Tuesday, June 19, 2012

چهار زندانی عرب خوزستانی در ایران اعدام شدند

 اجساد چهار زندانی عرب خوزستانی که گفته می‌شود بدون حضور وکیل و بستگانشان در اهواز اعدام شدند، هنوز به خانواده آنها تحویل داده نشده است.
 
کریم دحیمی، فعال حقوق بشر ساکن لندن در این مورد به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "خبر اعدام عباس حیدریان، طاها حیدریان، عبدالرحمان حیدریان (سه برادر) و علی نعامی (شریفی) را دوشنبه ۲۹ خردادماه به خانواده آنها اطلاع دادند، اما پیگیری خانواده‌ها برای دریافت مجوز دفن و تحویل اجساد به آنها تا کنون بی نتیجه مانده است."
 
مسئولان ایرانی هنوز در مورد این گزارش ها اظهارنظر نکرده اند.
 
به گفته آقای دحیمی، جلیل حیدریان، برادر بزرگ خانواده حیدریان هم از چند روز پیش بازداشت شده است و وضعیت او هنوز مشخص نیست.
 
آقای دحیمی گفت که زنان و بچه‌های این خانواده اکنون تنها مانده‌اند و به شدت نگران وضعیت جلیل حیدریان هستند.
 
براساس اعلام مسئولان قوه قضائیه ایران، در پی تظاهرات در شهرک ملاشیه اهواز در سال گذشته، بین اهالی این شهرک و مأموران انتظامی درگیری روی داد که در جریان آن یک مامور پلیس کشته و یک نفر نیز مجروح شد.
 
در پی این حادثه شش نفر بازداشت شدند.
 
از میان این بازداشت شدگان، دو نفر به تحمل ۱۵ سال و ۳ سال حبس و تبعید محکوم شدند و چهار نفر دیگر نیز محکوم به اعدام شدند.
 
آقای دحیمی، با انتقاد از روند بازداشت و محاکمه این افراد گفت: "این افراد چهار ماه را در زندان بدون وکیل و در شرایط سخت گذراندند. ضمن آنکه مترجم در اختیار آنها که به زبان عربی صحبت می کردند، قرار نگرفت. این در حالی است که زبان مادری بسیاری از این متهمان فارسی نیست و برای صحبت کردن در دادگاه و در مورد مسائل حقوقی نیازمند کمک هستند."
 
براساس گزارش‌های رسیده به این فعال حقوق بشر، وضعیت شهرک ملاشیه که محل زندگی اعدام شدگان بوده است، به شدت امنیتی است و به گفته آقای دحیمی "احتمال شروع اعتراض‌ها و درگیری" در این شهرک وجود دارد.
 
چندی پیش سازمان دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و پارلمان اروپا با انتشار بیانیه هایی از دولت ایران خواسته بودندکه احکام اعدام این زندانیان را متوقف کند.
 
بی بی سی فارسی
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment