Saturday, May 26, 2012

با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد مشخص شد: دانشجویان بازهم ستاره دار شدند

 هم زمان با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، مشخص شد که شماری از دانشجویان از حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر محروم شده اند.

 
 
به گزارش دانشجونیوز، در سال های اخیر شمار زیادی از دانشجویان، علی رغم کسب رتبه های برتر در آزمون های سراسری به دلیل آنچه نقص در پرونده عنوان شده است، ستاره دار شده و از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بازمانده اند.
 
 
"دانشجویان ستاره دار" اصطلاحی است که از سوی فعالین دانشجویی به دانشجویان محروم از ادامه تحصیل به دلیل فعالیت های صنفی- سیاسی دوران دانشجویی و یا عقاید مذهبی اطلاق می شود. 
 
با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ١٣٨٤ روند ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان منتقد و مخالف حاکمیت شتاب بیشتری گرفت. وی در مناظره های انتخاباتی در سال ١٣٨٨ نیز، وجود دانشجوهای ستاره دار را تکذیب کرد. 
 
در همان زمان مصطفی معین، وزیر علوم دولت سید محمد خاتمی، در پاسخ به بخشی از اظهارات محمود احمدی نژاد در جوابیه ای گفته بود که "با کمال تاسف روال متعارف مذکور در فوق از همان ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره‌دار شدن به یک پدیده گسترده سیاسی برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی تبدیل شد. به نحوی که بیش از هزار نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال ١٣٨۵ مشمول عنوان ستاره‌دار و عمدتا دچار مشکل در ادامه تحصیل شدند. علیرغم پیگیری‌های متعدد و مراجعه به مراجع ذیصلاح و عدم حصول نتیجه، دامنه اعتراضات دانشجویی گسترش و ادامه یافت. بنابراین متذکر می‌‌‌‌‌‌شود که پدیده دانشجویان ستاره‌دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش‌عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم داشته است."
 
مقامات مسئول در جمهوری اسلامی در اظهارنظر های رسمی همواره وجود دانشجویان ستاره دار را در کشور تکذیب کرده اند.
 
در همین زمینه یکی از فعالین دانشجویی ستاره دار پیش از این به دانشجونیوز گفته بود که مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور از پاسخ به دانشجویان طفره می روند و اخذ تصمیم محرومیت از ادامه تحصیل دانشجویان را به مراجع بالاتری چون وزارت اطلاعات مرتبط می دانند.
 
در حالی که شمار زیادی از دانشجویان هر ساله سه ستاره شده و از تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باز می مانند، تعدادی از دانشجویان نیز، که تک ستاره و دو ستاره خطاب می شوند، با اخذ تعهد مبنی بر عدم انجام هیچ گونه فعالیتی در سطح دانشگاه توسط هیات مرکزی گزینش و بازجویان وزارت اطلاعات اجازه ادامه تحصیل پیدا می کنند.  
 
در سال ٨٨ نیز شماری از دانشجویان ستاره دار در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، خواستار بهره مندی از حق اولیه خود برای ادامه تحصیل شدند، نامه ای که بی جواب ماند: 
 
"ستاره دار کردن دانشجويان در شرايطي صورت مي گيرد که  علاوه بر مفاد بند ٣ اصل سوم و اصل سي ام قانون اساسي که دولت را به تسهيل و تعميم آموزش عالي و همچنين گسترش وسائل تحصيلات عالي رايگان براي عموم ملت موظف کرده است، مستفاد از بندهاي 9 و 14 اصل سوم و نيز اصول 20، 22، ٣٠ ، ٣٦و 37قانون اساسي دولت ملزم است فارغ از نوع مذهب، مسلک و مرام سياسي ضمن رفع تبعيضات ناروا، امکانات عادلانه را براي آحاد ملت ايجاد کرده و آنان را از همه حقوق انساني، سياسي، اجتماعي و فرهنگي برخوردار نمايد.اطلاع داريد که از نظر حقوقي واژه "ملت" يک واژه عام است و استثناناپذير بوده و همه مردم ايران فارغ از رنگ، نژاد، زبان،مذهب، مسلک و مرام را شامل مي شود."
 
ضیا نبوی و مجید دری از جمله دانشجویان ستاره داری هستند که به دلیل فعالیت های مرتبط با دفاع از حق تحصیل، به احکام طولانی مدت حبس در تبعید محکوم شده اند
 
اطلاعات تکمیلی در این زمینه متعاقبا اعلام خواهد شد.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment