Tuesday, March 19, 2013

گزارش جنبش دانشجویی ایران در سال ۱۳۹۱

 مهر:
 
مهر: محمد حاجی بابایی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون بابل، به پنج ماه حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.              
مهر: همزمان با اعلام نتایج دکتری سال ۹۱، وحید عابدینی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، مجددا از ادامه تحصیل در مقطع دکتری محروم شد.            
مهر: بهروز فریدی فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز عصر روز سه شنبه ۱۱ مهر ماه در منزل خود جهت اجرای حکم دستگیر شد.          
مهر: روح الله بیات فعال دانشجویی دانشگاه زنجان علیرغم قبولی در آزمون کار‌شناسی ارشد برای دومین سال پیاپی از ادامه تحصیل محروم گشت.        
مهر: وحید علیقلی‌پور از فعالین دانشجویی طیف چپ دانشگاه پلی تکنیک، روز شنبه هفته گذشته ۱۵ مهر، خود را برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به زندان اوین معرفی کرد.       
مهر: نسیم سلطان‌بیگی فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه طباطبایی، جهت اجرای حکم خود به زندان اوین بازگشت.      
مهر: نازنین دیهیمی که دختر خشایار دیهیمی است، صبح سه شنبه هفته گذشته برای اجرای حکم ۸ ماهه خود روانه بند زنان سیاسی زندان اوین شده است.              
مهر: به دستور جلیل مالکی، ریاست دانشکده حقوق تهران مرکز، تنها نشریه مستقل دانشجویی این دانشکده توقیف شد و مامورین حراست و انتظامات ضمن شکستن قفل در دفتر، کلیه وسایل موجود در این دفتر را که پیش از این با هزینه شخصی دوره های مختلف فعال در این نشریه خریداری شده بود را ضبط و دفتر نشریه را نیز پلمپ کردند.        
مهر: هرانا  گزارش داده که کیوان رحیمیان، از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان ایران، برای گذراندن محکومیت خود از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند ۴ زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آقای رحیمیان را به ۵ سال حبس تعزیری و ۹۷ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده است.
مهر: محرومیت از تحصیل سه دانشجوی کرد اهل سنت: سمیه هوشیاری– دانشجوی تخصّصی بیماری‌های کودکان دانشگاه علوم پزشکی کردستان – ورودی ۹۱ نیز با وجود قبولی در آزمون تخصّصی و حضور در کلاس، به گفته مسئولین دانشگاه «مقامات اطلاعاتی، پایان نامه پزشکی عمومیش را تأیید نکرده‌اند» و چون اکنون حتّی فاقد مدرک پزشکی عمومی است ، در نتیجه ادامه تحصیل تخصّص نیز ممکن نیست.
مهر: محرومیت از تحصیل سه دانشجوی کرد اهل سنت: لیلا بُرنا – دانشجوی تخصّصی جراحی زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان – ورودی ۹۱- با وجود قبولی در آزمون تخصّصی و حضور در کلاس، به گفته مسئولین دانشگاه «مقامات اطلاعاتی، پایان نامه پزشکی عمومیش را تأیید نکرده‌اند» و چون اکنون حتی فاقد مدرک پزشکی عمومی است، در نتیجه ادامه تحصیل تخصّص نیز ممکن نیست. 
مهر: محرومیت از تحصیل سه دانشجوی کرد اهل سنت: سروه حیدری- رزیدنت سال آخر زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از جمله این سه نفر است که در جلسه دفاعیّه، پایان نامه تخصّص خود را تقدیم به (کاکه احمد مفتی‌زاده) می‌کند؛ فوراً مسئولین دانشگاه و حراستی‌ها از معرّفی شدن وی برای امتحان پایانی (پره بورد) ممانعت به عمل می‌آورند.
 
آبان:
 
آبان: بهاره هدایت؛  در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.
آبان: نازنین دیهیمی؛ در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.
آبان: نسیم سلطان بیگی؛ در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند. 
آبان: شیوا نظرآهاری؛ در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.
آبان: در ادامه فشارهای امنیتی بر تشکل های دانشجویی مستقل، این بار "مجمع اسلامی دانشجویان" دانشگاه سمنان دو ماه تعلیق شد. 
آبان: داور حسینی وجدان، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین و دانشجوی دانشگاه اصفهان بدون حضور وکیل و اطلاع نامبرده از زمان جلسه دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. 
آبان: یک دانشجوی کُرد به نام "جمال قادر نژاد" از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به پنج سال حبس محکوم شد. 
آبان: فربد محمدزاده، ورودی سال ۱۳۸۵ در مقطع کارشناسی دانشگاه اصفھان و ورودی سال ۱۳۸۹ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۱ به علت "اعتقاد به آئین بھائی" از دانشگاه اصفهان اخراج شد. 
آبان: در ادامه محرومیت از تحصیل دانشجویان بهائی در بسیاری از دانشگاه های کشور، نوا حمیدی و مونا اشرفی دو دانشجوی بهائی ورودی سال ٩٠ در رشته آی تی (IT) دانشگاه قزوین از ادامه تحصیل محروم شدند.
آبان: یاشار دارالشفاء فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران برای تحمل ۵ سال و نیم حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد. 
آبان: امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای لیزر از دانشگاه آستین تگزاس که حدود ۲۱ ماه است بدون حتی یک روز مرخصی در زندان اوین به سر می برد، به اتهام تحصیل مال از طریق نا مشروع از سوی شعبه ۱۰۵۷دادگاه عمومی تهران به ۹۱ روز حبس محکوم شد. 
آبان: محسن قشقایی زاده  فعال دانشجویی است که در آخرین جلسه سرای اهل قلم به میزبانی مهدی خزعلی بازداشت شد و هنوز علت و جزییات اتهام و دلیل بازداشت وی مشخص نشده است. 
 
آذر:
 
آذر: محروم از حق تحصیل، دو دانشجو-نام نامشخص
آذر: بهاره هدایت، فعال سرسناش دانشجویی، ممنوع الملاقات شد 
آذر: در پی تجمع آرام روز دانشجو در دانشگاه بین المللی "امام خمینی" قزوین حداقل 6 دانشجو به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند
آذر: جلوگیری از برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد ورامین
آذر: شکوفه درخشانیان از دانشگاه طبری بابل اخراج شد
آذر: بازجویی از پدر حسین رونقی ملکی، دانشجوی زندانی، به دلیل فعالیت امدادگران کمپ سرند 
 
دی:
 
دی: محکومیت ۹ ماهه امین روغنی فعال دانشجویی دانشگاه سمنان در دادگاه تجدید نظر به تایید رسید.
دی: میلاد صمیمی درزی دانشجوی بهایی دانشگاه طبری شهر بابل، در پی احضار به حراست دانشگاه، اخراج شد.
دی: امیر چمنی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.
دی: شکوفه مودی، شهروند بهائی و دانشجوی ترم اول مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه پیام نور زاهدان بعلت اعتقاد به دین بهائی از این دانشگاه اخراج شد.
دی: روز جمعه ۲۳ دی ماه، دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق و دانا لنج آبادی دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی، در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات و برخورد توهین آمیز بطور جداگانه بازداشت شده اند.
 
بهمن:
 
بهمن: مسئولان دانشگاه آزاد تبریز از ورود دانشجویان بد حجاب بر سر جلسه امتحانات ممانعت کردند.
بهمن: وزارت اطلاعات از ادامه تحصیل "هیوا تاسه" دانشجوی کرد دانشگاه علامه‌ی تهران، جلوگیری بعمل آورد.
بهمن: در پی بازداشت فعالین دانشجویی کرد، خالد محمدی دانشجوی کار‌شناسی ارشد رشته جغرافیا نیز بازداشت شد. اسامی دیگر بازداشت شدگان عبارت است از، سامان محمودی دانشجوی دانشگاه ارومیه، سوران دانشور دانش آموخته رشته مسکن و شهرسازی از دانشگاه کردستان، داود قسیمی دانشجوی کار‌شناسی جامعه‌شناسی در دانشگاه آزاد تهران و محمد کهنه‌پوشی دانشجوی دانشگاه ارومیه هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.
بهمن: جواد علیخانی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای ادامه تحصیل به دانشگاه شهرکرد منتقل شد.
بهمن: مهدی تاجیک خبرنگار و کار‌شناس ارشد دانشگاه تهران روز سه شنبه بیست و چهارم بهمن ماه برای تحمل دو سال حبس به دادسرای زندان اوین مراجعه نمود.
بهمن: حسام الدین قربانی فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج از سوی دستگاه قضایی به ۲۰ ضربه شلاق و ۳۵۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.
بهمن: امیر محمد صومعه مقدم، از فعالین نشریات دانشجویی و دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد، از دانشگاه اخراج شد.
بهمن: سید کیان هاشمی، دانشجوی بهایی دانشگاه تهران با دستور مستقیم وزارت اطلاعات از دانشگاه اخراج شد.
بهمن: شیما موفقی دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه غیر انتفاعی شمال آمل به علت اعتقادات مذهبی از دانشگاه اخراج شد.
بهمن: دادگاه تجديدنظر استان آذربايجان غربی، حکم ۵ سال حبس را برای جمال قادرنژاد، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پيام نور مياندوآب، که توسط دادگاه انقلاب مهاباد صادر شده بود، قطعی اعلام کرد.
بهمن: دو دانشجوی بهایی به نامهای سپیده وزیری پورحقیقی و سمیر گلشن، دانشجوی ترم ۴ مهندسی ماشین آلات کشاورزی دانشگاه پیام نور خرامه، از دانشگاه اخراج شدند.
بهمن: صدور وثیقه سنگین و محرومیت از امتحانات دانشگاه برای ابوالفضل عابدینی
بهمن: مسئولین زندان از اعزام میثاق یزدان‌نژاد دانشجوی زندانی که به ۱۴ سال زندان محکوم شده است به بیمارستان ممانعت به عمل آوردند.
بهمن: سیاوش حاتم، فعال دانشجویی که از  ۲۳ خرداد ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد از مرخصی محروم شد.
بهمن: کمیته انضباطی دانشگاه شهرکرد، سید مسعود نوربخش و رضا شیخ سامانی را به اتهام "عضویت در فیس بوک" و "توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی" توبیخ کرد.
بهمن: تجدید نظر خواهی خانم افسانه توقیر در شعبه ششم تجدید نظر استان آذربایجان شرقی بررسی و حکم صادره (یک سال حبس تعلیقی) در دادگاه بدوی عینا تائید شد.
بهمن: حسن دادخواه دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز به همراه سه نفر از فعالان سیاسی استان خوزستان به اداره اطلاعات این استان احضار شد.
بهمن: امیر چمنی فعال دانشجویی و دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تبریز، روز شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۱، به بند کارگاه زندان مرکزی تبریز منتقل شد.
بهمن: مسئولان با مرخصی درمانی مهدی خدایی، فعال دانشجویی و حقوق بشر که در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است؛ مخالفت نموده‌اند.
بهمن: وحید اصغری، دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰ اوین به دلیل ارسال نامه به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر تحت فشار قرار گرفته و از چند هفته پیش ممنوع الملاقات شده است.
    
اسفند:
                                                                                                                
اسفند: یک هفته بی خبری از وضعیت ضیا نبوی پس از انتقال به زندان انفرادی اداره اطلاعات اهواز.
اسفند: اواسط اسفند ماه عده ای ناشناس شیشه های خوابگاه دخترانه چمران دانشگاه تهران را برای ایجاد رعب و وحشت شکستند.
اسفند: پلمب دانشگاه علمی-کاربردی "آیت‌الله موحدی‌ساوجی" در حالی انجام شد که پرسنل آن دانشگاه به همراه دانشجویانی که در کلاس درس بوده‌اند، داخل دانشگاه محبوس شدند و در اصلی دانشگاه توسط دستگاه جوش مسدود شد.
اسفند: مامورین امنیتی لباس شخصی دو تن از نوکیشان مسیحی به نام‌های « سام - ص» دانشجوی الکترونیک و « شهرزاد - ی » دانشجوی زبان انگلیسی را در تهران بازداشت نمودند.
اسفند: دکتر سید جاوید آل داود، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حیوانات به علت ارائه یک پایان نامه دانشگاهی و همچنین مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی، به انفصال از عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران محروم شد.
اسفند: قاسم احمدی، از اعضای شورای سردبیری فصل نامه دانشجویی "روژه" در مهاباد بازداشت شد. 
اسفند: بدری صفیاری، دانشجوی دانشگاه کُوار فارس، و نویسنده وبلاگ «صوفی»  روز ١٦ اسفند در شیراز بازداشت شد.
اسفند: دکتر محمد ضیمران و دکتر احسان شریعتی طبق دستورالعملی که "از بالا ابلاغ شده" از تدریس در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات محروم شده اند.
اسفند: پانیذ فضل علی، دانشجوی ممتاز مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت، به دلیل اعتقاد به آیین بهائیت از دانشگاه اخراج شد.
اسفند: سيران مجيدی دانشجوی دختر کُرد در دانشگاه تهران به طرز مشکوکی جان خود را از دست داد. وی دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حسابداری، از اهالی شهرستان بوکان در استان آذربايجان‌غربی بود.
اسفند: چهار سال از بازداشت شبنم مددزاده، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، گذشت. این در حالی است که وی دوران محکومیت خود را بدون هیچ گونه استفاده از حق مرخصی گذرانده است.
اسفند: نيروهای حراست دانشگاه آزاد شهرکرد به‌دستور علی‌رضا گلشنی، رياست این دانشگاه با هجوم به دفتر انجمن اسلامی دانشجويان کليه وسايل را ضبط و دفتر اين تشکل دانشجويی را تصرف کردند.
اسفند: پیام شکیبا دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران از ادامه تحصیل محروم شد.
اسفند: شرکت در کرسی آزاد اندیشی برای دانشجویان دانشگاه شهرکرد اجباری شد.
اسفند: ایمان امیری دانشجوی رشته امنیت شبکه از دانشگاه مالموی سوئد، پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.
 

جمع بندی:
 
فروردین ماه:
دو تن از فعالین دانشجویی بازداشت شدند.
 
اردیبهشت ماه:
پنج تن از فعالین دانشجویی بازداشت شدند.
 
خرداد ماه:
۱۲ تن از فعالین دانشجویی بازداشت شدند.
یک دانشجو از ادامه تحصیل محروم شد.
 
تیر ماه:
چندین دانشجو به دلیل بد حجابی از دانشگاه اخراج یا با حکم محرومیت موقت از تحصیل رو به رو شدند.
مصطفی معین وزیر پیشین علوم و تحقیقات به جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شد.
۹ تن از فعالین دانشجویی بازداشت شدند.
۴ تن از فعالین دانشجویی از دانشگاه اخراج شدند.
یک استاد دانشگاه از تدریس در دانشگاه محروم شد.
 
مرداد ماه:
۱ مورد فشار بر نشریات
۲ دانشجو بازداشت شدند.
حکم حبس امید کوکبی و محمد حسین مظفری تایید شد.
۱ عضو هیئت علمی دانشگاه بازداشت شد.
 
شهریور ماه:
امید رضایی دبیر کانون مطالعات و نشر ادبی دانشگاه گیلان به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
کوهیار گودرزی به ۵ سال حبس تعزیری و انتقال به زندان شهرشهرستان زابل محکوم شد.
دیاکو خیاط ۵ سال حبس تعزیری
سروش ثابت جهت گذراندن حکم ۲ سال حبس به زندان اوین معرفی شد.
۲ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند.
۲۱ دانشجو بازداشت شدند.
۱۶ تن از دانشجویان دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب احضار شدند.
معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و فنون بابل از حضور در دانشگاه محروم شد.
 
مهر ماه:
۶ دانشجو بازداشت یا برای اجرای حکم به زندان معرفی شدند.
۵ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند.
۱ مورد فشار بر نشریات در دانشگاه تهران
 
آبان ماه:
۴ دانشجوی زندانی در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.
مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان 2 ماه تعلیق شد.
۵ دانشجو بازداشت یا برای اجرای حکم به زندان معرفی شدند.
۳ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند.
 
آذر ماه:
۴ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند.
بهار هدایت ممنوع الملاقات شد.
۶ دانشجو به اداره اطلاعات احضار شدند.
جلوگیری از برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد ورامین
 
دی ماه:
۳ دانشجو اخراج شدند.
۲ دانشجو بازداشت شدند.
 
بهمن ماه:
ممنوعیت ورود دانشجویان " بد حجاب" به سالن امتحانات در دانشگاه آزاد تبریز
۶ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شدند.
۹ دانشجو بازداشت شدند.
جواد علیخانی به دانشگاه شهرکرد تبعید شد.
۲ دانشجوی دانشگاه شهرکرد به اتهام" عضویت در فیسبوک" و " توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی" توبیخ شدند.
 
اسفند ماه:
۶ دانشجو بازداشت شدند.
۳ استاد از حضور در دانشگاه محروم شدند. 
۲ دانشجو از ادامه تحصیل محروم شد.
۱ دانشجو کرد به دلایل نامحروم کشته شد.  
ماموران حراست دانشگاه آزاد شهرکرد به دفتر انجمن اسلامی این دانشگاه هجوم بردند و وسایل آن را ضبط کردند.
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment