Wednesday, March 27, 2013

زندانیان سیاسی را فراموش نمی کنیم؛ مهسا امرآبادی، یاشار دارالشفاء، حبیب الله لطیفی

مهسا امرآبادی
 
مهسا امرآبادی خبرنگار، زندانی سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی است.
 
وی کار مطبوعاتی خود را در دهه ۸۰ آغاز کرده و با روزنامه‌های اصلاح‌طلب همکاری داشته است. پیش از انتخابات در روزنامه‌ی اعتماد ملی فعال بود که به بازداشت وی انجامید. در سال ۱۳۹۰ نیز از اعضای تحریریه روزنامه توقیف شده اعتماد بوده است که از تاریخ بیست و هشتم دی ماه ۱۳۹۰ دوباره شروع به انتشار کرده است.
 
مسعود باستانی، همسر او نیز از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران اصلاح طلب است که پس از طي يك دوره درماني در تاريخ بيست و چهارم بهمن ۱۳۹۰ از بيمارستان به زندان رجايي شهر منتقل شده است.
 
مهسا امرآبادی پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸)، در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و بیش از ۶۰ روز را در زندان به‌سر برد. برای بار دوم به همراه با فخرالسادات محتشمی‌پور و شهین جهادی در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان بازداشت شد که پیش از عید نوروز ۱۳۹۰ آزاد شد.
 
امرآبادی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده و ۲۲ اردیبهشت سال جاری برای اجرای حکم خود به زندان اوین رفت.
 
یاشار دارالشفاء
 
یاشار دارالشفاء فارغ‌ التحصیل کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران برای تحمل ۵ سال و نیم حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.
 
به گزارش کلمه، یاشار دارالشفاء به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رییس‌جمهور در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال و نیم حبس تعزیری تبدیل شد.
 
یاشار دارالشفا ابتدا در ۱۳ آبان ۸۸ دستگیر و بیست روز در زندان اوین بود، سپس در بهمن ماه ۸۸ به همراه ۶ تن از اعضای خانواده‌اش احضار و نزدیک به چهل روز را در زندان اوین در بازداشت بود.
 
یاشار دارالشفاء دبیر سابق تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی دانشگاه تهران یکی از هفت عضو خانواده دارالشفائی است که پیش از این در دو ماه آخر سال ۱۳۸۸ بازداشت و همگی به زندان اوین منتقل شدند.
 
او که با رتبه چهار کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه تهران شد، در جریان حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دو مرتبه در تاریخ های ۱۳ آبان ۱۳۸۸ به مدت ۲۰ روز و در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ به همراه مادر و برادرش در منزل بازداشت، و برای مدت۳۲ روز در زندان اوین محبوس شد.
 
حبیب الله لطیفی
 
حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد محکوم به اعدام، در اول آبان سال ١٣٨٦ در شهر سنندج بازداشت شد.
 
شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی در تیر ماه ۱۳۸۷، حبیب الله لطیفی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه ایلام را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "محاربه" به اعدام محکوم کرد.
 
در بهمن ماه ۱۳۸۷، شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر سنندج، حکم اعدام حبیب الله لطیفی را تایید کرد. این حکم در فروردین ماه ١٣٨٨ در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.
 
در حالی که در روز سوم دی ماه ١٣٨٩، خبر اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی در روز پنجم دی ماه از سوی خانواده و وکلای وی اعلام شده بود، با اعتراض گسترده فعالان سیاسی و حقوق بشر، نهادهای بین المللی دفاع از حقوق بشر و حضور گسترده مردم و فعالان سیاسی سنندج در جلوی زندان این شهر، این حکم در آستانه اجرا متوقف شد.نعمت احمدی، وکیل حبیب الله لطیفی، در گفتگو با خبرگزاری ها با اعتراض نسبت به رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب، و بیان اینکه پرونده باید در دادگاه کیفری استان مورد بررسی قرار می گرفت، از درخواست عفو و اعاده دادرسی خبر داده است.
 
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز طی بیانیه‌ای با اشاره به شکنجه‌ی حبیب الله لطیفی در زندان و اخذ اعترافات تحت شکنجه که مبنای دادرسی قرار گرفته، خواهان اعاده دادرسی این متهم شده است. این اعترافات در ماه های نخست بازداشت وی در اداره اطلاعات سنندج و تحت شکنجه های شدید گرفته شده است. حبیب الله لطیفی، دانشجوی زندانی، هم اکنون در زندان مرکزی شهر سنندج نگهداری می شود.
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment