Tuesday, May 28, 2013

بیانیۀ ۱۱ کشور در خصوص مسائل کشور سوریه

بیانیۀ مشترک کشورهای شرکت کننده در نشستی که در سطح وزیران راجع به سوریه در امان برگزار شد.
 
به گزارش وبسایت وزارت امور خارجه ایالات متحده، در روز 22 مه نخست وزیر و وزیر امورخارجۀ قطر، و وزیران امورخارجۀ مصر، فرانسه، آلمان ایتالیا،عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحدۀ عربی، انگلستان؛ ایالات متحده و اردن در امان گرد آمدند تا پیرامون تحولات سوریه به رایزنی بپردازند و بار دیگر پشتیبانی خود را از یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه مورد تأکید قرار دهند. نمایندگان وابسته به دستگاه رهبری ائتلاف ملی سوری نیروهای انقلابی ومخالف نیز در بخشی از نشست حضور یافتند و توضیحاتی در ارتباط با وضع داخل سوریه در اختیار وزیران گذاشتند.
 
وزیران مباحثات 28 فوریۀ 2013 خود را در رم مورد بازنگری قرار دادند و بیانیۀ 20 آوریل 2013 خود را در استانبول در پشتیبانی از یک راه حل سیاسی در سوریه بر اساس بیانیۀ سی ام ژوئن 2012 در ژنو بار دیگر خاطر نشان ساختند.
 
وزیران از مشارکت در نشست ژنو به منظور اجرای کامل تصمیم گیری های نخستین نشست ژنو برای پایان دادن به خونریزی، برآوردن خواستهای مشروع مردم سوریه، حفظ یکپارچگی سرزمینی کشور، تقویت وحدت ملی میان همۀ عناصر تشکیل دهندۀ بافت ملی سوریه پشتیبانی کردند. وزیران بر نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در تحقق بخشیدن به این کوشش تأکید ورزیدند.
 
وزیران با شدید ترین لحن به کاربردن سلاحهای سنگین و از جمله موشکهای بالستیک را علیه مردم محکوم ساختند و از بابت پاکسازی قومی که پیگیری آن اخیرا از سوی رژیم در بانیاس مشاهده شده است اظهار تأسف کردند و اعلام داشتند که چنین جنایاتی بدون مجازات باقی نخواهند ماند.
 
وزیران بر ضرورت یک فرایند سیاسی، شامل آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی انسانی و پایان کشتار غیر نظامیان، که به شکلی مثبت و ملموس بازتاب دهندۀ زندگی روزانۀ جمعیت غیر نظامی سوریه باشد، نیز تأکید کردند.
 
وزیران تشکیل یک نهاد دولت انتقالی را از طریق رضایت متقابل در یک محدودۀ مورد توافق زمانی به منظور عهده دارشدن اختیارات کامل اجرایی شامل همۀ قدرتهای ریاست جمهوری به اضافۀ اعمال کنترل بر نیروهای نظامی و امنیتی و دستگاه های اطلاعاتی برای یک مدت زمان مورد توافق ومعین انتقالی به عنوان رکن اساسی یک راه حل سیاسی، مشخص ساختند. وزیران تأکید کردند که هدف نهایی دوران انتقالی باید تصویب یک قانون اساسی جدید برای سوریه را که در آن حقوق مساوی همۀ شهروندان تضمین شده باشد، در برگیرد.
 
وزیران بر این نکته انگشت نهادند که دستیابی به یک راه حل سیاسی که خواستهای مردم سوریه را برآورده سازد همانگونه که در بیانیۀ مشترک 13 مه 2013 ابوظبی آمده بدین معنی است که اسد، رژیم وی و وابستگان نزدیک او که دستشان به خون آلوده است نمی توانند هیچ نقشی در آیندۀ سوریۀ ایفا کنند.
 
وزیران پشتیبانی خود را از ائتلاف ملی سوری نیروهای انقلابی ومخالف مورد تأکید مجدد قرار دادند و از کوششهای ائتلاف در جهت گسترش پایگاه و نمایندگی خود برای در برگرفتن همۀ عناصر جامعۀ سوریه استقبال به عمل آوردند و بر نقش کانونی و پیشگام ائتلاف در هیئت نمایندگی مخالفان در کنفرانس بین المللی مورد انتظار در رابطه با سوریه تأکید ورزیدند. افزوده بر این، وزیران بر حق مردم سوریه در دفاع ازخویش نیز تأکید کردند و به ارائۀ حمایتهای بیشتری به منظور تقویت نقش و ظرفیت شورای ملی نظامی سوریه (SMC) متعهد شدند.
 
وزیران نگرانی شدید خود را از افزایش حضور عناصر تروریست در سوریه و افراط گرایی روزافزون در دوسوی جنگ و جدال، که نگرانی ها را از بابت آیندۀ سوریه عمیق تر می کند، امنیت کشورهای همسایه را مورد تهدید قرار می دهد و به خطر بی ثباتی گسترده تری در سطح منطقه و جهان دامن می زند، ابراز داشتند. وزیران مداخلۀ رزمندگان خارجی را از جانب رژیم مورد تقبیح قرار دادند و حضور آنها را به عنوان یک مداخلۀ فاحش در سرزمین سوریه و تهدید جدی به ثبات منطقه ای تلقی کردند. در اتباط با این موضوع، وزیران به ویژه بر عملیات تحت هدایت حزب الله در قصیر و نقاط دیگر تأکید ورزیدند و خواستار عقب نشینی بی درنگ حزب الله ، جنگندگان ایران و دیگر رزمندگان خارجی متحد با رژیم از سرزمین سوریه شدند.
 
وزیران از وخامت شرایط انسانی در سوریه و تهدیدی که از این بابت متوجه ثبات و امنیت کشورهای همسایۀ میزبان پناهندگان سوریه شده است اظهار نگرانی عمیق کردند. آنها بر اهمیت عملیات امداد انسانی در دوسوی مرزها تأکید ورزیدند و حمایت جامعۀ بین المللی را از کشورهای میزبان برای کاستن از فشار ناشی میزبانی پناهندگان بر اساس تقسیم بار مسؤلیت و جلوگیری از پی آمدهای این امر برای صلح و امنیت بین المللی خواستار شدند.
 
وزیران شمار رو به افرایش گزارشهای مربوط به وجود قرائن قوی حاکی از به کاربردن سلاح های شیمیایی توسط رژیم سوریه را با نگرانی بسیار شدید مورد توجه قرار دادند. وزیران بر اهمیت قادر ساختن سازمان ملل متحد به انجام تحقیقات جامع در رابطه با استعمال چنین سلاح هایی تأکید کردند. وزیران همچنین در مورد پی آمدهای شدید چنین اقدامی در صورت تأیید گزارشهای مذکور تأکید به عمل آوردند.
 
وزیران بر این نکته نیز تأکید کردند که تا زمانی که نشست ژنو به تشکیل یک دولت انتقالی بیانجامد، آنها پشتیبانی خود را ازمخالفان افزایش خواهند داد و به دیگر اقدامات ضروری دست خواهند زد.
 
در دست آخر، میان وزیران توافق حاصل شد که همکاری و هماهنگی خود را با شرکای بین المللی برای حصول اطمینان از تشکیل موفقیت آمیزکنفرانس بین المللی که به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه بیانجامد، تقویت کنند.
 
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment