Sunday, July 22, 2012

تغییر استراتژی فروش نفت ایران به اروپا از طریق شرکت های خصوصی

خبرگزاری رویترز طی گزارشی از تغییر استراتژی فروش نفت ایران به اروپا اعلام کرد: شرکت‌هاي خصوصی گمنام ایرانی نفت این کشور را به تجار نفتی اروپایی عرضه مي‌کنند. پیش از این، در اواسط تیرماه بانک مرکزی و وزارت نفت کشورمان موافقتنامه‌ای را با اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی به منظور صدور روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران از طریق شرکت‌هاي خصوصی به کشورهای اروپایی امضا کردند و به نظر مي‌رسد گزارش رویترز، نشانه‌اي از فعال شدن این شرکت‌هاي خصوصی در بازار نفت باشد. 
 
در رویدادی دیگر، منابع چینی از حل اختلاف شرکت ملی نفتکش ایران با چین بر سر کرایه حمل نفت خبر دادند و اعلام کردند در هر روز از ماه جولای (11 تیر تا 11 مرداد) بیش از نیم میلیون بشکه نفت ایران با تانکرهای ایرانی به چین انتقال می‌یابد. 
 
شرکت‌هاي خصوصی گمنام
 
اما به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز طی گزارشی نوشت: در ادامه تلاش‌هاي تهران برای دور زدن تحریم‌هاي غرب، شرکت‌هاي خصوصی گمنام، نفت ایران را به تجار نفتی اروپایی عرضه مي‌کنند.
 
بر اساس این گزارش، تجاري که نفت را برای پالایشگاه‌هاي اروپایی مي‌خرند، مي‌گویند، روزانه پیشنهادهايی را برای خرید نفت ایران دریافت مي‌کنند، که به ادعای آنها گاهی برخی از این پیشنهادها حتی با قول انجام کاغذ بازی‌هاي ساختگی جهت پنهان کردن منبع اصلی خرید نفت است.
 
در تلاش برای دور زدن تحریم‌هاي غرب، تهران از ماه گذشته سیاست گذشته خود را که در آن نفت ایران تنها از طریق شرکت ملی نفت ایران عرضه مي‌شد تغییر داده و به شرکت‌هاي خصوصی اجازه داده که وارد معاملات نفتی شوند.
 
یک هفته پس از اعمال تحریم‌هاي یکجانبه نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، بانک مرکزی و وزارت نفت کشورمان موافقتنامه‌اي را با اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی به منظور صدور روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران از طریق شرکت‌هاي خصوصی به کشورهای اروپایی امضا کردند. به این ترتیب کنسرسیوم ایرانی برای دور زدن تحریم‌هاي نفت تشکیل شد. این حجم از صادرات دقیقا همان صادرات نفتی به اروپا است که به موجب تحریم‌ها متوقف شده است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، نفت ایران برای ارسال به ترکیه اکنون به بندر سیدی کریر در سواحل مصر در مدیترانه فرستاده مي‌شود و از آنجا توسط شرکت‌هاي کوچک به بازار نفت اروپا عرضه مي‌شود.
 
یک تاجر نفتی که با شرکت نفت دولتی یکی از کشورها همکاری مي‌کند، در این زمینه گفت: «اکثر پیشنهادها برای خرید نفت به صورت تلفنی ارائه مي‌شود. همه این پیشنهادها از جانب شرکت‌هایی مطرح مي‌شوند که ایرانی‌ها پشت آنها قرار دارند.»
 
البته تمام فروشندگان نفت ایران در خارج از اروپا نیستند. پیگیری‌هاي رویترز نشان مي‌دهد که یک شرکت خصوصی عرضه کننده نفت ایران با عنوان سلاما در ایتالیا ثبت شده است.
 
تجار نفتی مي‌گویند: در حال حاضر حدود 7 میلیون بشکه نفت خام ایران به ارزش 700 میلیون دلار در مصر ذخیره شده است و توسط شرکت‌هاي خصوصی با شرایط بارگیری فوری به فروش مي‌رسد.
 
بنا بر این گزارش که منابع رسمی آن را تایید نمی‌کنند، برخی فروشندگان مي‌گویند که حاضرند به منظور دور زدن تحریم‌ها و فراهم کردن حاشیه امن جهت خرید نفت ایران، مجوز عراقی برای محموله‌ها تهیه کنند تا منبع اصلی نفت بارگیری شده مشخص نشود.
 
ريیس یکی از شرکت‌هاي مشتری نفت گفت که وی روزانه سه تماس در مورد پیشنهاد خرید نفت ایران با تخفیف دریافت مي‌کند. 
 
وی گفت: «مساله آن است که نفت را با تخفیف قابل توجهی عرضه مي‌کنند و شما هم به دنبال سود بیشتر هستید. اما سوال اینجاست که شما به چه قیمتی حاضرید به زندان بیفتید.»
 
یک دلال نفتی مدعي شد كه شک دارد که شرکت‌هاي خصوصی قادر باشند حجم زیادی از نفت ایران را به دلیل پیچیدگی‌هاي مالی به فروش برسانند.
 
دنیای اقتصاد

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment