Tuesday, June 18, 2013

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی: حصرها را بردارید و زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کنید

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور منتخب، حسن روحانی، از نقض حقوق اولیه در آذربایجان به خصوص تایید احکام سنگین 45 سال حبس تعزیری 5 فعال مدنی یاد کرده است.
 
این کمیته ضمن دلگرمی به فضای حاصله از انتخاب آقای روحانی، می گوید که "خواهان شروع گفتگوها میان نیرو های مختلف جامعه با هم دیگر و همچنین با ساکنان جدید پاستور بوده و خواهان برداشته شدن حصر ها و آزاد شدن تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی می باشد. کمیته اعتقاد دارد که راه برون رفت نه برداشت بذر های کاشته شده ی قدیم که توسعه ی جبهه ی دموکراسی خواهی در تمام ابعاد می باشد".
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: "اکنون سوال اینجاست. جناب آقای دکتر. آیا در حیطه ی اختیارات خویش قدمی در جهت تلطیف وضع موجود خواهید برداشت و آیا زندانیان آذربایجان نیز مشمول اقدامات جنابعالی خواهند بود؟ آیا حاضرید پای درددل های منسوبین محبوسان بنشینید و یا یکی از نزدیکان ذی نفوذ خود را مجاب به این امر نمایید؟ آیا حاضرید وعده های خود را در آذربایجان همچون توجه ویژه به دریاچه اورمیه و یا تاسیس فرهنگستان زبان را جامه ی عمل بپوشانید؟ آیا می توانید به تضییع حقوق ابتدایی دیگر زندانیان هویت طلب همچون سعید متین پور که بیش از  4 سال را در زندان اوین بدون حتی 1 روز مرخصی گذرانده و یا فردین مرادپور که با اتمام دوران قانونی زندان 4 ساله ی خویش با کارشکنی مسئولان زندان آزاد نشده است، اعتراض نمایید؟  و آیا ها و آیا های فراوان..."
 
متن کامل این بیانیه، که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، در ادامه آمده است:
 
جناب آقای دکتر حسن روحانی
 
انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور کشور امید ها را زنده کرده است. سرخوردگی های ناشی از سال ها سرکوب تا حدودی در حال التیام است. قشری از مردم که آگاهانه در پی اعتماد به نخبگان سیاسی قدم در میدان گذاشته اند حاضر به ادامه حمایت های سیستماتیک از شما می باشند. بسیاری از فعالین مدنی امیدوار به تشکیل دولتی از جانب شمایند که منجی وضعیت اسفناک حال حاضر مملکت باشد و حتی چشم امید خود را با تیزهوشی و بر خلاف خرداد 76، نه در هیاهو و سوت و کف بلکه در عمل و اعاده ی خواسته های حداقلی ریشه ای و قاطعانه بسته اند.
 
کمیته حقوق بشر در حالی پوشیدن ردای ریاست جمهوری را بر شما تبریک می گوید که شما را در کسوتی دل انگیزتری می توان دید. شما می توانید نقطه ی شروع تغییرات راهبردی و ساختارگرایانه ای در حاکمیت باشید. می توانید با باز کردن فضای گفتگو و رایزنی با نیرو های موجود اجتماعی چشمان خود را در جامعه بازتر کنید. می توانید با جلب اعتماد نخبگان پیرامونی آنان را در جهت حمایت از ارزش های مدنی دولت همراه سازید. می توانید خود و نزدیکان تان را نه در برج عاج بلکه در کنار کنشگران عرصه های مختلف جامعه ببینید.
 
همانگونه که مطلع می باشید جامعه آذربایجان نیز نه تنها رنج سالیان اخیر را به شدیدترین شکل بر خود دیده که همواره باید متحمل دردهای مضاعفی نیز باشد. تبعیضات گسترده ی اقتصادی، پایمال کردن حقوق ابتدایی قومی همچون حق تحصیل به زبان مادری، تحقیر داشته های فرهنگی و اتنیکی، یورش برنامه ریزی شده و همه جانیه به هویت مردمانش و نهایتا برخورد ها و فضای خشن تر امنیتی. 
 
جناب رئیس جمهور
 
در حالی بنا به احتمال قوی سرنوشت 8 سال آینده ی شما مشخص شده است، 5 تن از نخبگان و شناخته شده ترین فعالین مدنی آذربایجان نیز با تایید حکم 9 سال زندان تعزیری، سرنوشت 8 سال آینده یشان مسجل شده. البته تفاوتی نیز هست که سرنوشت آنان ظاهرا قطعی اما سرنوشت شما هنوز بر پایه احتمال.  
 
آقایان محمود فضلی، آیت مهر علی بیگلو، شهرام رادمهر و بهبود قلیزاده از اعضای کمیته مرکزی تشکیلات "یئنی گاموح"  و دکتر لطیف حسنی دبیرکل تشکیلات طعم تلخ رفتار های غیرعقلانی امنیتی را در صورتی چشیده اند که از ۲ سال پیش با رویکردی “اعتدال گرایانه” و “مدنی” شروع فعالیت تشکیلات یئنی گاموح را در داخل کشور و به صورت علنی اعلام کرده و طی بیانیه ای رسمی از نبود هیچ فردی با وابستگی تشکیلاتی با آنان در خارج از کشور سخن گفته اند. آنان با سه اصل حرکت به سوی مدرنیته، آزادی عقیده و هویت طلبی ترکی آذربایجانی و با اعتقاد به پرنسیب های دموکراسی، حق تعیین سرنوشت مردم بر خود و احقاق حقوق بشر اعلام موجدیت نمودند. و از لحاظ استراتژیک  نیز خواهان گفتگو و ارتباط  با تمامی آزادی خواهان و روشن فکران ایران بودند تا بلکه خفتگان بیدار شوند و دیوار بی اعتمادی ها کوتاهتر.  
 
اکنون سوال اینجاست. جناب آقای دکتر. آیا در حیطه ی اختیارات خویش قدمی در جهت تلطیف وضع موجود خواهید برداشت و آیا زندانیان آذربایجان نیز مشمول اقدامات جنابعالی خواهند بود؟ آیا حاضرید پای درددل های منسوبین محبوسان بنشینید و یا یکی از نزدیکان ذی نفوذ خود را مجاب به این امر نمایید؟ آیا حاضرید وعده های خود را در آذربایجان همچون توجه ویژه به دریاچه اورمیه و یا تاسیس فرهنگستان زبان را جامه ی عمل بپوشانید؟ آیا می توانید به تضییع حقوق ابتدایی دیگر زندانیان هویت طلب همچون سعید متین پور که بیش از  4 سال را در زندان اوین بدون حتی 1 روز مرخصی گذرانده و یا فردین مرادپور که با اتمام دوران قانونی زندان 4 ساله ی خویش با کارشکنی مسئولان زندان آزاد نشده است، اعتراض نمایید؟  و آیا ها و آیا های فراوان...
 
کمیته ی حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه تبریز و علوم پزشکی ضمن دلگرمی به فضای حاصله از انتخاب آقای روحانی، خواهان شروع گفتگوها میان نیرو های مختلف جامعه با هم دیگر و همچنین با ساکنان جدید پاستور بوده و خواهان برداشته شدن حصر ها و آزاد شدن تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی می باشد. کمیته اعتقاد دارد که راه برون رفت نه برداشت بذر های کاشته شده ی قدیم که توسعه ی جبهه ی دموکراسی خواهی در تمام ابعاد می باشد.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment