Friday, June 21, 2013

نتانیاهو: اروپا بر شدت فشارها بر ایران بیفزاید

 اسرائیل از اتحادیه اروپا خواسته است تا برای مقابله با برنامه اتمی ایران فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد کند. چند مقام‌‌ اسرائیلی در چند روز گذشته بارها تأکید کرده‌اند که فارغ از نتایج انتخابات سال ۹۲، فشارها بر ایران باید تشدید شود.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۳۰ خردادماه، در آغاز دیدار کاری خود با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که در بیت‌المقدس (اورشلیم) صورت گرفت، بر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی تأکید کرد و ضمن اظهار این‌ که برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود، گفت: «به نظر من این بر عهده اروپاست که همراه با آمریکا، اسرائیل و سایر عناصر و جوامع بین‌المللی خواستار توقف برنامه هسته‌ای ایران شود.»
 
آقای نتانیاهو با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، اظهار کرد که «ما نه در مورد چرخش سیاسی در ایران، که درباره چرخش سانتریفیوژها صحبت می‌کنیم» و افزود زمانی می‌توان گفت که انتخابات ایران نتیجه‌بخش بوده است که تهران «سیاست‌های خود را تغییر دهد، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، مواد هسته‌ای را از کشور خارج کند و تأسیسات هسته‌ای غیرقانونی در قم (فردو) را تعطیل کند.»
 
به گفته دفتر نخست وزیری اسرائیل، کاترین اشتون نیز در این دیدار بر اهمیت مشورت با اسرائیل در مورد وضعیت ایران پس از انتخابات تأکید کرده است.
 
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از پیش از برگزاری انتخابات در ایران، اسرائیل بارها تأکید کرده است که نتیجه انتخابات تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت و تصریح کرده است که تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد فعالیت اتمی ایران، رهبر جمهوری اسلامی است.
 
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، ۲۰ خردادماه ضمن تأکید بر این مسئله گفت که ایران دارد به خط قرمز اسرائیل در مورد مسائل هسته‌ای «بسیار نزدیک» می‌شود.
 
وزیر دفاع اسرائیل نیز ۲۷ خردادماه خطاب به فرانسه، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.
 
همچنین بنیامین نتانیاهو پیشتر در مورد وقوع «هولوکاستی دیگر» از سوی ایران هشدار داده و گفته بود که انتخابات ایران «هیچ تغییری» در تلاش ایران برای «تولید سلاح اتمی» ایجاد نخواهد کرد. وی پس از اعلام نتایج انتخابات ایران خواستار تشدید فشارها بر ایران شد.
 
در همین زمینه بنیامین نتانیاهو ۳۰ خردادماه نیز در بیت‌المقدس تأکید کرد که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و خاطرنشان کرد که «بزرگ‌ترین تهدیدی» که اسرائیل با آن مواجه است، این است که «خطرناک‌ترین تسلیحات جهان به دست خطرناک‌ترین حکومت‌های جهان، به‌ویژه ایران، می‌افتد».
 
اسرائیل به همراه غرب ایران را متهم می‌کند که در پس فعالیت‌های عیان هسته‌ای خود، مخفیانه به دنبال تولید سلاح اتمی است و ایران مجهز به بمب اتم را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند.
 
تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و افزوده است که حاضر نیست از این «حق مسلم» بگذرد.
 
رادیوفردا
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment