Sunday, May 27, 2012

شورای امنیت سازمان ملل کشتار حوله در سوریه را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد یکشنبه بعد از ظهر در واکنش به کشتار روز جمعه روستای حوله در سوریه که مخالفان به دولت سوریه نسبت می دهند نشستی فوق العاده تشکیل داد و دولت بشار اسد را به خاطر استفاده از سلاح های سنگین در جریان آن کشتار محکوم کرد.

به نوشته بی بی سی، در این نشست گفته شد که ۱۰۸ نفر در حمله حوله کشته و ۳۰۰ نفر در آن زخمی شده اند.

کشتار روز جمعه در روستای حوله با ابراز انزجار جامعه جهانی روبرو شده است.
 

شورای امنیت در بیانیه ای غیرالزام آور گفته است که مسببان آن کشتار باید مسئول شناخته شوند.
 
 

در این بیانیه که به اتفاق آرا تصویب شد از دولت سوریه خواسته شده سلاح های سنگین را از نواحی مسکونی خارج کند و به پادگان ها بازگرداند.

در این بیانیه که توفیق موسایف معاون نمایندگی جمهوری آذربایجان قرائت کرد به دخالت تانک ها و توپخانه ارتش سوریه در حمله به حوله اشاره شده است.

توفیق موسایف همچنین گفت: "استفاده از زور به این شکل منزجر کننده علیه جمعیت غیرنظامی ناقض قوانین بین المللی و تعهدات دولت سوریه براساس قطعنامه های ۱۲۴۲ و ۱۲۴۳ شورای امنیت سازمان ملل برای پایان همه اشکال خشونت از جمله استفاده از سلاح های سنگین در نواحی مسکونی است. اعضای شورای امنیت تاکید می کنند که همه خشونت ها در همه اشکال آن باید از سوی همه طرف ها خاتمه یابد."

اما بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت ادعای بعضی کشورهای عضو شورا در مورد نقش دولت سوریه در کشتار حوله دروغ است.

دیپلمات ها می گویند جلسه روز یکشنبه شورای امنیت پس از آن برگزار شد که روسیه بیانیه مشترک بریتانیا و فرانسه در محکومیت کشتارها را رد کرد.

روسیه گفت که ابتدا خواهان شنیدن گزارش ژنرال رابرت مود رئیس هیات ناظران سازمان ملل در سوریه است.

بریتانیا از روسیه خواسته است بر حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه فشار آورد تا کشتار غیرنظامیان را متوقف کند.

دولت سوریه کشتار حوله را به تروریست ها نسبت داده است. اما مخالفان که ابتدا آن کشتار را گزارش کرده بودند، دولت را به دروغگویی متهم می کنند.

ژنرال مود در تماسی ویدئویی از دمشق به نشست شورای امنیت گفت که در آن حمله ۱۰۸ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده اند.

فعالان مخالف می گویند که ارتش سوریه حوله را پس از تظاهرات مخالفان بمباران کردند.

به گفته آنها بعضی از قربانیان در جریان گلوله باران کشته شدند و سایرین از فاصله نزدیک به دست نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت موسوم به شبیهه به قتل رسیدند.

این روستا که در کنترل شورشیان بوده،نزدیک حمص قرار دارد که از کانون های اعتراضات ضدحکومتی بوده و هدف حملات شدید قرار گرفته است.

ژنرال مود به بی بی سی گفت که شرایطی که منجر به این کشتار شد معلوم نیست اما تیم او مشغول تحقیق در این باره است.

فعالان مخالف دولت سوریه همچنین گفتند که روز یکشنبه حداقل ۹ نفر در گلوله باران شهر حما توسط نیروهای دولتی کشته شده اند.

اعتراضات ضددولتی در سوریه که بیش از یک سال قبل آغاز شد به تدریج با سرکوب شدید به شورش و مخالفت مسلحانه تبدیل شده است.

هزاران نفر در این خشونت ها کشته شده اند.

پیشتر اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا با محکوم کردن آنچه در این شهر رخ داده است، خواهان تشدید فشارها بر دولت سوریه شده‌ بودند.

کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه این حمله را که یکی از مرگبارترین وقایع از زمان آغاز اعتراضات در سوریه به شمار می‌رود، "نقض آشکار مقررات بین‌المللی" خواند.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment