Thursday, March 21, 2013

۱۷ روز بی خبری از وضعیت سید ضیا نبوی

 
با گذشت ۱۷ روز از انتقال ناگهانی سید ضیا نبوی از زندان کارون اهواز، هنوز خبری از دلیل این انتقال و وضعیت او در دست نیست.
 
به گزارش کلمه، روز سه شنبه، ۱۵ اسفندماه گذشته بود که این فعال دانشجویی پس از بازرسی کامل وسایلش در زندان کارون اهواز و ضبط کلیه دستنوشته های وی از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز به دادسرای انقلاب این شهر فرستاده شد.
 
در این روز به دلیل حضور خانواده ضیا در اهواز جهت ملاقات با وی، آنها توانستند با پی گیری زیاد، وی را برای دقایقی در حضور ماموران اطلاعاتی در راهروهای دادسرای انقلاب اهواز ملاقات کنند. اما در این ملاقات محدود که تحت کنترل شدید ماموران بود، دلایل انتقال وی مشخص نشد. تنها به گفته خانواده ضیا وی در این ملاقات، برخلاف معمول که حتی در شرایط بسیار سخت تبعید آرامش زیادی داشت، تا حدی تحت فشار عصبی به نظر می رسید.
 
پس از آن دیگر از این دانشجوی ستاره دار و سخنگوی کمیته دفاع از حق تحصیل خبری نشد تا سه روز پیش که وی تماس کوتاهی در زمان یک دقیقه با خانواده خود گرفت و تنها خبر داد که حالش خوب است. وی در این تماس کوتاه، توضیحات بیشتری درباره دلایل انتقال و محل نگهداری اش نداد.
 
سابقه رفتار با زندانیان سیاسی به گونه ای است که همزمان با مناسبت هایی همچون نوروز انتظار گشایش نسبی در وضعیت زندانی می رود. حتی در دوران بازجویی نیز زندانی تا حدی امکان تماس تلفنی با خانواده خود را دارد و زمان تماس نیز تا این حد کوتاه نیست.
 
با توجه به این موارد و اینکه مسئولان زندان کارون از وضعیت ضیا نبوی، دلیل انتقال و محل نگهداری اش اظهار بی اطلاعی می کنند و مسئولان سازمان زندان ها و دادسرا نیز پاسخگوی وضعیت او نیستند، خانواده و دوستان این زندانی سیاسی سال نو را با نگرانی شدید نسبت به وضعیت وی تحویل کردند.
 
ضیا نبوی از ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ که در تهران بازداشت شد، تاکنون بدون مرخصی در بندهای ۲۰۹ وزارت اطلاعات و ۳۵۰ و ۲۴۰ تحت نظر سازمان زندان ها نگهداری شده و از پاییز ۱۳۸۹ به زندان کارون اهواز منتقل شد.
 
وی به عنوان یک دانشجوی ستاره دار که از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی به دلایل سیاسی بازمانده بود، سخنگوی کمیته دفاع از حق تحصیل شد. کمیته ای که یکی از شواهد دروغ گویی احمدی نژاد در کارزار انتخاباتی سال ۸۸ شد. احمدی نژاد وجود این دسته از دانشجویان را در مناظره با مهدی کروبی تکذیب کرد، اما بلافاصله این دانشجویان با حضور در مقابل صدا و سیما سند رسوایی کاندیدای مورد نظر حاکمیت شدند.
 
به همین جهت بود که بلافاصله پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸، بسیاری از فعالان این کمیته با اتهام کذب ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت و تحت فشار قرار گرفتند. اتهامی که مشخص نیست اگر واقعیت داشت چرا پس از انتخابات یکباره به فکر مسئلان امنیتی رسید که با آن برخورد کنند و اساسا سند این اتهام زنی آنها چیست! چرا که در پرونده ضیا نبوی و دیگر افراد درگیر در پرونده دانشجوهای ستاره دار هیچ اثری از اعتراف یا سند روشن برای این اتهام وجود ندارد.
 
ضیا نبوی در مدت حبس در زندان با نوشته هایی که عمدتا فضای مسالمت جویانه و همدلانه با همگان حتی بازجوها و قاضی اش را دارد، مورد توجه قرار گرفت. وی در آخرین نوشته اش به موضوع حکم اعدام یکی از فعالان جوان هویت طلب عرب به نام محمدعلی عموری پرداخت. موضوعی که برخی گمانی زنی می کنند که انتقال وی به دلیل نوشتن این مطلب احساس برانگیز بوده است.
 
ضیا نبوی حکم ۱۰ سال حبس در تبعید دارد و در حالی که انتظار می رفت با گذشت نزدیک به چهار سال از روزهای اولیه برخورد با جنبش سبز و مشخص بودن کذب اتهامات وارده به او، گشایشی در وضعیت وی صورت پذیرد، اعمال فشارهای تازه به این جوان ۲۹ ساله نشان از تداوم کینه توزی و رفتار غیر عقلانی، غیر شرعی و غیر اخلاقی حاکم بر نهادهای امنیتی به خصوص وزارت اطلاعات دارد.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment