Tuesday, June 26, 2012

اعتراض جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان به «جو امنیتی و پلیسی»

ر پی تداوم و تشدید فضای امنیتی در دانشگاه صنعتی اصفهان، گروهی از اساتید و اعضای هیئت علمی آن دانشگاه طی بیانیه ای گفته اند: "در این دانشگاه جو امنیتی و پلیسی ایجاد شده که نه در جهت حفظ نظام و خطوط قرمز بلکه در جهت حفظ قدرت رئیس و برخی افراد وابسته به مدیریت حاكم است به نحوی كه ایشان شئون استخدامی اعضای هیئت علمی از جمله ترفیع سالیانه، تبدیل وضعیت، ارتقاء ، فرصت های مطالعاتی و ماموریت شركت در كنفرانس های بین المللی را به عنوان ابزار كنترل كننده مورد سوء استفاده قرار میدهد."

 

به نوشته وبسایت جرس، در بیانیه استادان دانشگاه صنعتی اصفهان آمده است: "در این دانشگاه حتی در مراسم بزرگداشت روز معلم به استادان فرهیخته اجازه داده نمی شود پشت تریبون قرار گیرند و نظر خود را در مورد اوضاع دانشگاه مطرح كنند! "

 
 

متن بیانیه اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص وضعیت حاکم بر آن دانشگاه به شرح زیر منتشر شده است:
 
 

دانشگاه صنعتی اصفهان علی رغم سابقه نه چندان طولانی، یکی از دانشگاههای برتر و از استوانه های علمی کشور است. اساتید برجسته، کارکنان خدوم و دانشجویان ساعی این دانشگاه همواره در خط مقدم جهاد علمی و عملی بوده اند. متاسفانه در دو سال اخیر، علی رغم توصیه های رهبری، بدلیل سوء مدیریت های گسترده، جو یاس، بی انگیزگی و دلسردی بر دانشگاه حاکم شده و روز به روز بر میزان نارضایتی عمومی افزوده می شود. توهم بلند مرتبه بودن رئیس فعلی دانشگاه از حیث معرفت و تجربه باعث شده تا خود را از نظرات صاحب نظران و نخبگان بی نیازدانسته و به نصیحت منتقدین نخبه و دلسوز وقعی ننهد. این روند تاکنون صدمات زیادی به دانشگاه وارد نموده و بیم آن می رود که ادامه آن خسارات جبران ناپذیری به بنیه علمی دانشگاه تحمیل و شالوده مستحکم آن را که حاصل دسترنج فرهیختگان دلسوز و مخلص سالهای گذشته است مضمحل نماید. از جمله موارد سوء مدیریت در دانشگاه عبارتند از:

 
 
 

1- در این دانشگاه جو امنیتی و پلیسی ایجاد شده که نه در جهت حفظ نظام و خطوط قرمز بلکه در جهت حفظ قدرت رئیس و برخی افراد وابسته به مدیریت حاكم است به نحوی كه ایشان شئونات استخدامی اعضای هیئت علمی از جمله ترفیع سالیانه، تبدیل وضعیت، ارتقاء ، فرصت های مطالعاتی و ماموریت شركت در كنفرانس های بین المللی را به عنوان ابزار كنترل كننده مورد سوء استفاده قرار میدهد!
 

2- در این دانشگاه اساتید جوان بعضاً تهدید می شوند و در برخی موارد از آنها خواسته می شود كه از تماس و كار با اساتید با سابقه و شاخص پرهیز كنند!
 

3- در این دانشگاه اساتید جدید الاستخدام تحت فشار بوده و نگران وضعیت شغلی خود می باشند به نحوی كه مجبورند جهت تمدید قرارداد خود درجلسات فرمایشی شركت نمایند!
 

4- در این دانشگاه ملاك جذب عضو هیئت علمی تخصص، دانش، مقاله، سابقه، تعهد و حتی سوابق انقلابی نیست بلكه ملاك، مورد پسند قرار گرفتن داوطلب توسط شخص رئیس دانشگاه است!
 

5- در این دانشگاه انگیزه كار به حدی كاهش یافته است كه تنها در یک مورد، پنج نفر استاد تمام از دانشكده مهندسی مواد كه هركدام برای خود یك استوانه علمی مطرح در سطح ملی و بین المللی میباشند در عرض 6 ماه تقاضای بازنشستگی كرده و متاسفانه به سرعت با تقاضای آنها موافقت می شود!
 

6- در این دانشگاه نه تنها از مقام این 5 استاد كه عمری را در خدمت به جامعه علمی كشور و نظام گذرانده اند تجلیل نمی شود، بلكه برای برگزاری خودجوش مراسم تودیع آنان حتی در بیرون از دانشگاه كارشكنی می شود!

 

7- در این دانشگاه جو بی انگیزگی چنان رواج یافته است كه اساتیدی كه قبلا تا ساعتها خارج از وقت اداری به تحقیق مشغول بودند اكنون انگیزه کار نداشته و اعضای هیئت علمی با سابقه و مطرح كه از نظر سابقه در مرز بازنشستگی نیستند نیز بدلیل جو تنگ نظرانه، بصورت داوطلبانه از کوی اساتید کوچ كرده اند!
 

8- در این دانشگاه یك عضو هیئت علمی با مرتبه استاد كامل را كه سابقه استاد نمونه در كارنامه خود دارد با 30 سال سابقه تحقیقاتی و كوله باری از دانش و تجربه و علی رغم آمادگی كامل برای فعالیت، پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی علی رغم داشتن تعهد حقوقی خدمت به مدت سه سال، اجبارا بازنشسته كرده، دروس وی را گرفته، دانشجویانش را به دیگری داده و منزل سازمانی وی را نیز استرداد می نمایند!
 

9- در این دانشگاه استاد متخصص، فعال و پرکاری که به دعوت عام پیامبر که فرمود "اطلبواعلم ولو به سین" با اشتیاق و تحمل رنج سفر و با اجازه و توصیه مسئولین وقت دانشگاه و وزارت علوم برای دانش اندوزی بیشتر عازم کشورهای پیشرفته می شود، بدستور رئیس فعلی اخراج می شود، تابلوی وی کنده می شود، دفتر کارش گرفته می شود و دانشجویانش بلاتکلیف می شوند!
 

10- در این دانشگاه از زمان مدیریت فعلی تاكنون حتی یك جلسه پرسش و پاسخ آزاد با عموم دانشگاهیان و یا كرسی آزاد اندیشی برگزار نشده است!
 

11- در این دانشگاه بعضی از رؤسای دانشكده ها و معاونین از ضعیف ترین افراد آن دانشكده از نظر آموزشی و پژوهشی و اجرایی انتخاب شده اند!
 

12- در این دانشگاه با وجود 450 عضو هیئت علمی که بسیاری از آنان تجربه فراوان اجرایی دارند، دو تن از معاونین دانشگاه از دانشگاه های شهرستانهای اطراف به دانشگاه آورده شده اند!
 

13- در این دانشگاه پرونده ارتقاء برخی افراد منتقد نسبت به عملكرد مدیریت ، علی رغم امتیاز بالا رد می شود، پایه سالانه بعضی داده نمی شود و یا بعضا از فرصت مطالعاتی محروم می شوند!
 

14- در این دانشگاه غذاخوری مخصوص اساتید و کاركنان با هدف جلوگیری از ارتباط صمیمانه بین اساتید تعطیل می شود!
 

15- در این دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی اجازه ورود ندارد و برای مصاحبه با اساتید برجسته مجبور است دوربین خود را بطور مخفیانه وارد دانشگاه نماید. در یك مورد فیلمبردار صدا و سیما 3 ساعت در دانشگاه بازداشت بوده است!
 

16- در این دانشگاه حتی در مراسم بزرگداشت روز معلم به استادان فرهیخته اجازه داده نمی شود پشت تریبون قرار گیرند و نظر خود را در مورد اوضاع دانشگاه مطرح كنند!

 

17- در این دانشگاه چند دانشجوی بی دفاع را به دلیل خواسته های مشروع صنفی و اعتراض به كیفیت غذا بی رحمانه تعلیق نمودند!
 

18- در این دانشگاه كارمندان تحت فشارند و تعدادی از آنان كه به تظلم خواهی در ساختمان مدیریت حاضر شده بودند لغو قرارداد شدند!

19- در این دانشگاه با روی كار آمدن مدیریت جدید در دو سال پیش، تمام مدیران میانی دانشگاه از رئیس تداركات گرفته تا سرپرست انتظامات و نقلیه و روابط عمومی و حتی مهد كودك دانشگاه به یكباره تغییر كردند!
 

20- در این دانشگاه فعالیت كارآفرینانه و دانش بنیان اساتید در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان ناپسند است و اینگونه فعالیت ها تبعاتی مانند عدم برخورداری از ارتقاء ، ترفیع و فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی به همراه دارد!
 

21- در این دانشگاه از فعالیت انجمن های علمی-تخصصی كشورجلوگیری می شود و دفاتر آنها پس از سالها استقرار در دانشگاه بطور ناشایست تعطیل می گردد!
 

22- در این دانشگاه نه تنها به نظر اعضای هیئت علمی توجهی نمی شود، بلکه به نظرات شوراهای رسمی نیز توجه نشده، در صورت مغایرت و یا حتی تفاوت با نظر رئیس دانشگاه، صرفا نظر ایشان اجرا می گردد!
 

23- در این دانشگاه ورود برخی افراد منوط به اخذ ویزا است بطوریکه از ورود یک عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر که شب هنگام به منظور مهمانی در کوی اساتید قصد ورود به دانشگاه را داشته به دستور مستقیم رئیس دانشگاه جلوگیری می شود!
 

و در یك كلام در اراضی 300 هكتاری دانشگاه صنعتی اصفهان یك نیمچه حكومت به تمام معنا انحصار گرایانه بر پا شده است كه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن كه در شهرستان و تقریبا در میان دو كوه محصور است از چشم مسئولین نظام پنهان مانده است.
 

در همین رابطه جمع کثیری از اعضای هیئت علمی با سابقه و شاخص این دانشگاه كه اكثرا در مراتب بالای علمی هستند با نگرانی به آینده علمی دانشگاه نگریسته و از روی احساس وظیفه ضمن ارسال نامه ها و برگزاری ملاقاتهائی با مسئولین ذیربط و نمایندگان محترم مجلس، خواستار رسیدگی و بررسی آثار سوء مدیریتها و تمهیدات لازم جهت تغییر مدیریت در این دانشگاه گردیده اند.
 

بیم آن میرود كه روند تخریبی نیروی انسانی زبده ی دانشگاه كه بزرگترین سرمایه آن بشمار میرود باعث صدمات جبران ناپذیری گردد بطوریكه تا سالها این برترین دانشگاه شهرستانی نتواند به جایگاه اولیه خود باز گردد.
 

جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment