Friday, March 22, 2013

ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران تمدید شد

 
 
ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران به مدت یکسال دیگر تمدید شد. 
 
به گزارش دانشجونیوز، تمدید ماموریت احمد شهید در جریان نشست روز پنجشنبه نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر، با ٢٢ رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.
 
جدیدترین گزارش احمد شهید در حالی روز  ٢٨ فوریه-١٠ اسفند ماه منتشر شد، که به موارد متعددی از نقض حقوق دانشجویان و اساتید اشاره کرده است.
 
بخشی از گزارش احمد شهید نیز به حق تحصیل شهروندان ایرانی اختصاص یافته است. دکتر شهید با استناد به گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت، از حداقل ٩٤٥ مورد محرومیت از تحصیل دانشجویان بعد از سال ١٣٨٤ و اخراج اساتید دانشگاه نام برده است.
 
همچنین در گزارش جدید احمد شهید از علیرضا رهایی و صدرالدین شریعتی، روسای دانشگاه های امیرکبیر و علامه طباطبایی، به عنوان پیشتازان سرکوب حق تحصیل دانشجویان یاد شده است.
 
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، با استناد به گزارش های دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه های علامه طباطبایی و امیرکبیر به عنوان پیشتازان محرومیت از تحصیل دانشجویان نام برده است:
 
"کمیسیون (حقوق بشر دفتر تحکیم) با استناد به امار مبتنی بر اطلاعات جمع آوری شده از منابع خبری میگوید که از ابتدای سال ١٣٨٤، حداقل ٩٤٥ مورد محرومیت ادامه از تحصیل برای یک ترم تحصیلی یا بیشتر؛ و حداقل ٤١ مورد اخراج اساتید از دانشگاه های کشور وجود دارد. از مجموع ٩٨٦ رکورد گزارش شده، بیشتر از ١٤٠ مورد به دانشگاه علامه طباطبایی (١٤ استاد و ٥٧ دانشجو) به ریاست صدرالدین شریعتی، و دانشگاه امیرکبیر-پلی تکنیک تهران (٧٢ دانشجو) به ریاست علیرضا رهایی  اختصاص دارد."
 
گفتنی است که کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت نیز در بهمن ماه سال گذشته سومین گزارش از موارد نقض حقوق دانشجویان را به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران ارائه کرده است.
 
این در حالیست که محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، هفته گذشته با متهم کردن احمد شهید به همکاری با گروه های تروریستی مدعی شده بود: یکی از منابع اصلی جمع آوری اطلاعات گزارشگر ویژه، گروه‌های بدنام تروریستی بوده‌اند.
 
احمد شهید وزیر خارجهٔ سابق کشور مالدیو است که در ۱۱ ژوئن ٢۰۱۱، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران معرفی شد.
 
تا کنون ایران از دادن اجازه ی ورود به وی ممانعت ورزیده است.
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment