنا نیستیم. بنابراین با محاسبه ضریب افرادی که درمان می‌شوند تعداد معتادان باز هم 3 میلیون و 600 هزار نفر خواهد بود.
 
روزنامه آرمان
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment