Thursday, June 21, 2012

اعتراض داوطلبان آزمون دکتری به کاهش ظرفیت پذیرش در مقابل سازمان سنجش

 اعتراض شماری از داوطلبان دومین آزمون دکتری که علی رغم کسب رتبه های بالا به مرحله دوم و مصاحبه دعوت نشده اند، هم چنان ادامه دارد. 

 
به گزارش دانشجونیوز، در روزهای اخیر شمار زیادی از داوطلبان آزمون دکتری در اعتراض به  کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان مقابل سازمان سنجش تجمع کرده بودند.
 
خبرگزاری ایلنا در همین زمینه گزارش داده است که نمایندگان معترضان نشستی با مسئولان وزارت علوم و سازمان سجنش آموزش کشور برگزار و پیشنهادات خود را ارائه کرده اند. 
 
از سوی دیگر در حالی که حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم گفته است که دعوت نشدن برخی افراد برای مصاحبه به دلیل کافی نبودن رتبه آنها با توجه به ظرفیت های تعیین شده بوده، رییس پیشین سازمان سنجش آموزش کشور مسئولان وزارت علوم را در کاهش ظرفیت پذیرش داوطلبان مقصر می داند.
 
آقای نادری منش ادعا کرده است که در مرحله مصاحبه باید تا چند برابر ظرفیت به دانشگاه ها معرفی شود که در هیچ رشته ای کمتر از سه برابر ظرفیت پذیرش معرفی نشده است. 
 
بر این اساس حدود ٣٣ هزار داوطلب آزمون دكتري مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، كه از اين تعداد ١٦ هزار نفر براي انجام مصاحبه معرفي شده‌اند. در نهایت نیز حدود ١٠ هزار نفر در این مقطع تحصیلی پذیرش خواهند شد.
 
تکذیب سخنان معاون وزیر علوم توسط داوطلبان و سازمان سنجش
 
با وجود ادعای مقام مسئول در وزارت علوم مبنی بر اعلام حداقلی سه برابر طرفیت پذیرش برای مصاحبه رییس پیشین سازمان سنجش و برخی از داوطلبان در گفتگو با خبرگزاری ها سخنان دیگری را مطرح کرده اند.
 
یکی از داوطلبان در گفتگو با سایت فرارو گفته است «برای کد رشته جامعه‌شناسی ظرفیت ٨۵ نفری در کل دانشگاه‌های سراسر کشور در نظر گرفته شده بود که به گفته مسئولان بایستی ٣ الی ٤ برابر این ظرفیت، داوطلب مجاز اعلام می‌شد، نه تنها این کار صورت نپذیرفت بلکه برای این کد رشته ٦١ نفر معرفی شده‌اند و مشخص نیست که ٢٤ نفر مابقی چگونه انتخاب و به دانشگاه معرفی خواهند شد.»
 
محمد حسین سرورالدین ییس پیشین سازمان سنجش، که در روزهای گذشته از سمت خود کناری گیری کرد، نیز گفته است که وزارت علوم تصمیم گرفته است تا ظرفیت پذیرش را از سه به یک و نیم برابر کاهش دهد.
 
وی گفته است: «در واقع می توانم بگویم بدون اطلاع من و با همکاری یکی از مشاوران وزارت علوم اسامی معرفی شدگان به دانشگاهها به صورت یک و نیم برابر ظرفیت اعلام شد. من در جریان این موضوع نبودم و نمی دانم روی چه اصولی این تصمیم گرفته شده است.»
 
سرورالدین تا کید کرد: «تا آنجا که من می دانم و به صورت رسمی وزارت علوم به ما ابلاغ کرده باید به طور میانگین ٣ برابر ظرفیت دانشگاهها،‌ متقاضی معرفی می شد اما الان یک و نیم برابر است و در نهایت برای ١٠ هزار ظرفیت، ١۵هزار متقاضی به دانشگاهها معرفی شده اند. این طرح بدون اطلاع من و با تایید یکی از مشاوران وزارت علوم صورت گرفته است.»
 
 
۵٠  درصد سهمیه آزمون برای مربیان دانشگاه و ایثارگران
 
معاون وزیر علوم همچنین گفته است که بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی ٣٠ درصد سهمیه آزمون دکتری به مربیان دانشگاه‌ها و ٢٠ درصد به ایثارگران اختصاص یافته است.
 
این افراد در صورتی می توانند به دانشگاه معرفی شوند که حداقل ٨٠ درصد نمره دارنده آخرین رتبه قبولی در رشته امتحانی خود را کسب کرده باشند.
 
 تغییر رییس سنجش آموزش کشور
 
هم زمان با اعتراض محمد حسین سرورالدین رییس پیشین سازمان سنجش به مسئولان به وزارت علوم، ابراهیم خدایی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، با حکم کامران دانشجو رییس این سازمان شد.
 
گفته می شود وی به دنبال انتصاب به عنوان ریاست منطقه ١٧ دانشگاه آزاد از سمت ریاست سازمان سنجش استعفا کرده است.
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment