Tuesday, May 29, 2012

هاشمی رفسنجانی روند مذاکرات اتمی ایران در بغداد را «خوش بینی کاذب» دانست

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که در مورد مذاکرات اتمی بغداد میان ایران و غرب، خوشبینی کاذبی به وجود آمده است. وی همچنین تاکید کرده است که مذاکرات بغداد نشان داد واقعیت آن چیزی نیست که ادعا شده است.
 

به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه ها، اکبرهاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه "جمهوری اسلامی" گفته است: «در مورد مذاكرات بغداد بعد از استانبول با اظهاراتي كه ايرانيها و غربی‌ها كردند، يك خوش بيني كاذب درست شد. هم ما مي‌خواستيم در داخل كشورمان اميدی پيدا بشود و هم غربی‌ها به خاطر مشكلات فراوان اقتصادی كه دارند نياز به آن صحبتها داشتند.»
 

این سخنان هاشمی رفسنجانی چند روز پس از مذاکرات بغداد مطرح می شود که در طی آن ایران و گروه 1+5 بر ادامه مذاکرات در مسکو پایتخت روسیه با توافق رسیدند.
 
 

به گفته وی نوع موضع گیری های سران ایران و غرب به گونه ای بود که گمان می رفت در مذاکرات بغداد، توافق هایی برای حل و فصل بحران اتمی ایران صورت خواهد گرفت. اما ادامه این مذاکرات نشان داد که همچنان میان دو طرف چالش های جدی وجود دارد.
 

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده گروه ۱+۵، به مدت دو روز هدایت این گفت و گو ها را در بغداد پایتخت عراق بر عهده داشتند.
 

این گفت و گو ها پس از مذاکرات استانبول انجام شد که دو طرف نتیجه آن را "مثبت و سازنده" خوانده بودند.
 

در همین حال هاشمی رفسنجانی می‌گوید آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی حسن نیتی از خود نشان نداد: «اگر آنها بخواهند در عین خصومت از مذاكره هم استفاده كنند جواب نمی‌دهد، معكوس جواب می‌دهد، واقعا اگر یك روز آمریكا حسن نیت نشان دهد وضع فرق می‌كند.» او با استناد به سخنی از آیت‌الله خمینی می‌افزاید «اگر آمریكا آدم بشود، آن وقت می‌توانیم مشكلات را حل كنیم، قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم.»

 

رئیس مجلس تشخیص مصلحت بر خلاف تبلیغات رسمی حکومت که تحریم‌ها را بی‌اثر می‌خواند، گفته است «الان آمریكایی‌ها از موضع تحریم و فشار می‌خواهند كار بكنند. در مذاكره هم آنها دست بالا دارند. تحریم‌ها را كرده‌‌اند. فشارها را بر ما آورده‌اند. تحریم‌های سازمان ملل را اعمال كرده‌اند.»
 
 

اظهارات رفسنجانی در مورد دست بالا داشتن آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نیز با ادعاهای حکومت در مورد به دست گرفتن ابتکار عمل در این زمینه مغایرت دارد. رفسنجانی در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید اظهارات هر دو طرف مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در استانبول در مورد این گفتگوها اغراق‌آمیز بوده و باعث خوش‌بینی کاذب شده است: «هم ما می‌خواستیم در داخل كشورمان امیدی پیدا بشود و هم غربی‌ها به خاطر مشكلات فراوان اقتصادی كه دارند نیاز به آن صحبت‌ها داشتند.»
 

آقای هاشمی رفسنجانی گفته است که از مذاکرات بغداد «هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و ارزیابی کار آسانی نیست، اما آنچه فعلا معلوم است این که آنها با حربه تحریم پیش می آیند و می گویند ما توانستیم با تحرم ایران را به نرمش در مذاکرات بکشانیم البته ایران هم نشان داده که با این تحریم ها و تهدیدها از میدان به در نمی رود.»

 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment