Thursday, May 24, 2012

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مسکو

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در کنفرانسی خبری که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ انجام گرفت، اعلام کردند که این مذاکرات از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن در مسکو ادامه می‌یابد.
 
 

به نوشته بی بی سی، هر دوی آنها، که به طور جداگانه در کنفرانس خبری حضور یافتند، بر "پیشرفت گام به گام مذاکرات" تاکید کردند.
 

خانم اشتون گفت که در دو روز گذشته با همکاران ایرانی‌اش "گفتگوهایی جدی" داشته است.
 

او تاکید کرد که گروه ۵+۱ بر حل سریع نگرانی‌هایی که درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد مصمم است.
 
 

سعید جلیلی نیز گفت این مذاکرات فضای خوبی بود که "دو طرف مسایل مورد نظر خود را شفاف و صریح بیان کنند".
 

به گفته خانم اشتون ایران در این مذاکرات یک طرح پنج ماده‌ای ارائه و بر حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم پافشاری کرده است، در مقابل ۵+۱ نیز نگرانی‌های خود، به ویژه درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به ایران منتقل کرده‌اند.
 

آقای جلیلی گفت ایران در این گفتگوها، به دنبال توافقی که در استانبول صورت گرفته بود، علاوه بر مباحث پیرامون برنامه هسته‌ای پیشنهادهایی را هم در "محور مباحث غیرهسته‌ای مورد علاقه طرفین" طرح کرده است.
 

البته به گفته آقای جلیلی طرف مقابل نیز پیشنهادهایی در زمینه مبارزه با دزدان دریایی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته است.
 

سرپرست گروه مذاکره‌کننده ۵+۱ گفت: "مشخص شد که هر دو طرف مایل به پیشرفت مذاکرات هستیم، هرچند تفاوت‌هایی بنیادی در نگرش داریم".
 
 

خانم اشتون گفت که "تماس‌های سطح بالا" میان دو طرف ادامه می‌یابد و هر تلاش لازمی برای پیشرفت گام به گام انجام خواهد گرفت. سعید جلیلی نیز گفت که پیش از مذاکرات مسکو،گفتگو میان کارشناسان دو طرف در جریان خواهد بود.
 
 

او، که سعی می‌کرد لحنی خوش‌بینانه نسبت به مذاکرات داشته باشد، گفت: "کسانی که در موضوعاتی چنین حساس شرکت کرده‌اند می‌دانند که پیشرفت در این زمینه سخت است، اما ما روند را تعریف کرده‌ایم و موفق به اعتمادسازی شده‌ایم".
 
 

آقای جلیلی گفت جمهوری اسلامی استثنا نیست و مانند هر عضو دیگر ان‌پی‌تی به تعهدات خود عمل می‌کند، همان قدر که خواهان خلع سلاح هسته‌ای است، از استیفای حقوق هسته‌ای اعضا، از جمله داشتن چرخه سوخت هسته‌ای، نیز دفاع می‌کند و حال که موفق به غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم شده است، هرگونه همکاری را در چارچوب به رسمیت شناختن این حق ممکن می‌داند.
 

خانم اشتون نیز گفت که ایران پذیرفته است درباره غنی‌سازی ۲۰درصد صحبت کند.
 
 

بخشی از صحبت‌های آقای جلیلی به "جایگاه ممتاز دولت عراق"، میزبان این گفتگوها اختصاص داشت.
 
 

این کنفرانس خبری پس از دو روز مذاکرات طولانی و فشرده میان ایران و گروه ۵+۱ برگزار شد.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment