Tuesday, January 22, 2013

بازجویی و ممنوع الملاقات شدن وحید اصغری، دانشجوی زندانی

وحید اصغری، دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰ اوین به دلیل ارسال نامه به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر تحت فشار قرار گرفته و از چند هفته پیش ممنوع الملاقات شده است.
 

بنا به گزارش جرس، وحید اصغری، زندانی متهم به «راه‌اندازی سایت‌های ضددینی» که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است به دلیل ارسال نامه به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران بنا به دستور قاضی پرونده خود به اجرای احکام دادسرای اوین منتقل شده و مدتی است تحت فشار و بازجویی قرار گرفته است.
 
بر اساس اطلاعات دریافت شده، از حدود سه هفته پیش ملاقات وحید اصغری با خانواده‌اش نیز قطع شده است.
 
وحید اصغری در سال ۸۷ خورشیدی هم‌زمان با بازداشت جمعی از فعالان سایبری در یک پروژه امنیتی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و تحت شکنجه قرار گرفت.
 
در این پرونده که مسئولان قضائی از آن به‌عنوان «پرونده مضلین» یاد می‌کنند، افزون بر وحید اصغری، سعید ملک‌پور نیز به اعدام محکوم شده بود و حسن سی‌سختی دیگر متهم آن به حبس ابد محکوم شده است.
 
خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۲ آبان‌ماه سال جاری نامه‌های این زندانی محکوم به اعدام را منتشر کرده بود.
 
وحید اصغری در نامه به دادسرای نظامی تهران شکنجه‌های سپاه پاسداران علیه خود را «مسلم» دانسته و نوشته بود در بند دو الف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر این شکنجه‌ها «خسارات عظیم روحی و روانی و خانوادگی و جسمی و بدنی» بر وی وارد شده است.
 
وحید اصغری گفته بود پیش از این در کتاب «شرح شکنجه‌ها» در ۲۰۰ صفحه موارد نقض حقوق قانونی وی نوشته و ارائه شده است.
 
وحید اصغری در نامه خود به دادسرای نظامی تهران نوشته بود در صورت اعزام وی به پزشکی قانونی و مطالعه گزارش‌های پزشکان بهداری زندان اوین، همه این شکنجه‌ها قابل اثبات است.
 
این دانشجو و مؤلف کتاب همچنین گفته بود شاهدانی دارد که می‌توانند در دادگاه در مورد این شکنجه‌ها شهادت دهند. 
وی تاکید کرده بود که پیش از این در کتاب «شرح شکنجه‌ها» در ۲۰۰ صفحه موارد نقض حقوق قانونی وی نوشته و ارائه شده است.
 
وحید اصغری در نامه دیگری خطاب به قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و قاضی پرونده‌اش، به ارائه سابقه فعالیت‌هایش در عرصه نشر، تألیف چند کتاب و سابقه تولید نرم‌افزارهایی چون نرم‌افزار تجاری، اداری و قضائی پرداخته و گفته بود با توجه به این سوابق و خواندن لایحه دفاعی وی، «حقیقت نداشتن اتهامات واهی» بر رئیس دادگاه روشن می‌گردد.
 
وحید اصغری در آذرماه ١٣٨٨ نیز طی نامه‌ای خطاب به قاضی صلواتی از فشار‌ها و شکنجه‌ها در زندان نوشته بود.
 
وی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ زمانی که قصد داشت برای ارائه پایان‌نامه تحصیلی خود به هند بازگردد، در فرودگاه امام خمینی توسط مأموران سپاه پاسداران دستگیر شد.
 
وحید اصغری زمانی مجبور به اعترافات تلویزیونی علیه خود شد که هنوز در هیچ دادگاهی محاکمه نشده بود.
 
گزارشگران بدون مرز نیز ضمن درخواست آزادی وحید اصغری اعلام کردند که وی تحت فشار و شکنجه مجبور به اعترافات تلویزیونی شده است و تنها «جرم» او در اختیار داشتن فضایی در اینترنت و میزبانی سایت‌هایی از جمله چند سایت متعلق به «مخالفان نظام» بوده است.
 
حکم اعدام وحید اصغری در دی‌ماه سال گذشته از سوی قاضی صلواتی، صادر و به وی ابلاغ شد.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment