Tuesday, March 26, 2013

زندانیان سیاسی را فراموش نمی کنیم؛ نوید خانجانی، آرش صادقی، ضیا نبوی

نوید خانجانی 
 
فعال حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در ایران، عضو شورای مرکزی کمیته گزارشگران حقوق بشر، زندانی سیاسی، از پایه گذاران کمیته حق تحصیل در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است.
 
نوید خانجانی آخرین و تنها مصاحبه علیرضا داوودی از دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب را پس از آزادی از زندان و پیش از مرگ مشکوک وی تهیه نموده بود که فایل صوتی این گفتگو پس از مرگ علیرضا داوودی منتشر شد و بسیاری از حقایق زندان در خصوص شکنجه‌های جسمی و و روحی که به علیرضا داوودی شده بود در آن افشا می‌شود.
 
وی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۸ در منزل پدرش در اصفهان بازداشت شد.
 
با بازداشت نوید خانجانی، تعداد اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر در آن زمان به ۷ تن رسید. در زمان بازداشت وی اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر شامل شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، نوید خانجانی، سعید جلالی فر، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی بوده‌است.
 
نوید خانجانی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ با تودیع وثیقهٔ از زندان اوین آزاد گردید.
 
نوید خانجانی، در روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس، به تحمل ۱۲سال حبس تعزیری و ۴۰۰۰۰۰۰ ریال جریمهٔ نقدی محکوم شد. وی پیشتر در حکمی که به وکیل وی ارائه شده بود، از کشور نیز ممنوع الخروج شده‌است. این حکم، به وکیل وی خانم شیما قوشه در طی چهار صفحه ابلاغ شده‌است. این حکم، بالاترین میزان محکومیت در بین فعالین حقوق بشر بوده‌است.
 
نوید خانجانی روز اول شهریور ماه سال گذشته هنگامی‌ که به همراه ۳۴ نفر دیگر برای کمک به مردم زلزله ‌زده به آذربایجان رفته بود، دستگیر شد. وی ابتدا به زندان اوین و در روز ۱۹ شهریور به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.
 
به گفته‌ی خانم آرمین، او چند روزی در قرنطینه رجایی‌شهر بوده و پس از آن تماس گرفته و گفته است که برای اجرای حکم ۱۲ سال حبس تعزیری‌اش به این زندان منتقل شده و در سالن ۱۲ بند ۴ زندانی است.
 
آرش صادقی 
 
آرش صادقی، دانشجوي كارشناسي ارشد فلسفه دانشگاه علامه، برای چندمین بار در آذر سال ١٣٨٩ بازداشت شد.
 
این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، در دادگاه بدوي در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حکم قاضی پیرعباس به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. وی هم چنین در پرونده قبلی خود به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعزیری کاهش یافت.
 
آرش صادقی، عضو ستاد  ۸۸ میرحسین موسوی، برای اولین بار در ١٨ تیر ١٣٨٨ بازداشت، ۵۳ روز را در بند ۲ الف سپاه سپری کرده و سپس با قرار کفالت آزاد شد. وی برای دومین بار در  ٦ دی ١٣٨٨ همزمان با حوادث عاشورا در تهران دستگیر و در فروردین ١٣٨٩ با قید وثیقه از زندان آزاد شد. لازم به ذکر است که مادر آرش صادقی در حمله ماموران امنیتی به خانه وی دچار شوک قلبی شده و از دنیا رفت. آرش صادقی هم اکنون دوران محکومیت خود را در بند ٢٠٩ زندان اوین می گذراند.
 
ضیا نبوی 
 
ضیا نبوی، دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در  ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
 
ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شد، با این وجود از ادامه تحصیل وی در مقطع کارشناسی ارشد جلوگیری به عمل آمد.
 
در ۲۲ دی ۸۸، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، وی را به به ۱۵ سال زندان (۱۰ سال حبس در تبعید در شهرستان ایذه) و ۷۴ ضربه شلاق محکوم نمود. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
 
این عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در اول مهرماه ۸۹ به زندان کارون اهواز، که از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار است، تبعید شد. وی در اردیبهشت ماه سال ٩٠ به همراه ٢٥ زندانی سیاسی دیگر، به زندان دیگری به نام اردوگاه کلینیک در اهواز منتقل گشت. وی پس از چهار ماه مجددا به زندان کارون بازگشت. ضیا نبوی، با گذشت بیش از دو سال از بازداشت، بدون استفاده از حق مرخصی دوران محکومیت خود را در تبعید سپری می کند.
 
روز سه شنبه، ۱۵ اسفندماه سال گذشته بود که این فعال دانشجویی پس از بازرسی کامل وسایلش در زندان کارون اهواز و ضبط کلیه دستنوشته های وی از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز به دادسرای انقلاب این شهر فرستاده شد.
 
در این روز به دلیل حضور خانواده ضیا در اهواز جهت ملاقات با وی، آنها توانستند با پی گیری زیاد، وی را برای دقایقی در حضور ماموران اطلاعاتی در راهروهای دادسرای انقلاب اهواز ملاقات کنند. اما در این ملاقات محدود که تحت کنترل شدید ماموران بود، دلایل انتقال وی مشخص نشد. تنها به گفته خانواده ضیا وی در این ملاقات، برخلاف معمول که حتی در شرایط بسیار سخت تبعید آرامش زیادی داشت، تا حدی تحت فشار عصبی به نظر می رسید.
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment