Friday, March 29, 2013

زندانیان سیاسی را فراموش نمی کنیم؛ امیر چمنی، جمال قادرنژاد، نسرین ستوده، کیوان صمیمی، عیسی سحر خیز، امیر گرشاسبی

امیر چمنی 
 
"امیر چمنی"، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تبریز، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.
 
امیر چمنی، فعال دانشجویی، ساعت ۱۶ بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۴ دی ماه سال گذشته در منزل شخصی خود در تبریز توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد.
 
وی پیش‌تر و پس از سپری کردن جلسات متعدد بازجویی در اداره‌ی اطلاعات تبریز با قرار وثیقه‌ی ۵۰ میلیون تومانی آزاد و متعاقب آن در تاریخ ۱۵ تیر ماه از سوی شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل بر، به اتهام "توهین به رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی" به تحمل شش ماه حبس تعزیری و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده بود. 
 
این در حالیست که هم‌چنین حکم ۴۰ ضربه‌ی شلاق به اتهام "توهین به رئیس جمهوری" به وی ابلاغ شده بود.
 
جمال قادر نژاد
 
دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی حکم ۵ سال زندان یک فعال دانشجویی کُرد را تایید کرد.
 
گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی حکم ۵ سال زندان یک فعال دانشجویی کُرد به نام "جمال قادر نژاد" را که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد صادر شده بود تایید و به وکیل وی ابلاغ کرده است.
 
"عباس جمالی" وکیل این دانشجوی کُرد با تایید این خبر در گفتگو با خبرگزاری موکریان اظهار داشته است که "حکم نهایی پنج سال زندان برای جمال قادرنژاد چند روز پیش از طرف شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی تأئید شد". 
 
وی در ادامه با اشاره به اتهامات موکل خود - ازجمله اتهام اصلی که "عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام بوده – و همچنین دخالت مستقیم اداره اطلاعات در این پرونده می افزاید "علاوه بر این اتهام، که اصلی ترین اتهام آقای قادرنژاد بود، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز اتهام های دیگری بود که در پرونده ایشان آمده بود. موکل بنده را اداره اطلاعات با همین اتهامات بازداشت کرده بود. نکته قابل تأمل و تعجب برانگیز برای بنده این بود که خود اداره اطلاعات صراحتا تقاضای اشد مجازات به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات کرده بود، که قانونا این موضوع ربطی به اداره اطلاعات ندارد و اصولا این ارگان نمی تواند برای کسی تقاضای مجازات کند چون اطلاعات حتی ضابط قضایی هم نیست. اگرهم ضابط قضایی باشد نمی تواند چنین کاری بکند، این امر مربوط به دادسرا و بازپرس است".
 
نسرین ستوده
 
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین است.
 
ستوده پس از دو سال و نیم حبس، پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه به مدت سه روز به مرخصی آمده بود.
 
همچنین وی بار دیگر در بهمن ماه سال گذشته جهت شرکت در مراسم چهلمین روز درگذشت مادرش به مرخصی آمده بود.
 
نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
 
کیوان صمیمی 
 
مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، عضو شورای ملی صلح، کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و نیز کمیته دفاع از حق تحصیل می‌باشد و نیز با همراهی شایا شهوق سایت مسدود شده خرابات را بنیان گذاشت. و از جمله فعالان سیاسی است که پس از اعتراضات مردم به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت. وی که تنها یک روز پس انتخابات دستگیر شد، به اتهاماتی همچون زیر سوال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات متهم گردید، صمیمی سابقه ده سال زندان در زمان رژیم شاه را نیز دارد. برخی معتقدند که کیوان صمیمی از نمادهای مقاومت در زندان محسوب می شود. 
 
کیوان صمیمی روز ۲۳ خرداد ۸۸ بدون هیچ دلیلی از سوی وزارت اطلاعات در منزل شخصی اش بازداشت شد، که به گفته بازداشت کنندگان ابتدا به جهت پیشگری بازداشت اما اکنون بیش از دوسال و نیم است که در زندان سپری می‌کند که حدود ۴ ماه از این زمان را در انفردای سپری کرده و تا کنون فقط دوبار موفق به گرفتن مرخصی شده است.
 
بر اساس حکم ابلاغی روز سه‌‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ کیوان صمیمی به شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیتهای سیاسی محکوم شده است.
 
اتهامات اصلی وی تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی بوده است.
 
لازم به ذکر است :شرکت در تظاهرات و صدور بیانه علیه سلامت انتخابات نیز از جمله اتهامات کیوان صمیمی مطرح شده بود در حالیکه وی یک روز بعد از انتخابات دستگیر و تمام این مدت در زندان بوده است.
 
عیسی سحر خیز
 
از چهره‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی در ایران است که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
 
او در جریان اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد. شنبه هفتهٔ پیش از آن در ۳۰ خرداد، از دفتر سعید مرتضوی، دادستان تهران با او تماس گرفته و از او خواسته بودند روز بعد خود را به دادستانی معرفی کند، اما او گفته بود تا چند روز آینده خارج از تهران است و نمی‌تواند به دادستانی مراجعه کند.
 
سحرخیز از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال حبس محکوم شده بود، اما در تاریخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ امسال طی حکمی به دو سال حبس دیگر به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی سابقش و در مجموع به ۵ سال زندان محکوم شد.
 
عیسی سحرخیز پس از اعلام دادستانی مبنی بر معرفی خود، در دوزادهم تیرماه در شمال کشور دستگیر شد و به زندان اوین انتقال یافت. او در بند ۲۰۹، بند ۲۴۰ و بند ۳۵۰ نگهداری شده‌است.
 
اولین تماس از طرف دادستانی پس از دستگیری وی در تاریخ ۲۵ام تیرماه صورت گرفته و با اعلام وضع نامناسب جسمی وی و تحت نظر بودن ایشان، درخواست داروهای سحرخیز را کرده‌اند. پسر وی اعلام کرد که دنده‌های پدرش را در هنگام دستگیری شکسته‌اند.
 
در سوم مرداد ۱۳۸۹ سحرخیز از زندان رجایی‌شهر نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران منتشر کرد که در آن خواستار تشکیل دادگاه علیه سید علی خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد و محسنی اژه‌ای شد. او در این نامه اعلام کرده‌است در صورتی که ظرف مدت یک‌ماه به شکایت‌اش رسیدگی نشود از طریق شیرین عبادی از این افراد به مجامع بین‌المللی شکایت خواهد برد.
 
او پس از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و در تیر ماه ۱۳۹۰ به همراه مسعود باستانی اعتصاب غذا کرد. او به بیماری کم خونی دچار است و از داشتن مرخصی در دوران محکومیت خود محروم است.
 
امیر گرشاسبی
 
امیر گرشاسبی دانشجوی دانشگاه صنعتی شیراز است که برای تحمل حکم ۳ سال حبس تعزیری، وارد بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
 
امیر گرشاسبی دانشجوی رشته برق مخابرات و عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز است که از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ۳ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شده بود.
 
رای دادگاه بدوی برای این دانشجو که از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ است در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر عینا تایید و وی هجدهم شهریور ماه سال ۸۹ برای تحمل دوران حبس خود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment