Monday, February 25, 2013

نخستین رییس‌ جمهوری زن در کره جنوبی سوگند یاد کرد

نخستین رییس‌جمهوری زن در کره جنوبی روز دوشنبه ۷ اسفند سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد. خانم «پارک گیون هیه» در مراسم تحلیف خود از کره شمالی خواست تا برنامه هسته‌ایش را متوقف کرده و به صلح و همکاری با کره جنوبی روی آورد.
 
مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید کروه جنوبی روز دوشنبه در مقابل ساختمان پارلمان و با حضور ده‌ها هزار تماشاگر برگزار شد و در این مراسم، «سای»، خواننده کره‌ای که آهنگ او با نام «گنگنام استایل» شهرت جهانی یافته به اجرای موسیقی و رقص پرداخت.
 
خانم پارک که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۵۲ درصد آرا را کسب کرده است، در جریان کارزار انتخاباتی خود قول داده‌است تا رسیدگی به معضل نابرابری در درآمدها، مقابله با انباشت ثروت در دست چندشرکت بزرگ خانوادگی، و بهبود روابط با کره شمالی را در دستور کار خود قرار دهد.
 
به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، خانم پارک در جریان مراسم تحلیف خود، خطاب به کره شمالی گفت که آزمایش هسته‌ای اخیر این کشور «بقا و آینده مردم کره را با چالش روبه‌رو می‌کند» و «باید دانست که قربانی اصلی این روند کسی نیست جز خود کره شمالی.»
 
وی افزود: «از کره شمالی می‌خواهم تا بلندپروازی‌های هسته‌ایش را بدون درنگ کنار گذاشته و پا در مسیر صلح و توسعه مشترک بگذارد.»
 
فراخوان خانم پارک برای صلح با کره شمالی در زمانی مطرح می‌شود که تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته و انفجارهای اتمی زیرزمینی که کره شمالی به تازگی برای آزمایشانجام داده محکومیت شدید جامعه بین‌الملل را به دنبال داشته است.
 
«پارک گیون هیه» ۶۱ ساله، دختر دیکتاتور سابق کره جنوبی، ژنرال «پارک چونگ-هی»، است و از سال‌ها پیش به عنوان بانفوذترین زن در صحنه سیاسی کره جنوبی مطرح بوده است.
 
پدر خانم پارک از بنیان‌گذاران کره جنوبی به شکل امروزی به شمار می‌آید و از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۹ بر این کشور حکومت می‌کرد.
 
او که در پی یک کودتا به قدرت رسیده بود به مدت ۱۸ سال با مشت آهنین بر کشور حکومت کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۷۹ به ضرب گلوله رییس سازمان اطلاعات خود به قتل رسید.
 
خانم پارک از ملت کره به خاطر نقض حقوق بشر در دوره حکومت پدرش معذرت خواسته‌است اما برخی مخالفان خواستار آن هستند که او دیکتاتوری پدرش را قاطعانه‌تر محکوم کند.
 
رادیو فردا
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment