Saturday, January 26, 2013

دانشگاه های غیر انتفاعی در آستانه ورشکستگی

 در نامه ای به محمود احمدی نژاد از سوی رئیس اتحادیه دانشگاههای غیردولتی غیرانتفاعی با هشدار نسبت به خطر ورشکستگی، لزوم اصلاح اساسنامه، حذف عنوان ” غیرانتفاعی “، اتخاذ تصمیمات مناسب در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو در موسسات غیردولتی  گوشزد شد.
 
در این نامه بر اصلاح اساسی آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف کلمه ” غیر انتفاعی ” از عنوان این دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی و آماده نمودن زمینه لازم برای سرمایه گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در این زمینه تاکید شده است.
 
به گزارش مهر، در بخشی از این نامه اشاره شده است: تعداد بسیار زیاد مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی از یک طرف و کاهش متقاضیان ورود به آموزش عالی از طرف دیگر و نیز قانون حذف کنکور و اعمال سلیقه در استانداردهای مربوط به تصویب رشته‌ها و تغییر ضرایب پذیرش و استفاده از اختیارات ویژه در بخشهای مختلف آموزش عالی، در چگونگی و تعدد پذیرش دانشجو، شرایط سختی را به وجود آورده است، به نحوی که در زمان پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جاری، نیمی از ظرفیت دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی، در مقاطع مختلف، تکمیل نگردیده و بلااستفاده مانده است و در صورت عدم رسیدگی به مشکلات مذکور، زمینه تعطیلی آنها فراهم خواهد شد. این امر بعضاً منجر به کاهش نیروی بکار گرفته شده (تعدیل نیرو) گردیده است. بنابراین استدعا دارد ترتیبی اتخاذ فرمایید که این مسئله نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
 در این مورد پیشنهاد شده که  به عنوان یکی از فوری ترین اقدامات برای حل مشکل مذکور در بند ۳ دانشگاههای پیام نور و جامع علمی کاربردی به وظایف مشخص شده در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه بازگردند و دانشگاههای دولتی نیز عمدتاً عهده دار تحصیلات تکمیلی باشند. همچنین شرایط مشابهی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاهها و مؤسسه های آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی لحاظ شود.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment