Sunday, June 9, 2013

تدریس سازهای جهانی در دانشگاه‌های ایران ممنوع شد؟!

شنیده ها حاکی از آن است که در دانشگاه جامع علمی – کاربردی و طبق اعلام چند تن از اساتید دانشگاه از سال ۹۲ رشته‌ نوازندگی سازهای جهانی هیچ پذیرشی نخواهد داشت.
 

به گزارش ایسنا، برمبنای دستوری رسیده در دانشگاه جامع علمی – کاربردی از سال 92 رشته‌ نوازندگی سازهای جهانی هیچ پذیرشی نخواهد داشت اما جایگزین آن رشته‌های رهبری ارکستر و آهنگسازی ایرانی راه‌اندازی شده‌اند.
 
رئیس گروه سازجهانی و رهبر ارکستر مرکز آموزش علمی – کاربردی با بررسی زیان‌های این تصمیم، بزرگترین ضربه ای که این اقدام به موسیقی کشور خواهد زد را نداشتن ارکستری در ۱۰ سال آینده عنوان کرد.
 
لوریس هویان ادامه داد: آهنگسازی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شود، برای کدام نوازنده قطعه بنویسد؟ یا کسی که در رشته رهبری ارکستر فارغ‌اتحصیل می‌شود، کدام نوازنده را رهبری کند؟
 
وی معتقد است: نوازنده، حلقه بزرگ موسیقی است که آن را حذف کرده‌اند.
 
هویان افزود: این اتفاق نه تنها به سیستم آکادمیک و موسیقی کلاسیک ضربه می‌زند بلکه موسیقی‌های دیگر از جمله موسیقی پاپ را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 
واکنش جامعه دانشگاهی به این موضوع 
 
یکی از استادان موسیقی دانشگاه تهران نیز در این رابطه اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی بزرگترین بلاتکلیفی برای نوازندگان این بود که آیا موسیقی ممنوع است یا خیر؟ اما با فتوای رهبر انقلاب و تلاش پیشکسوتان موسیقی بالاخره نوازندگان توانستند دوباره در کشور شروع به فعالیت کنند.
 
کیاوش صاحب‌نسق همچنین گفت: هسته اصلی نوازندگانی که امروز در ارکستر می‌بینید، نسل همان سال‌ها هستند که تا زمانی که دوباره دانشگاه‌های موسیقی شروع به کار نکردند، وظیفه تربیت هنرجویان را به صورت خصوصی خود آنها به عهده گرفتند.
 
وی گفت: اگر ماجرای تربیت نوازنده را در این برهه قطع کنیم با تاثیرات بسیار منفی روبرو خواهیم شد.
 
وی افزود: در این صورت مانند گذشته جمع اندکی نوازنده باقی می‌ماند که تمرکز لازم و وقت کافی را برای اجرای آثار نخواهند داشت و از طرفی ممکن است با این روند خطر نوازنده‌سالاری به وجود آید و این خوب نیست چون نوازنده براساس آن چیزی که آهنگساز می‌خواهد حرکت می‌کند نه برعکس.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این صورت بین آهنگساز و نوازنده فاصله به وجود می‌آید و ارکستر سمفونیک را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد در حالی که این نوازندگانی که در حال حاضر در ارکستر فعالیت می‌کنند، تعدادشان کافی نیست و باید همیشه به فکر به اصطلاح ساختار جوان این ارکستر و حفظ آن بود.
 
او در پایان سخنانش گفت: جامعه دانشگاهی مطمئنا به این رویداد واکنش نشان خواهد داد.
 
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment