Sunday, May 27, 2012

ستاره دار شدن فعالان دانشجویی کرد و اعتراض آنان: دخالت وزارت اطلاعات «غیر قابل قبول» است

برخی از دانشجویان کرد دانشگاه های ایران نیز از سوی مقامات وزارت علوم ایران پس از ستاره دار شدن، از ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد محروم شده اند. در جدیدترین مورد خبر رسیده است که "جبار دستباز"، از فعالان دانشجویی دانشگاه کردستان و از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد نیز جز این محروم شدگان بوده است. این خبر را سوران دانشور، فعال دانشجویی کرد اعلام کرده است.
 

به گزارش دانشجونیوز و به گفته سوران دانشور، فعال دانشجویی و عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، «جبار دستباز" نیز از فعالان دانشجویی دانشگاه سقز با وجود قبولی در رشته علوم سیاسی دانشگاه سراسری، از تحصیل در این رشته محروم شده است»
 

این فعال دانشجویی در جدیدترین گفتگو با "دانشجونیوز" با اشاره به پیگیری مساله محرومیت خویش، تاکید کرده است که «هرگونه پیگیری برای این مسئله بی جواب مانده و حتی در مواردی نیز مستقیم از طرف وزارت علوم به این مسئله اذعان شده است که از اداره اطلاعات دستور گرفته اند.»
 

سوران دانشور، که چندین بار از سوی مقامات امنیتی احضار و بازداشت شده و از سوی مسئولین وزارت علوم ایران "ستاره دار" شده بود در این گفتگو از دانشجویان دیگر کرد نام برده است که با محرومیت از تحصیل مواجه شده اند.
 

او می گوید: «در میان فعالین دانشجویی کورد نیز سالار ساکت، آرش صالح، دلیر اسکندری، وحید بهرامی، صالح ایومن، سوران دانشور، و امسال نیز جبار دستباز که همه این دانشجویان عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد بوده اند، در سطح کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم شده اند.»
 

به گفته سوران دانشور، دانشجوی ستاره دار کرد، «جبار دستباز، عضو سابق اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به یکی از نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرقته بود.»
 

نامه اعتراضی به مقامات سیاسی: دخالت وزارت اطلاعات "غیر قابل قبول" است
 

در تصاویر نامه هایی که این فعال دانشجویی به مقامات مسئول از جمله کامران دانشجو، وزیر علوم و همچنین رییس مجلس ایران ارسال کرده است، وی خطاب به وی نوشته است که هنگام مراجعه به دانشگاه به او اعلام شده است که ستاره دار شدن  وی «دستور مستقیم وزارت اطلاعات» است و تحت هیچ شرایطی قادر به ادامه تحصیل نخواهد بود.
 

وی در این نامه از تناقض گویی مقامات در ارتباط با ستاره دار کردن دانشجویان انتقاد کرده و دخالت وزارت اطلاعات در امور وزارت علوم را «غیر قابل قبول» ذکر کرده است.
 

"دانشجویان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالین دانشجویی به دانشجویان محروم از ادامه تحصیل به دلیل فعالیت های صنفی- سیاسی دوران دانشجویی و یا عقاید مذهبی اطلاق می شود.
 

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ روند ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان منتقد و مخالف حاکمیت شتاب بیشتری گرفت. با این وجود وی در مناظره های انتخاباتی در سال ١٣٨٨، وجود دانشجوهای ستاره دار را تکذیب کرد.
 

«نقض در پرونده»؛ جایگزین نتیجه علمی دانشجویان محروم
 

 در چند روز اخیر گزارش های زیادی از محرومیت چندین باره دانشجویان در آزمون های دانشگاهی از سوی دانشجونیوز منتشر شده است.

 
از دانشگاه های اصفهان خبر رسیده است که پنج نفر از دانشجویان فعلی دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و نجف آباد که اسامی آنان در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته، که به دلیل فعالیت های دانشجویی و سیاسی در اعتراض به نتایج انتخابات سال ١٣٨٨ و پیش از آن ستاره دار شده و از ادامه تحصیل محروم مانده اند.
 

در همین راستا مهدى جمالوند، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى ـ گیاهپزشکى از دانشگاه بوعلى سینا همدان که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده بود به دلیل آنچه که «نقص در پرونده» خوانده شده, از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شده است.
 

همچنین رضا عرب، از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در سال جاری به دلیل فعالیت های صنفی و سیاسی از ادامه  تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازمانده است. در تصویر کارنامه اینترنتی صادر شده برای این فعال دانشجویی آمده است:
"داوطلب گرامي به علت نقص پرونده در صورت تمايل از روز سه شنبه مورخ ٩١/٠٣/٠٩ به سازمان سنجش آموزش کشور واقع در ميدان هفت تير - خيابان کريم خان زند - پلاک ٢٠٤- طبقه دوم مراجعه نماييد."
 
 
این پیامی است که هر ساله شمار زیادی از دانشجویان، با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور با آن مواجه می شوند.
 

 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment