رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب از انتشار ویژهنامهای در آینده نزدیک خبر داد که در آن به افشاگری درباره «کتابسازیها و سرقتهای علمی» از سوی برخی «چهرههای دانشگاهی» پرداخته شده است.
به گزارش دانشجونیوز، اکبر ایرانی، رییس مرکز پژوهشی میراث مکتوب در اظهار نظری جدید از جمع آوری و تدوین مقالاتی با موضوع «کتابسازی و پختهخواری» خبر داده و ادعا کرده است: «حدود 12 مقاله که به طور جزئی و دقیق به معضل فجیع سرقتهای علمی و کتابسازی پرداخته بود، به دست ما رسید و دوم اینکه 23 گفتگو با استادان درجه یک دانشگاههای کشور در این زمینه انجام شد.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش که در خبرگزاری دولتی مهر منتشر شده، با اشاره به «ویژه نامه حدودا ۲۰۰ صفحه ای» که از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب به چاپ خواهد رسید، مدعی شده است که در این ویژه نامه «ابعاد و جوانب معضل کتابسازی و علل و عوامل گرایش به این مسئله به طور موشکافانه مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی نیز برای جلوگیری از آن ارائه شده است.»
رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین وعده داده است که "مصادیق برخی سرقتهای علمی و کتابسازیها در این ویژهنامه همراه با ذکر اسامی سارقان آنها اعم از ناشران، مولفان، مترجمان و مصححان" در این ویژه نامه منتشر خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به «افشاگری های لازم» خبر داده است که «دامنه کتابسازی به مقالهسازی و مجلهسازی هم رسیده است.»
ایرانی با بیان اینکه «دولت و مشخصاً وزارت علوم باید این مباحث را مد نظر قرار دهد و به فکر حل معضل مقالهسازی باشد» در توضیح برخی دلایل این مسئله هم گفت: «استادان و دانشجویانی که به این کار مبادرت میکنند، عموماً هدفشان ارتقا درجه علمی است و برخی یا مجبورند یا زیادی علاقهمند هستند که مدام مقاله از این طرف و آن طرف بدزدند.»
رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین به دولت هشدار داده است: «باید فکری جدی برای این بیماری بشود وگر معلوم نیست عاقبت کتابهای نویسندگان چه خواهد شد.»
ایرانی همچنین با اشاره به اینکه ایران هنوز به پیمان جهانی "کپی رایت" نپیوسته است، بحث کتابسازی را در داخل کشور بحرانیتر از ترجمههای بدون رعایت کپی رایت مولفان خارجی عنوان کرد و ادعا کرد: «ما تا آخر این راه و مبارزه با کتابسازی و پختهخواری ایستادهایم؛ کما اینکه در ویژهنامه مذکور هم اسم از ذکر اسامی اشخاصی که سرقتهای علمی را مرتکب شدهاند، دریغ نکردهایم.»
وی همچنین با اظهار بیاطلاعی نسبت به دلایل مسدود شدن سایت «استادان علیه تقلب» اضافه کرد: «اگر تعمدی در فیلتر شدن این سایت وجود داشته و هدف از آن این بوده که استادان و دانشجویان متقلب که به سرقت علمی میپردازند، شنایایی نشوند، این یک آفت بزرگ در حوزه تولید علم است.»
استادان علیه تقلب نام یک وبگاه است که به همت جمعی از اساتید دانشگاههای ایران راه اندازی شده است که با حمایت شمار زیادی از قشر دانشگاهی (اعم از استاد و دانشجو) مشغول فعالیت بوده است.
سرقت های علمی بی پایان مقامات ایرانی
اظهارات این مسئول پژوهش در حالی عنوان شده است که تاکنون گزارشات زیادی در ارتباط با «سرقت علمی» مقامات سیاسی در ایران منتشر شده است.
مجلهی علمی "نیچر" سال ۲۰۰۹ خبر داده بود که وزیر علوم ایران، کامران دانشجو، از روی مقالهی علمی محققان کرهی جنوبی کپیبرداری کرده و آن را ۷ سال بعد به نام خود و یک نویسندهی دیگر منتشر ساخته است.
"نیچر" با اشاره به ابراز تردیدهایی که در مورد مدرک دکترای کامران دانشجو صورت گرفته نوشته بود که پس از انتشار گزارشی در "لسآنجلس تایمز" در ماه اوت مدرک دکترای دانشجو زیر سئوال رفته است.
از سوی دیگر نشریه فرانسوی لیبراسیون نیز خبر از سرقت علمی آقای حمید بهبهانی وزیر راه دولت احمدی نژاد نیز داده بود.
عوضعلی کردان معروف به علی کُردان، نام وزیر دیگر دولت محمود احمدینژاد بود که بدلیل جعلی بودن مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد و دارا نبودن مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد ادعا از دانشگاه آزاد اسلامی و دریافت حقوق دولتی بر پایه مدرک تحصیلی دکترا و عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد با استفاده از مدارک جعلی، توسط مجلس شورای اسلامی، استیضاح و پس از رای عدم اعتماد اکثریت نمایندگان، از سمت خود، برکنار شد.
رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین در پاسخ به این سوال مهر که «آیا از مخالفتها و برخوردهای احتمالی با خود از سوی کسانی که این افشاگریها را نمیپذیرند، هراسی ندارید؟» مدعی شده است: «همانطور که گفتم ما تا آخر این راه میایستیم و آماده پرداخت هر نوع هزینهای هم هستیم؛ یکی از بزرگان چندی پیش جملهای در همین رابطه به من گفت که آن را سرلوحه کار خود قرار دادهایم؛ او گفت "با مطرح کردن بحث انتحال (دزدی علمی) انتحار (خودکشی) خواهی کرد" ولی از انتحال تا انتحار راهی نیست و ما این راه را خواهیم پیمود.»
http://adf.ly/1587888/whostheadmin
No comments:
Post a Comment