Sunday, May 27, 2012

در پی اعتراض گسترده دانشجویان و اساتید، پذیرش تک جنسیتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت لغو شد

 با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد و انتشار دفترچه انتخاب رشته، مشخص شد بر خلاف سال گذشته محدودیت های جنسیتی در رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علم و صنعت حذف گردید و اجرای طرح تک جنسیتی نمودن دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد تنها یک سال دوام آورد.

 
به گزارش دانشجونیوز، خرداد ماه سال گذشته و همزمان با انتشار دفترچه ی انتخاب رشته کارشناسی ارشد، شاهد حذف دختران از واحدهای روزانه‌ی کارشناسی ارشد تمامی رشته‌ها در دانشگاه علم و صنعت بودیم. در برخی از رشته‌ها، حتی اجازه‌ی تحصیل دانشجویان دختر در واحد‌های شبانه نیز داده نشده بود. 
 
بلافاصله پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته بیش از دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه با امضای طوماری، اعتراض خود را نسبت با این موضوع ابراز نمودند و خواهان رفع تبعیض جنسیتی در انتخاب رشته شدند. 
 
چند ماه بعد ٩ استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با نگارش نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به «سیاستهای محدودیت ظرفیت پذیرش بانوان در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد» هشدار داده و از وی خوسته بودند، نسبت به اصلاح آن «اقدام عاجل» صورت دهد.
 
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و در مهرماه ٩٠ اعتراضات دانشجویی به شکل سازمان یافته ای ادامه پیدا نمود. و از طریق مختلف از جمله پیگیری و اعتراض نشریات دانشجویی و مصاحبه با مسئولین و اساتید مختلف پیرامون این موضوع، تشکیل کمپین های اینترنتی با موضوع اعتراض به تبعیض جنسیتی دانشگاه علم و صنعت، مصاحبه ی  فعالین دانشگاه علم و صنعت با رسانه ها پیرامون این قضیه، بیانیه دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت،  نامه ی انتقادی هفده فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت خطاب به جبل عاملی رییس دانشگاه اعتراضات در این زمینه ادامه یافت. در مراسم مختلف و از جمله جلسه ی پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس دانشگاه نیز یکی از موضوعات اصلی اعتراض دانشجویان موضوع تک جنسیتی نمودن رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد بود. همچنین در تاریخ ٢٦ اردیبهشت و حدود دو هفته قبل از انتشار دفترچه های کنکور کارشناسی ارشد، بیش از ١٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت باانتشار نامه ای خواهان حذف قطعی هر گونه تبعیض جنسیتی در رشته های این دانشگاه شده بودند. در بخشی از این نامه آمده بود : " چرا باید بانوان ایرانی از حق تحصیل در یکی از دانشگاههای طراز اول کشور محروم شوند در حالی که ٦٠% شرکت‌کنندگان آزمون سراسری را دختران شامل می‌شوند؟ چرا باید بیش از نیمی از استعدادهای کشور از این عرصه علمی طرد شوند؟"
 
سر انجام در تاریخ 6 خرداد و همزمان با انتشار دفترچه های انتخاب رشته ی کارشناسی ارشد، تبعیضات جنسیتی مندرج در دفترچه سال 90 حذف گردید و بدعت ایجاد شده که باعث پایمال نمودن حق بسیاری از دانشجویان دختر در سال گذشته شده بود، با پافشاری دانشجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت از بین رفت.
 
لازم به ذکر است اعتراضات دانشجویی پیرامون موضوع تبعیض جنسیتی و فشار بر دختران دانشجو در این دانشگاه تنها به مساله ی تک جنسیتی نمودن محدود نمی شود و از جمله فشارهای غیر متعارف در این دانشگاه می توان به صدور احکام انضباطی با موضوع "عدم رعایت حجاب و عفاف"، کنترل شدید پوشش دانشجویان، اجرای طرحی موسوم به "حجاب و عفاف" و گماردن مامورین امر به معروف در سطح دانشگاه جهت تذکر به دانشجویان و... اشاره نمود.
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment