Sunday, February 24, 2013

مسئول دانشجویان ستاره دار وزارت علوم است

دانشجویان ستاره‌دار، اصطلاحی است که سال‌ها محل چالش میان عده‌ای از دانشجویان با نهادهایی محسوب می‌شود که به طور مستقیم و غیرمستقیم مسئول محروم کردن آن‌ها از حق تحصیل‌شان هستند.
 
ستاره‌دار شدن موضوعی بود که در دوره‌هایی به موارد آموزشی و نقص در پرونده مربوط بود اما به تدریج مباحث امنیتی و انضباطی نیز جای خود را در میان ستاره‌ها باز کرد و دانشجویانی بی‌آنکه در ‌‌نهایت از علت محرومیت خود آگاه شوند، از ادامه تحصیل در مقاطع بالا‌تر باز ماندند.
 
سال ۸۸ زاهدی وزیر علوم وقت، گفته بود طبق برنامه‌های تدوین شده وزارتخانه و در زمان وزیر اسبق، دکتر معین، گذاشتن ستاره برای نمود دادن به برخی موارد در کارنامه قبول شدگان کار‌شناسی ارشد انجام می‌شده است زیرا علامت تک ستاره نمایانگر نقص در پرونده و دوستاره نیز نشان دهنده وجود تذکر اخلاقی در پرونده دوره کار‌شناسی دانشجو بوده است. زاهدی دلیل درج این دو ستاره در کارنامه پذیرفته شدگان را تنها برای آگاهی و توجه بیشتر آنان و به قولی نصیحت پدرانه دانست. این نصیحت‌های پدرانه در ‌‌نهایت دانشجویان زیادی را خانه‌نشین یا به اجبار راهی دانشگاه‌های خارج از کشور کرد. بسیاری از مسئولان در بازه‌های مختلف وجود دانشجوی ستاره‌دار را انکار کردند. مهرماه ۸۸ حدود ۲۰ نفر از دانشجویان ستاره‌دار به علی لاریجانی رئیس مجلس نامه نوشتند و خواستار پیگیری وضعیت تحصیل خود شدند اما پاسخی دریافت نکردند. اما پاییز امسال حسین شمسیان مدیر کل حقوقی سازمان امور دانشجویان با تأکید بر اینکه حتی یک دانشجوی ستاره دار هم نداریم، گفته بود که اگر دانشجو به صورت مستند اعلام کند که تمام شرایط پذیرش را از نظر قانونی در مقاطع تحصیلی داشته اما به علت موارد انضباطی این حق از وی سلب شده است، ما آمادگی داریم که از این شخص رفع تظلم کنیم. البته این ادعا تنها در حد یک حرف بود و مراجعات دانشجویان زیادی که از تحصیل محروم شده بودند به سازمان سنجش بی‌نتیجه ماند. چند روز قبل ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در گفت‌و‌گویی با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار تصریح کرد: ‌ استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی، ‌ کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، و بر اساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند. خدایی همچنین تاکید کرد که استعلام از وضعیت دانشجویان، قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد. با این حال هنوز نهادی به صورت رسمی پاسخگوی اعتراض دانشجویان محروم از تحصیل و ارائه توضیحات لازم در مورد دلایل ستاره‌دار شدن آن‌ها نیست.
 
ستاره‌دار‌ها شکایت خود را به مجلس بیاورند
 
عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد دانشجویان ستاره‌دار به خبرنگار قانون گفت: ‌ به طور قطع اگر دانشجویی نسبت به پذیرفته نشدن در دانشگاه‌ها اعتراضی داشته باشد، ‌می تواند شکایت خود را در نهادهای مربوط مطرح کند. وی افزود: مجلس از جمله دستگاه‌های نظارتی است که مردم می‌توانند شکایت‌های خود را به نمایندگان منتقل کنند تا از طریق مجاری قانونی پیگیری شود. از فیاضی پرسیدیم چرا کمیسیون آموزش مجلس، مسئله ستاره‌دار شدن دانشجویان را پیگیری نکرده است که اظهار داشت: تا کنون هیچ گزارش یا شکایتی از دانشجویان ستاره دار به مجلس نیامده است. به نامه ۲۰ نفراز دانشجویان محروم از تحصیل به علی لاریجانی رئیس مجلس در مهرماه ۸۸ اشاره کرديم که این نماینده گفت: من نمی‌توانم در مورد دوره نهم مجلس اظهار نظر کنم چرا که در آن دوره نماینده مجلس نبودم. نماینده مردم نور خاطر نشان کرد: در برخی موارد ممکن است استعلام از نهادهای مربوط و جلوگیری از ورود یک دانشجو درست باشد. با این حال این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد اینکه چه نهادی می‌تواند شکایت‌های دانشجویان را نسبت به محرومیت از تحصیل پیگیری کند، تاکید کرد: کمیسیون آموزش مجلس به طور تخصصی مسئول رسیدگی و نظارت به همه امور آموزشی کشور است. فیاضی همچنین ادامه داد: البته کمیسیون اصل ۹۰ نیز با توجه به مسئولیت‌هایی که دارد، مرجع دیگری برای رسیدگی به شکایت‌ دانشجویان ستاره دار است. در ‌‌نهایت این نماینده مجلس یادآور شد که در صورت دریافت گزارش و شکایتی در این مورد حتما پیگیری لازم را از طریق کمیسیون آموزش انجام می‌دهد.
 
وزارت علوم مسئول ستاره‌دار شدن دانشجویان است
 
حجت ا... درویش‌پور عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا کنون گزارشی از دانشجویان ستاره دار به کمیسیون نیامده است، به« قانون» اظهار داشت: ‌ بدون شک ما در مجلس این‌گونه موارد را بررسی خواهیم کرد. وی در پاسخ به اظهارات خدایی رئیس سازمان سنجش در مورد اینکه وزارت علوم نقشی در ستاره‌دار شدن دانشجویان ندارد، خاطر نشان کرد: ‌ وزارت علوم باید پاسخگوی محروم شدن دانشجویان از تحصیل باشد و نمی‌تواند این موضوع را به دیگر نهاد‌ها موکول کند. نماینده مردم ایذه با انتقاد از ستاره شدن دانشجویان، ‌ تصریح کرد: ‌ فکر نمی‌کنم چنین مسئله‌ای در حال حاضر جایگاهی داشته باشد، شاید گزینش دانشجویان در ابتدای انقلاب توجیه داشت اما پس از گذشت ۳ دهه از انقلاب، محروم کردن دانشجویان مورد تایید نیست. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزارت علوم را مسئول مستقیم ستاره‌دار کردن دانشجویان دانست و تاکید کرد: ‌ اگر محروم شدن دانشجویان را نتیجه برخی استعلام‌ها از نهادهای دیگر‌ می‌دانند، ‌ باید دلایل کافی را برای آن‌ها توضیح دهند. درویش‌پور با بیان اینکه به هیچ عنوان ستاره‌دار کردن دانشجویان را تایید نمی‌کند، اظهار داشت: ازدانشجویان محروم از تحصیل می‌خواهم گزارش و اسناد لازم از ستاره‌دار شدن خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارسال کنند تا ما پیگیری کنیم.
 
باید دلایل محرومیت گفته شود
 
ابوالقاسم خسروی سهل ‌آبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره بحث دانشجویان ستاره‌دار به « قانون» گفت: ‌ در ابتدای آغاز به کار مجلس نهم، یک مورد گزارش ستاره‌دار شدن به کمیسیون ارسال شده بود که از آقای زاهدی رئیس کمیسیون تقاضای پیگیری داشت اما بعد از آن شکایت دیگری به مجلس نرسیده است. نماینده مردم تربت‌حیدریه خاطر‌نشان کرد: ‌ زمانی که دانشجویی از ادامه تحصیل محروم می‌شود باید یک جایگاه قانونی پاسخگو باشد و این وزارت علوم است که ستاره‌دار شدن دانشجویان را اعلام می‌کند. وی در مورد علت محروم از تحصیل شدن دانشجویان یادآور شد: ما در ‌‌نهایت باید تابع مقررات باشیم، ‌ ما در نظامی زندگی می‌کنیم که می‌خواهیم در‌‌ همان نظام ادامه تحصیل بدهیم بنابراین باید قانون اساسی را نیز قبول داشته باشیم. این عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه باید صحت و سقم محروم از تحصیل شدن از طریق وزارت علوم اعلام شود، اظهار داشت: اگر شخصی تخلفی کرده است باید آن تخلف به او گفته شود تا دلیل محروم شدن خود را بداند. خسروی خاطر نشان کرد: ‌ در هر صورت محروم از تحصیل شدن باید به دنبال تخلفاتی مرتبط با حوزه آموزشی باشد. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد که حق دانشجو این است که در صورت ستاره‌دار شدن، دلیل محرومیت خود را بداند. او نیز متذکر شد در صورتی که کسی شکایتی دارد حتما آن را به مجلس ارائه دهد و متعهد شد که مسئله ستاره‌دار شدن دانشجویان را حتما در کمیسیون آموزش مطرح کند.
 
روزنامه قانون 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment