Monday, June 25, 2012

ترکیه: شلیک سوریه به دومین هواپیمای ما بدون پاسخ نخواهد ماند

در پی شلیک نیروهای سوری به یک هواپیمای دیگر ترکیه، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه گفت که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند، هرچند کشورش قصد جنگ با سوریه را ندارد.

 

به نوشته بی بی سی فارسی، به گفته آقای آرینچ، ارتش سوریه امروز به سمت یکی از هواپیماهای ترکیه شلیک کرده که در عملیات جستجوی سرنشینان جنگنده ساقط شده در روز جمعه شرکت داشته است.
 

بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه افزود که هواپیمای جستجو و نجات آن کشور، در اثر تیراندازی نیروهای سوری سقوط نکرده است.
 

روز جمعه گذشته، یک هواپیمای فانتوم اف -۴ ترکیه، درآبهای مرزی دو کشور هدف شلیک پدافند ضد هوایی سوریه قرار گرفت و ساقط شد.
 

خلبان و کمک خلبان این هواپیما موفق به پرش از آن با چترنجات شدند و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پیشتر گفته بود که نیروهای دریایی این کشور و سوریه در جستجوی آنها هستند.
 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، که ترکیه نیز در آن عضویت دارد، قرار است فردا سه شنبه در مورد ساقط شدن جت جنگنده ترکیه جلسه اضطراری تشکیل دهد.
 

به گفته احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، جت جنگنده اف ۴ این کشور غیر مسلح بوده و در حال انجام مأموریت سری در مورد سوریه نبوده، اما قبل از اینکه مورد هدف قرار بگیرد به طور اشتباهی وارد حریم هوایی سوریه شده است.
 

آقای داوود اوغلو به تلویزیون "تی‌آر‌تی" گفت که جت ترکیه، بلافاصله پس از ورود اشتباهی به حریم هوایی سوریه از آن خارج شده، اما "۱۵ دقیقه بعد از خارج شدن" هدف دفاع هوایی قرار گرفته است.
 

مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و "مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود"، با آن برخورد شده است.
 

شامگاه روز جمعه و به دنبال برگزاری نشستی اضطراری دولت ترکیه، این کشور اعلام کرد که بعد از مشخص شدن تمام جزئیات، در مورد چگونگی واکنش نشان دادن به اقدام سوریه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment