Wednesday, June 27, 2012

بیانیه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در اعتراض به حکم ۵ سال واحد خلوصی

به دنبال صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری برای واحد خلوصی، از دانشجویان بهایی محروم از تحصیل، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با صدور بیانیه ای خواستار لغو حکم صادره و آزادی فوری و بدون قید کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و محرومان از تحصیل  شده است.
 
 

به گزارش تارنمای این گروه دانشجویی متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
 
 

 واحد خلوصی، دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حق تحصیل از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

حکمی که شاید انتشار خبر آن در زمانه‌ای که شمار زندانیان اعتصاب کننده و از جان گذشته برای حقوق اولیه خود در زندان‌های کشور ده‌ها تن است، چندان قابل توجه نیست. احکامی که مجموع آن ها در سال های اخیر برای فعالین حق تحصیل می رود تا به یک قرن نزدیک شود و بهای این احکام علاوه ‌بر محرومیت از تحصیلات دانشگاهی، از دست رفتن فرصت آزاد زیستن برای نسل جوان و پویای ایران شده است.
 

محروم کردن دانشجویان بهایی و دیگر دانشجویان، به دلایل عقیدتی و سیاسی از حق اولیه تحصیل توسط نهادهای دولتی و با استناد به «مصوبه‌ی غیرقانونی نهاد فراقانونی و غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی»، در شرایطی صورت می‌گیرد که علاوه‌بر مفاد بند ۳ اصل سوم و اصل سی‌ام قانون اساسی که دولت را به تسهیل و تعمیم آموزش عالی و همچنین گسترش وسائل تحصیلات عالی رایگان برای عموم ملت موظف کرده است، مستفاد از بندهای ۹ و ۱۴ اصل سوم، و نیز اصول ۲۰، ۲۲،۳۰ ، ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی، دولت ملزم است فارغ از نوع مذهب، مسلک و مرام سیاسی ضمن رفع تبعیضات ناروا، امکانات عادلانه را برای آحاد ملت ایجاد کرده و آنان را از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار نماید.
 

اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی در این خصوص مقرر می‌دارد: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود. همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»

 

در سال‌های گذشته هم‌زمان با شدت گرفتن موج محروم‌سازی دانشجویان از ادامه تحصیل، و پدیده‌ای که «ستاره‌دار کردن» دانشجویان نام گرفت، جمعی از محرومین از تحصیل گرد هم آمدند تا با تشکیل «جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» فراتر از مرزهای جنسیتی، دینی و اندیشه‌ای، برای دستیابی به حق تحصیل، اصرار ورزند.
 

فعالین در جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در مدت فعالیت‌های خود با پیگیری‌های قانونی کوشیدند تا حق تضییع شده‌ی دانشجویان محروم از تحصیل را به آنان بازگردانند، و در نتیجه‌ی همین کوشش‌ها، تعدادی از محرومین از تحصیل، حق بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصیل را یافتند. اما بی‌تردید ثمره‌ی بزرگ‌تر تلاش‌های این جمعیت، جلوگیری از فراگیرتر شدن موج محروم سازی‌ها بوده است.
 

شاید اگر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محرومان از تحصیل که هم‌اکنون تعدادی از آنان به کیفر حق‌خواهی‌شان در شرایط بسیار سخت زندان به سر می‌برند، نبود، موج محروم‌سازی‌ها، در سکوت و بی‌خبری، بسیار بیشتر از آنچه که هم‌اکنون وجود دارد، گسترده می‌شد.

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با تأکید دوباره بر اینکه «تحصیل» حق همه شهروندان است و هیچ‌ فردی را نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای –عقیدتی یا سیاسی– از تحصیل محروم کرد، ادامه بازداشت و زندان فعالان حق تحصیل را محکوم کرده، ضمن رد هرگونه اتهام مجرمانه برای ایشان، اعلام می‌دارد: «تمام کنش‌های این افراد، از جمله واحد خلوصی در راستای دفاع از حق تحصیل خود و دوستان‌شان و کاملاً بر اساس قانون بوده است.»

 

ما ضمن بی‌اساس و غیرقانونی دانستن رای صادره برای «واحد خلوصی» اعلام می‌داریم، این حکم نه فقط واکنش به فعالیت‌های وی است، بلکه انتقام‌جویی از فعالین حق تحصیلی‌ است که در سه سال و نیم گذشته در کنار مردم، تلاش داشته تا مواضعی حق‌طلبانه اتخاذ کنند و سرکوب مردم را همواره مورد اعتراض قرار دهند و اکنون اعضای آن، در سراسر کشور، تحت فشار بسیار قرار دارند. ما معتقدیم این مواضع شفاف جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در دفاع از حقوق مردم و به خصوص دانشجویان است که باعث صدور چنین احکام شرم‌آور و کم سابقه‌ای شده است.

احکام سنگین و بی‌سابقه‌ی دادگاه علیه واحد خلوصی، نوید خانجانی، سماء نورانی، بشیر احسانی، کاوه رضایی و دیگر فعالین دانشجویی محکوم و به شکل مشخص حق تحصیل، هیچ دلیل موجه حقوقی و قانونی با توسل به کلیشه‌های مشمئزکننده‌ای چون اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و… تنها برای انجام تسویه حساب‌های قبلی و فضاسازی برای جلوگیری از هرگونه اعتراض و انتقاد صادر می‌گردد. برگزاری دادگاه‌های فرمایشی که در آن اراده‌ی بازجویان و مأموران امنیتی بالاتر از هر قانونی است و صدور چنین احکامی برای فعالین حق تحصیل آن هم به دلایل و مستنداتی بی‌پایه و اساس و جرم‌هایی ساختگی و دروغین و تفسیری یک‌جانبه از قوانین نیم‌بند قضایی در ایران، گوشه‌های دیگری ازحقیقت تلخ و واقعیت‌های پنهان عرصه خودکامگی در کشورمان را بر ما مسلم می‌سازد.

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ضمن محکومیت ۵ سال حبس تعزیری واحد خلوصی، خواستار لغو حکم صادره و آزادی فوری و بدون قید کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی و محروم از تحصیل است.
 

ما تا تحقق خواسته‌هامان همچنان ایستاده‌ایم
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی
 

۷ تیرماه ۱۳

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment