Saturday, January 26, 2013

سخنگوی اشتون: ایران پیشنهاد مذاکره در نهم و دهم بهمن در استانبول را نپذیرفت

 سخنگوی دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که ایران پیشنهاد گروه ۱+۵ را برای مذاکره در ماه جاری میلادی در استانبول ترکیه نپذیرفته است.
 
مایا کوتیانچیچ روز شنبه هفتم بهمن (۲۶ ژانویه) به بی بی سی فارسی گفت پیشنهاد مذاکره برای تاریخ ۲۸ و ۲۹ ژانویه (نهم و دهم بهمن) در شهر استانبول ترکیه بود. ساعاتی پیش از آن، دو خبرگزاری فارس و مهر در ایران از قول علی باقری، معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران از آمادگی این کشور برای انجام مذاکرات خبر داده و خواهان پایبندی گروه ۱+۵ به تاریخ مورد توافق در ماه ژانویه شده بود.
 
دو خبرگزاری ایرانی در خبری یکسان، از قول هلگا اشمید، معاون خانم اشتون در مذاکرات با ایران خبر داده بودند که او در تماسی تلفنی با آقای باقری گفته کشورهای ۱+۵ آمادگی لازم را برای برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه ندارند.
 
این دو خبرگزاری به نقل از معاون شورای عالی امنیت ملی ایران مسئولیت تاخیر در مذاکرات اتمی را متوجه شش قدرت جهانی مذاکره کننده کرده بودند اما سخنگوی دفتر خانم اشتون این موضوع را رد کرده و ایران را مسئول تاخیر در مذاکرات دانسته است.
 
سخنگوی خانم اشتون گفت این گروه در مورد محل و تاریخ مذاکرات از خود انعطاف نشان داده اما ایران با طرح شرایط تازه عملا درصدد به تاخیر انداختن مذاکرات است.
 
'پیشنهاد جدید برای مذاکرات ایران، ماه فوریه است'
 
سه روز پیش از این، در چهارم بهمن علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که در سفر اخیرش به مصر از مقام های این کشور خواسته که برای میزبانی مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی داوطلب شوند.
 
بلافاصله پس از این، یک سخنگوی خانم اشتون، مقام‌های ایران را به تلاش برای به تأخیر انداختن مذاکرات متهم کرد.
 
به نظر می رسد که با وجود اختلاف سیاسی میان ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه، ایران علاقه خود به میزبانی استانبول در مذاکرات اتمی را از دست داده است.
 
این شهر تاکنون سه دور میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بوده اما به دنبال تشدید اختلافات ایران و ترکیه، ایران خواستار میزبانی بغداد پایتخت عراق شد.
 
مقام های اتحادیه اروپا تایید کرده اند که تاریخ جدیدی را در فوریه ماه میلادی آینده به ایران پیشنهاد کرده اند اما به گفته آنها این تاریخ قطعی نشده است.
 
خانم کوتیانچیچ گفته دو طرف از ماه دسامبر در حال گفت و گو برای رسیدن به توافقی درباره زمان و مکان مذاکرات بوده اند.
 
او گفته از اینکه این توافق هنوز حاصل نشده متاسف است اما تماس های دو طرف برای رسیدن به توافق ادامه دارد.
 
سخنگوی دفتر خانم اشتون ابراز امیدواری کرده که دو طرف هرچه زودتر برای دور بعدی مذکرات به نتیجه برسند تا گفت و گوها بر موضوع اصلی که به گفته او نگرانی گروه ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران است، متمرکز شود.
 
آخرین دور مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران در اواخر بهار سال گذشته در مسکو پایتخت روسیه و بدون دستاورد مشخصی پایان گرفت.
 
اتحادیه اروپا در یک سال گذشته با وضع تحریم های اقتصادی بی سابقه علیه ایران از جمله تحریم های نفتی درصدد فشار به این کشور برای توقف غنی سازی اورانیوم برآمده است.
 
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی این تحریم ها را "وحشیانه" خوانده و گفته که وعده کشورهای اروپایی برای توقف تحریم ها در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم "دروغ" است.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment