Wednesday, December 5, 2012

آمریکا "شکار پهپاد توسط سپاه" را تکذیب کرد

 فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، ۱۴ آذر ادعا کرد یک پهپاد آمریکایی "در تور یگان‌های پدافندی سپاه گرفتار و در اختیار گرفته شد." این خبر ساعتی بعد از سوی سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تکذیب شد.
 
منابع خبری جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه ادعا کردند یک پهپاد سبک آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران "شکار شد." ظاهرا این پرنده‌ که طول آن ۱۱۹ سانتی متر گزارش شده در منطقه‌ خلیج فارس در حال انجام ماموریت بوده است.
 
خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گزارشی نوشت: «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.»
 
آمریکا: پهپادی از دست نداده‌ایم
 
به گفته‌ی دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، این پهپاد از نوع اسکن ایگل (ScanEagle) بوده و از گونه پرنده‌هایی است که معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز درمی‌آیند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) و منابع نیمه رسمی ازجمله مهر، فارس و ایسنا در یک اقدام هماهنگ به پوشش وسیع گزارش‌های مشابهی به نقل از فدوی پرداختند.
 
فدوی می‌گوید نیروی دریایی سپاه "در اجرای مأموریت‌های محوله و اشراف اطلاعاتی همه‌جانبه بر تحرکات بیگانگان در منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز" آمادگی کامل دارد. او می‌افزاید حضور نیروی دریایی سپاه در این منطقه به دوران جنگ به عراق باز می‌گردد و "مسلما وضعیت امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست."
 
ساعتی پس از انتشار خبر "شکار" پهپاد آمریکایی در رسانه‌های ایران سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ضمن تکذیب ادعای ایران اعلام کرد که هیچ یک هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در منطقه خاورمیانه مفقود یا ربوده نشده‌اند.
 
پهپاد غرق شده
 
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس دریادار جیسون سالاتا همچنین ادعای ایران در مورد تجاوز هواپیماهای تجسسی آمریکا به حریم هوایی این کشور را تکذیب کرده است. او می‌گوید نیروی دریایی آمریکا فقط در آب‌ها و فضای بین‌المللی خلیج فارس دست به عملیات می‌زند.
 
خبرگزاری فارس نوشت: «در ماه گذشته نیز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از نوع پریدیتور پس از تجاوز به حریم هوایی ایران در خلیج فارس، با واکنش سریع جنگنده‌های سپاه پاسداران روبرو و پس از شلیک جنگنده‌های سپاه به سمت آن، مجبور به ترک منطقه شد.»
 
این خبرگزاری که به نیروهای امنیتی و نظامی منسوب است در گزارشی نوشته است: «تجهیز سپاه به رادارهای کشف و شناسایی دقیق و رصد لحظه‌ای تحرکات و اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای و آمریکایی در منطقه خلیج فارس باعث شد این بار نیز پهپاد آمریکایی به محض ورود به مرزهای جمهوری اسلامی، شکار شود.»
 
تاکنون از تاریخ، محل دقیق و نحوه‌ی "شکار" پهپاد آمریکایی اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا می‌گوید چندی پیش یک پهپاد اسکن ایگل این کشور در دریا غرق شد. احتمال می‌رود پهپادی که سپاه مدعی شکار آن شده همین پرنده‌ی غرق شده باشد.
 
دویچه وله 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment