Thursday, March 28, 2013

زندانیان سیاسی را فراموش نمی کنیم؛ فریبرز رئیس دانا، سعید جلالی فر، ایقان شهیدی

فریبرز رئیس دانا
 
اقتصاددان ایرانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی، عضو کانون نویسندگان ایران، فعال سیاسی سوسیالیست و دانش‌آموخته‌ی دکتری اقتصاد از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه لندن (L.S.E) است.
 
در نیمه شب ۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ برابر ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ پس از گفتگویی با تلویزیون بی بی سی در مورد طرح هدفمندی یارانه‌ها و "نیو لیبرالی" خواندن این سیاست دکتر رئیس دانا در منزل شخصی باز داشت شد و به مکان نامعلومی انتقال یافت.شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای، او را به یک سال حبس محکوم کرد.
 
وی در خردادماه ۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. در متن حکم دادگاه، «عضویت در کانون نویسندگان، صدور بیانیه علیه سانسور، مصاحبه با رسانه‌های بی.بی.سی و صدای آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانیان» از دلایل صدور حکم اعلام شده بود.
 
او در اول خرداد ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
 
سعید جلالی فر
 
سعید جلالی فر، دانشجوی محروم از تحصیل رشته فیزیک دانشگاه زنجان، روز یکشنبه ٩ مرداد ۹۰ در پی مراجعه به زندان اوین بازداشت شد. 
 
سعید جلالی فر، فعال دانشجویی و حقوق بشر، پیش از این نیز در آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شده و نزدیک به ۴ ماه را در بازداشت موقت گذرانده بود. وی در اواخر اسفند ماه سال ۸۸ با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد. اتهام جلالی فر که از فعالین حقوق کودک نیز می باشد، "فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده بود.
 
سعید جلالی فر در پی افشاگری پیرامون فساد اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان از این دانشگاه اخراج شده بود.  سعید جلالی فر، در مرداد ماه سال گذشته، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم» محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین می باشد.
 
ایقان شهیدی
 
ایقان شهیدی، شهروند بهایی و از فعالین حق تحصیل، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. 
 
ایقان شهیدی در دادگاه بدوی به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی کمیته حق تحصیل»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «عضویت در جامعهٔ بهائی»  در تاریخ هفتم تیرماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد تأیید شد.
 
ایقان شهیدی پس از مراجعه به زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و این در حالی است که مسئولین زندان به وی و خانواده اش از احتمال انتقال این فعال حق تحصیل به زندان رجائی شهر خبر داده اند.
 
وی در ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ برای اجرای حکمش بازداشت شده بود.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment