Wednesday, December 5, 2012

'این یک فیلم نیست' پناهی و میرطهماسب در فهرست نامزدهای اسکار

 فیلم مستند "این یک فیلم نیست" ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در فهرست اولیه نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۱۳ قرار گرفت.
 
به گزارش بی بی سی فارسی، در وبسایت آکادمی علم و هنرهای سینمای آمریکا، این فیلم ایرانی در میان پانزده فیلم مستندی قرار گرفته که به مرحله اولیه اسکار راه یافته اند.
 
در "این یک فیلم نیست" که دو سال از ساخت آن می گذرد، جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب، یک روز از زندگی روزمره آقای پناهی (روز چهارشنبه سوری) را در آپارتمان او به تصویر کشیده اند.
 
در این فیلم ، آقای پناهی با خواندن قسمت هایی از یک فیلمنامه، تلاش می کند بخشی از ایده های داستانی و سینمایی خود را نه از طریق تصویر، بلکه به کمک کلام بازآفرینی کند.
 
این فیلم پیش از این در جشنواره کن نیز به نمایش درآمده است.
 
فیلم مستند "آی وی‌وی: متاسف هرگز" که درباره "آی وی وی" هنرمند و فعال سیاسی چینی است در فهرست اولیه نامزدهای اسکار مستند سال ۲۰۱۳ قرار دارد.
 
سال گذشته، فیلم "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را به دست آورد.
 
جعفر پناهی در اسفند ماه سال گذشته به همراه ۱۷ نفر از دوستان و بستگان خود از جمله همسر و دخترش، به اتهام ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در منزل خود در تهران بازداشت شد. وی پس از ۸۸ روز زندان، سرانجام در پی اعتصاب غذا و موج اعتراض جهانی به دستگیری اش، با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه به طور موقت آزاد شد.
 
آقای پناهی طبق حکم صادره از دادگاهی در ایران، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. به موجب این حکم، او علاوه بر ۶ سال زندان، ۲۰ سال از ساختن فیلم، نوشتن فیلم‌نامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی محروم شده است.
 
جعفر پناهی تاکنون موفق شده است جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برای فیلم "بادکنک سفید"، جایزه شیر طلایی ونیز را برای فیلم "دایره" و جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را برای فیلم "آفساید" را به دست بیاورد.
 
هشتاد و پنجمین دوره مراسم اسکار ششم اسفندماه ۱۳۹۱(۲۴ فوریه ۲۰۱۳)، برگزار می‌شود.
 
بی بی سی فارسی
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment