Monday, July 30, 2012

تاکید رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر حذف ارز دانشجویی: جلوی فرار مغزها گرفته خواهد شد

 
رئیس کمیسوین اقتصادی مجلس صراحتا از حذف ارز دانشجویی در طرح ارائه شده به مجلس خبر داد.
 
به گزارش دانشجونیوز، ارسلان فتحی پور طرحی نه ماده ای را برای رای گیری در صحن علنی مجلس اماده کرده، که بر مبنای آن ارز مرجع (نرخ دولتی) تنها به کالاهای اساسی و مواد استراتژیک تعلق خواهد گرفت.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به حدف ارز دانشجویی گفته است که با این کار جلوی فرار مغزها از کشور گرفته می شود.
 
وی گفته است که "براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که ارز دانشجویی جزء ارزهای غیرضروری به شمار می آید و باید حذف شود".
 
فتحی پور اظهار داشت که لزومی ندارد افراد با استفاده از ارز دولتی برای تحصیل به خارج از کشور بروند.
 
در رشته های هسته ای و پزشکی ارز دولتی پرداخت خواهد شد
 
ارسلان فتحی پور گفته است که "قرار است برای برخی رشته های استراتژیک مثل صنعت هسته ای و یا برخی رشته‌های تخصصی مثل پزشکی که مورد نیاز کشور است، استثناء قائل شویم و ارز دولتی را در اختیار دانشجویان این رشته ها بگذاریم".
 
وی در ادامه اظهار داشت که هر کس تمکن مالی دارد می تواند با ارز آزاد در خارج از کشور تحصیل کند. 
 
حسن مسلمی نائینی، مدیر کل اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، روز گذشته در پاسخ به اظهارات ارسلان فتحی پور که گفته بود این دانشجویان ١٢ سال تحصیل رایگان داشتند و الان نباید از خدمات دولتی استفاده کنند، اظهار کرد:" ٨٣ درصد دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و چون داخل کشور ظرفیت تحصیل آنها فراهم نبود مجبور به رفتن هستند و برای همین نباید ارز آنها را به این بهانه حذف کرد".
 
مقامات مسئول در جمهوری اسلامی برای جبران کاهش در آمدهای ارزی ناشی از فروش نفت به دلیل تحریم های بین المللی، قصد دارند پرداخت ارز با نرخ دولتی را تنها به تامین کالاهای ضروری در کشور اختصاص دهند.
 
 
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment