Wednesday, June 12, 2013

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از فقدان فضای انتقاد

 انتظاري كه از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان "رسانه ملي" و دستگاه تبليغاتي متعلق به آحاد مردم مي‌رود اينست كه اين سازمان در تمام مقاطع زماني نقش رسانه ملي را ايفا كند و همواره درصدد انعكاس واقعيت‌هاي موجود در جامعه به مثابه تريبوني در اختيار همه سليقه‌هاي متفاوت فكري و اجتماعي عمل نمايد. 
 
اگر اين نقش تنها در مدت زمان كوتاه تبليغات انتخابات‌ها عملي گردد و پس از پايان اين مدت به دست فراموشي سپرده شود، رسانه ملي به جايگاه واقعي مورد انتظار دست نخواهد يافت. 
 
استقبال خوبي كه اين روزها از پخش نظرات و تفكرات سليقه‌هاي مختلف فكري و اجتماعي مربوط به نامزدهاي رياست جمهوري در قالب برنامه‌هاي تبليغاتي اعم از سخنراني‌ها، فيلم‌هاي تبليغاتي نامزدها و مناظرات آنان و يا نمايندگان آنان در بخش‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... به عمل آمد، اين نكته را مورد تأكيد قرار داده است كه صدا و سيما اگر بخواهد مي‌تواند براي هميشه برجسته بودن خود در ميان ساير رسانه‌ها را به رخ بكشد. برنامه‌هاي نسبتاً انتقادي و شفاف اين روزها ثابت كرده‌اند كه كشور از مشكلات غيرقابل انكاري رنج مي‌برد و پيش از اين، فرصت و مجالي براي طرح اين مشكلات به شكل فعلي فراهم نمي‌شد و مردم كه به درستي انتظار انعكاس اين مشكلات از رسانه ملي را دارند، شاهد برآورده شدن اين انتظار نبودند. 
 
از دلايلي كه براي چرايي برجسته شدن اين مجال مطرح است، اينست كه متأسفانه بسته بودن فضاي انتقاد در كشور طي سال‌هاي اخير، منجر به انباشته شدن حرف‌هاي ناگفته گرديده و وقتي كوچك‌ترين امكاني براي بيان مشكلات پديد مي‌آيد، اين عقده‌هاي برروي هم انباشته شده با فشار زيادي از مسير تنگي كه در برابر خود مي‌يابند بيرون مي‌زنند. اين وضعيت نبايد موجب شود مسئولان رسانه ملي به خاطر امكاني كه در فرصت تبليغات انتخاباتي در اختيار نامزدها قرار داده‌اند از خود تعريف كنند، بلكه بايد از خود بپرسند چرا هميشه چنين فرصتي را فراهم نمي‌آورند. 
 
پخش اظهارات نامزدهاي رياست جمهوري از رسانه ملي به روشني نشان داد جامعه مشكلات فراواني دارد كه زمينه مطرح شدن نمي‌يابند و ترديدي وجود ندارد كه در اين مطرح نشدن‌ها مسئولان رسانه ملي سهم مهمي دارند و بايد در روش مديريت خود بر اين رسانه تجديدنظر كنند. اينكه اجازه داده نشود مشكلات جامعه مطرح شود و نسبت به عملكردها حتي راه براي انتقادات سازنده بسته باشد، نتيجه اين مي‌شود كه مردم تشنه شنيدن اخبار و انتقادات مي‌شوند و در آن صورت تشخيص درست و نادرست با مشكل مواجه مي‌گردد. اين روزها با اينكه رسانه ملي با انتقادهاي متعددي از سوي نامزدها مواجه است و هنوز هم با سعه صدر و رعايت كامل عدالت عمل نكرده، توانسته مخاطبان زيادي را جذب كند، قطعاً اگر تبعيض‌ها و نواقص موجود را هم برطرف كند، با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. 
 
اين واقعيت را نمي‌توان انكار كرد كه صدا و سيما به عنوان رسانه ملي به وظيفه خود در بوجود آوردن فضايي كه همواره امكان مطرح شدن مشكلات و نظرات متفاوت به صورت شفاف وجود داشته باشد عمل نكرده است و درست به همين دليل است كه فراهم شدن چنين امكاني تنها در يك دوره زماني كوتاه به بهانه انتخابات، عملكرد رسانه ملي را به يك پديده عجيب تبديل مي‌نمايد و اين رسانه براي مردم جاذبه پيدا مي‌كند. 
 
اينكه اقبال عمومي به رسانه ملي در زمان‌هايي غير از زمان انتخابات دچار مشكل است، دليلي جز اين ندارد كه صدا و سيما به واسطه برخي عملكردهاي يك طرفه نتوانسته اعتماد مردم را به خود جلب نمايد. وقتي اين رسانه به جاي آنكه براساس فلسفه وجودي خود امكان برخورد سالم انديشه‌هاي متفاوت را پديد آورد، تبديل به تريبون افراد و گروه‌هايي با تفكر خاص و يكطرفه بشود، طبعاً جاذبه‌اي براي مردم نخواهد داشت و اعتماد مردم را جلب نخواهد كرد. تجربه تبليغات انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري به خوبي نشان داده است كه هرگاه صدا و سيما كوچكترين قدمي به سمت مطرح نمودن انديشه‌هاي متفاوت بردارد، بلافاصله با اقبال عمومي مواجه مي‌شود و اعتماد مردم را به خود جلب مي‌كند. مردم، صدا و سيما را از خود و متعلق به خود مي‌دانند و مايل هستند اين رسانه زبان گوياي آنها باشد نه افراد و جناح و گروه خاص. 
 
همه مي‌دانند كه رسانه‌هاي غربي با امكانات فراواني كه در زمينه سمعي و بصري دارند، همواره در جهت تأمين منافع نامشروع خود، آرمان‌هاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران را مورد حمله قرار داده‌اند و در زمان انتخابات نيز بر حجم گسترده برنامه‌هاي خود بيش از گذشته مي‌افزايند. تجربه تا حدودي باز عمل كردن رسانه ملي در روزهاي اخير نشان داد كه چنانچه رسانه ملي كمترين چرخشي در نوع نگاه خود به مسايل داشته باشد، حجم وسيعي از گرايش مردم به سمت كانال‌هاي ماهواره‌اي را از بين مي‌برد و مردم به جاي آنكه تلاش كنند واقعيت‌هاي جامعه را از ميان راست و دروغ‌هاي رسانه‌هاي معاند غربي در آورند با مشاهده بيان واقعيت‌هاي جامعه از رسانه ملي رغبتي به آنها نشان نخواهند داد. 
 
بنابر اين، انتظار از رسانه ملي اينست كه همواره و در همه زمان‌ها همانند اين روزها و حتي شفاف‌تر از اين عمل كند و به جاي بستن فضاي نقد و انتقاد به شفاف سازي روي آورد و اجازه بدهد نظرات آحاد جامعه اعم از سياسيون، كارشناسان، صاحبنظران و... از همه سليقه‌هاي سياسي و اجتماعي جامعه در اين رسانه مطرح شوند. اين رويكرد بي‌ترديد در برجسته‌تر شدن جايگاه رسانه ملي در افكار عمومي تاثيري مثبت و اثرگذار خواهد داشت و ضمن آنكه مانع انباشته شدن معضلات برروي هم خواهد شد به كمك مديريت كشور براي اصلاح امور نيز خواهد شتافت. 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment