Wednesday, July 25, 2012

۶۷ سال زندان برای ۲۰ زندانی سیاسی در کردستان

 چندین شهروند مهابادی که سال گذشته به اتهامات سیاسی در مهاباد دستگیر شده بودند از سوی دادگاه این شهر در مجموع به تحمل ۶۷ سال زندان محکوم شدند. خسرو کردپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در مهاباد به روز می‌گوید بسیاری از این افراد در دوران بازداشت از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.
 
همزمان طی روزهای گذشته حدود ۱۰ شهروند دیگر در سقز، دیگر شهر کردنشین بازداشت شده‌اند؛ آنهم در شرایطی که برخی از منابع خبری کُرد گفته‌اند که با وجود گذشت ۴۰ روز از بازداشت ۹ شهروند مریوانی، هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها در دست نیست.
 
صدور احکام سنگین
 
به گزارش آژانس خبری مکریان، شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد ۲۰ شهروند را به اتهامات "امنیتی" به ۶ ماه تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.
 
دادگاه این افراد به صورت حضوری برگزار شده و آرای صادره برای آن‌ها نیز ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی است.
 
خسرو کردپور، روزنامه نگار ساکن کردستان به روز می‌گوید: "برای بسیاری از این افراد وکیل تسخیری تعیین شده و تعدادی هم توانستند از وکیل تعیینی استفاده کنند. البته در میان آن‌ها افرادی هم هستند که در جریان محاکمه نه وکیل تسخیری داشتند نه تعیینی".
 
به گفته این روزنامه نگار از زمان صدور این احکام، خانواده و فعالان حقوق بشر مهاباد رایزنی‌هایی را با برخی از وکلای دادگستری در منطقه و تهران آغاز کرده و قرار است به زودی به احکام صادره اعتراض کنند.
 
این ۲۰نفر همگی در دی ماه گذشته در مهاباد بازداشت شده بودند. تعدادی از آن‌ها بعد از سپری کردن دوران بازداشت در اداره اطلاعات به زندان عمومی مهاباد منتقل شدند. قرار بازداشت موقت برخی دیگر هم به وثیقه تبدیل شده و به مرور از زندان مرخص شده‌اند.
 
این بازداشت‌ها همزمان بود با موج جدیدی از بازداشت فعالان کرد در شهرهای مختلف مناطق کردنشین ایران.
 
در دی ماه سال گذشته علاوه بر این افراد تعداد دیگری نیز در شهرهای گیلان غرب و مریوان بازداشت شده بودند.
 
مهاباد، یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است. این شهر به لحاظ جمعیت بعد از کرمانشاه، سنندج، ایلام و بوکان پنجمین شهر بزرگ مناطق کردنشین است و در سالهای گذشته بسیاری از شهروندان آن به اتهامات امنیتی بازداشت شده‌اند.
 
بازداشت ۱۰ نفر در سقز
 
برخی دیگر از منابع خبری کردستان از بازداشت دست کم ۱۰ نفر در سقز خبر داده‌اند.
 
اسامی این افراد که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند محمد سعید راد، شوانه صالحی، کمال خضری، ماجد عبدالله زاده، محمود فتاح‌زاده، عبدالله مهجور، فاتح رحیم‌پور، لقمان جهانی، فریار صالحی و شیرکو اعتماد عنوان شده است.
 
آژانس خبری مکریان به نقل از خانواده دستگیر شدگان اعلام کرده است که برخی از آن‌ها پس از سپری کردن مدتی در بازداشتگاه، به زندان مرکزی سقز منتقل شده و با خانواده‌هایشان ملاقات داشته‌اند.
 
در گزارشهای منتشر شده به علت یا علل بازداشت این ۱۰ نفر از سوی مراجع قضائی در سقز اشاره نشده است.
 
خسرو کردپور به روز می‌گوید: "برخی از آن‌ها دیروز سه شنبه، ۲ مرداد با قید وثیقه آزاد شده‌اند. اتهامات این افراد نیز بر اساس موازین دستگاه قضایی امنیتی است".
 
غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی در تیرماه گفته بود که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد اما برخی به علت ارتکاب به "جرایم امنیتی" در زندان به سر می‌برند.
 
بی‌خبری از ۹ زندانی
 
بر اساس برخی دیگر از گزارش‌ها دست کم ۹ زندانی حدود یک ماه پیش در روستاهای اطراف مریوان بازداشت شده‌اند اما تا کنون از وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
 
به گزارش آژانس خبررسانی "کُردپا" وریا فرجی و پشتیوان افسری، دو شهروند اهل مریوان در خردادماه گذشته به دلایل نامعلوم بازداشت شده‌اند.
 
همچنین در یازدهم تیرماه نیز گزارش شد که پنج نفر دیگر به نام‌های حمید پرهیزکار، ادریس کاوه، بُرهان کیوان‌پور، عادل پروازه و خلیل گردی از سوی نیروهای امنیتی در روستای "نی" از توابع مریوان بازداشت شده‌اند.
 
علاوه بر این تعداد دو فعال دانشجویی دیگر به نام‌های عبید زارعی و علی تاسه ۱۷ تیرماه در یک کافی نت در شهر مریوان بازداشت شدند.
 
در ماه های گذشته تعدادی دیگر از جمله فعالان دانشجویی که برخی از آنها از اعضای اتحادیه دانشجویان کرد بودند نیز از سوی نیروهای امنیتی مریوان احضار و یا بازداشت شده اند.
 
کاوه قریشی؛ روز آنلاین
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment