Thursday, May 31, 2012

سعید مرتضوی «تفهیم اتهام» شده و «کیفر خواست وی تا اوایل تیر ماه» صادر خواهد شد

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر شهید محسن روح الامینی، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات در زندان کهریزک در مصاحبه با رسانه های دولتی از تفهیم اتهام سعید مرتضوی با عنوان «معاونت در قتل» خبر داده است. در همین راستا پدر شهید کامرانی، دیگر کشته‌شده بازداشتگاه کهریزک نیز اعلام کرده که« کیفرخواست علیه سعید مرتضوی تا اوایل تیرماه» صادر خواهد شد.
 

به گزارش دانشجونیوز، در جدیدترین گفتگوی رسانه های حکومتی ایران با یکی از اعضای خانواده کشته شدگان کهریزک، آنان از «تفهیم اتهام» و «صدور کیفر خواست تا ماه آینده» برای سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران خبر داده اند.
 

بر اساس این گزارش عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از شهدای کهریزک، با اعلام اینکه «سعید مرتضوی با عنوان معاونت در قتل تفهیم اتهام شده است و ما هم منتظز تشکیل دادگاه هستیم» به فارس گفت: «این شخص جلب به دادرسی شده است و این جلب به دادرسی مربوط به قبل از عید و همچنین قبل از انتصاب وی در سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی بوده است.»

 

مرتضوی هم‌اکنون ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تامین اجتماعی را بر عهده دارد.
 

 پدر شهید محسن روح الامینی با اعلام اینکه «این شخص جلب به دادرسی شده است» تاکید کرده است که «این جلب به دادرسی مربوط به قبل از عید و همچنین قبل از انتصاب وی در سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی بوده است.»
 

عبدالحسین روح الامینی ادامه داد: «هنوز کیفرخواست این فرد صادر نشده است اما احضار شده و به عنوان معاونت در قتل عمد تفهیم اتهام شده است ولی نمی‌دانم آخرین دفاع از او اخذ شده است یا خیر.».

 

از سوی دیگر علی کامرانی پدر یکی دیگر از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک نیز با اشاره به صدور « کیفرخواست علیه سعید مرتضوی تا اوایل تیرماه» به خبرگزاری مهر گفته است که حیدری فرد معاون سعید مرتضوی نیز به‌تازگی در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده است.

روح‌الامینی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر کیفرخواست صادر شود گفت: «بازپرس پرونده هنوز تاریخی برای صدور کیفرخواست تعیین نکرده اما گفته که کار تمام شده است و فقط باید پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران فرستاد.»
 
 

وی در انتهای این گفتگو اعلام کرد : «تا جایی که می‌دانم کیفرخواست تا هفته قبل صادر نشده بود اما در شرف صادر شدن است و ما هم منتظر تشکیل دادگاه هستیم.»

 

گفته می شود اتهامات دادستان سابق تهران معاونت در قتل، نقض حقوق شهروندی و هتک حیثیت نیروی انتظامی عنوان شده است. تاکنون چندین بار خبر رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی منتشر شده، با این حال همچنان سرانجام این پرونده مشخص نیست.
 

در بازداشتگاه کهریزک تهران بر اثر خشونت ماموران دست کم چهار نفر محسن روح الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی جان باختند.
 
 

در کیفرخواست متهمان این بازداشتگاه به نام رامین پوراندرجانی، پزشکی که در بازداشتگاه کهریزک کار می کرد و به طور مشکوکی درگذشت نیز اشاره شده است،
 

مخالفان حکومت ایران می‌گویند در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸حداقل ۵نفر در بازداشتگاه کهریزک کشته شده‌اند

 

شماری از بازداشت‌شدگان روز ۱۸ تیر سال ۸۸ با دستور مستقیم سعید مرتضوی دادستان وقت تهران به این بازداشتگاه منتقل شده بودند. مرتضوی بعدها دلیل صدور این دستور را «فقدان ظرفیت زندان اوین» اعلام کرد.

 

وی همچنین علت مرگ قربانیان این بازداشتگاه را «ابتلا به مننژیت» اعلام کرده بود که از سوی کمیته ویژه مجلس خلاف واقع تشخیص داده شد.

از سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به عنوان آمر و متهم ردیف اول ماجراهای کهریزک یاد می‌شود. سایت تابناک روز چهارشنبه (۲۲تیر۹۰) در گزارشی نوشت که مرتضوی بر خلاف نظر رهبر ایران از تعطیل بازداشتگاه کهریزک خودداری کرده بود.

 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment