Saturday, June 8, 2013

دفاع از حق تحصيل به انتخابات محدود نشود

انتخابات رياست جمهوري يازدهم خواسته يا ناخواسته بخش‌هاي زيادي از جامعه را تحت تاثير قرار داده است.
 
نامزدهاي انتخاباتي در برنامه‌هاي تبليغاتي خود از دغدغه‌ها و مسائلي حرف مي‌زنند كه گاهي تنها به همان زمان پيش از انتخابات محدود مي‌شود و پس از آن ديگر به پستوي فراموشي مي‌رود. در اين ميان مناظره‌هاي انتخاباتي فارغ از منازعاتي كه به همراه داشت بستري را فراهم كرد تا برخي صداها كه در مواقع عادی، کمتر به رسمیت شناخته می شود از سوی صداوسیما بيان شود.
 
دانشجوي ستاره دار از آن دست اصطلاحاتي است كه داغ آن بر پيشاني بسياري از سرمايه‌هاي فكري اين كشور خورده و آن‌ها را از حقوق مشروع خود محروم كرده است. حالا یکی از کاندیداهای انتخابات رياست جمهوري در مناظره انتخاباتي دست روي اين داغ‌خوردگان عرصه دانش كشور گذاشت و از حقوق آنها دفاع كرد.
 
هر چند نامزد دیگری به دوران اصلاحات نسبت داد. ادعايي كه در جريان همان مناظره و در تماس تلفني وزير علوم وقت با عارف، تكذيب شد و اين كانديدا هم در بخش پاياني مناظره اين مسئله را بيان كرد. اما اينكه نامزدهاي انتخاباتي چقدر به اين مسئله مي‌پردازند شايد مسئله‌اي جدا باشد، موضوع اصلي اين است كه نهادي مانند مجلس تا چه اندازه از حق تحصيل دانشجويان دفاع كرده است، حقي كه قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز به طور صريح بر آن تاكيد دارد.
 
نظارت يكي از شئون اصلي مجلس است اما نكته تاسف‌بار آنجاست كه نمايندگان نه تنها اين موضوع را پيگيري نكردند بلكه حتي در پاره‌اي از موارد وجود آن را منكر مي‌شوند. به بهانه انتقاد از ستاره‌دار كردن دانشجويان در مناظره‌هاي انتخاباتي سراغ نمايندگان كميسيون آموزش مجلس رفتيم تا موضع آنها را جويا شويم.
 
دانشجويان ستاره‌دار نبايد به فراموشي سپرده شوند
 
جواد هروي، عضو هيات رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار قانون، با اشاره به طرح موضوع دانشجويان ستاره‌دار در مناظره‌هاي انتخاباتي، بر اين باور است كه طرح و تصميم‌گيري درباره برخي مسائل علمي و آموزش، از جمله رفع مشكلات دانشجويان ستاره‌دار، در مناظره‌ها نه تنها نتيجه‌اي ندارد، بلكه جز ايجاد نگراني و دغدغه در جامعه، به ويژه براي دانشجويان، نتيجه ديگري نخواهد داشت.
 
هروي مي‌گويد اعتقاد دارد طرح مسائل علمي و آموزشي به ويژه رفع مشكلات دانشجويان ستاره‌دار بايد در فضايي آرام و با حضور كارشناسان خبره در اين زمينه مطرح شود تا راه‌حل‌ها براساس شرايط روز جامعه باشد.
 
نماينده مردم قائنات و زيركوه در مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي‌كند، مباحثي چون وضعيت دانشگاه‌ها و دانشجويان، برخورد نيروي انتظامي با دانشجويان جايي در مجاري سياسي و مناظره‌هاي انتخاباتي ندارد، چرا كه نمي‌توان به طور دقيق اين مسائل را بررسي كرد.
 
نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات با تاكيد بر اينكه دانشجوي ستاره‌دار يكي از واقعيت‌هاي جامعه دانشگاهي‌ كشور است، مي‌گويد: رفع اين قشر از جامعه آموزشي كشور بايد در فضاي تخصصي از جمله كميسيون آموزش مجلس و وزارت علوم مطرح شود نه اينكه در جريان هيجانات انتخابات عنوان و بعد از آن به دست فراموشي سپرده شود.
 
كاهش بودجه پژوهشي مغفول ماند
 
در ادامه هروي بر مباحث مطرح شده در مناظره‌هاي انتخاباتي از سوي كاندايدهاي رياست‌جمهوري، انتقاد كرد و بر اين باور است كه كانديداها تنها به نقاط منفي آموزش كشور تاكيد كردند در حالي كه عمده مشكلات ما در حوزه پژوهشي است و سال گذشته بودجه پژوهشي كشور افت كرد اما حتي يك كانديدا به اين موضوع اشاره‌اي نكرد. وي با استناد به تكاليف قانون پنج‌ساله توسعه در رشد پژوهش مي‌گويد با ورود به سال چهارم اين قانون تنها 42صدم درصد از اين وظايف محقق شده است.
 
وي مي‌گويد: جا داشت در اين مناظره‌ها به نكات مثبت آموزش و پژوهش كشور نيز اشاره مي‌شد. البته در زمينه‌هايي چون نانو، هوا فضا به واسطه تلاش شبكه نخبگان كشور به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافتيم، اما متاسفانه در مناظره‌ها تنها شاهد چالش‌هاي سياسي بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان بوديم.
 
دانشجوي ستاره نداريم
 
در حالي كه دانشجوي ستاره‌دار به يكي از موضوعات داغ مناظره‌هاي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري تبديل شد ، عطاا... سلطاني صبور به خبرنگار قانون مي‌گويد در حال حاضر دانشجوي ستاره‌دار نداريم و طرح اين مسئله را در مناظره‌ها نادرست مي‌داند.
 
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه مي‌دهد كه در بررسي‌هاي صورت گرفته، در حال حاضر در كشور دانشجوي ستاره‌دار نداريم و تا كنون به كميسيون آموزش، مداركي دال بر اينكه تعدادي از دانشجويان با مشكل روبه‌رو هستند ارسال نشده است و نمي‌دانم چرا كانديداها اين مسئله را مطرح مي‌كنند.
 
وي با اشاره به اينكه دانشجوي ستاره‌دار براي دوران قبل بوده، مي‌گويد: بهتر بود كانديداها به جاي طرح اين مسئله، مداركي را كه در اختيار دارند به مجلس و كميسيون آموزش ارسال مي‌كردند تا از مجاري قانوني مشكلات اين قشر از جامعه علمي كشور برطرف مي‌شد.گفتني است كه بارها دانشجويان زيادي از طريق مجاري قانوني اعتراض خود را به محروميت از تحصيل اعلام كرده‌اند و مداركشان هم ضمیمه اين اعتراض‌ها بوده است اما اين نماينده گويا در جريان واقعيت‌هاي جامعه به سر نمي‌برد.
 
مشكل دانشجويان در مناظره رفع نمي‌شود
 
عضو ديگر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به «قانون» مي‌گويد: پيش از اين برخي دانشجويان با مشكلاتي مواجه بودند، اما بر اين باورم كه طرح اين مسائل در مناظره‌هاي انتخاباتي، ذره‌اي از مشكل اين قشر از جامعه را حل نمي‌كند، چرا كه تنها در حد حرف باقي خواهد ماند.
 
محمود نگهبان سلامي در اين باره كه آيا طرح دانشجويان ستاره‌دار از سوي برخي كانديداها شعار براي جلب توجه و كسب راي است؟ مي‌گويد: هر آنچه از سوي نامزدها مطرح مي‌شود، دليل بر شعار دادن نيست، آنها قبل از طرح هر مسئله‌اي با كارشناسان خبره در اين زمينه مشورت مي‌كنند تا راه‌حل‌هاي منطقي مطرح شود.
 
روزنامه قانون

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment