Thursday, May 23, 2013

تحریم‌های جدیدی علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا طرح شد

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده روز گذشته طرح تحریم‌های جدیدی علیه را تصویب کرد که بر پایه آن شرکت‌های ایرانی، صادرات نفت و کسب درآمد از آن هدف محدودیت‌هایی باز هم بیشتر قرار می‌گیرند.
 
سنای آمریکا نیز در «قطع‌نامه‌ای که الزامی نیست»، از کاخ سفید می‌خواهد، اگر اسرائیل برای «دفاع از خود در مقابل سلاح‌های هسته‌ای ایران» دست به حمله به این کشور بزند، از تل‌آویو «حمایت اقتصادی، نظامی و سیاسی» بکند.
 
تحریم‌های جدیدی که در مجلس نمایندگان طرح شده است، بنا دارد بر «فهرست سیاه» شرکت‌های ایرانی بیافزاید، از صادرات نفت ایران بکاهد و دسترسی ایران به ارز خارجی را از آنچه هست محدودتر کند.
 
این طرح به رئیس‌جمهوری ایالات متحده اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها را بدون در نظر گرفتن کوچکی و بزرگی یا نوع دادوستدی که با ایران دارند، تحریم کند.
 
خبرگزاری فرانسه از قول اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آورده است  که «اینک زمان آن است تا پاشنه آشیل (چشم اسفندیار) ایران را نشانه برویم». به گفته این نماینده مجلس آمریکا «به زبان ساده؛ بدون درآمد نفت پولی هم برای سلاح اتمی یا حزب‌الله [لبنان] وجود نخواهد داشت».
 
کشورهای غربی ایران را به حمایت از حزب‌الله لبنان متهم می‌کنند. این گمان عمومی وجود دارد که اسرائیل دست به انجام حملاتی در خاک سوریه زده است که برخی گزارش‌های می‌گویند علیه «محموله‌هایی که از ایران برای حزب‌الله لبنان فرستاده می‌شد» بوده است.
 
در عین حال کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه اتمی تهران اهداف نظامی دارند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است ولی از خواست شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق آنچه ظن نظامی بودنش می‌رود نیز سرباز زده است. این موضوع تحریم‌های گسترده‌ای را هم از سوی سازمان ملل و هم به شکل جداگانه‌ای از سوی آمریکا و متحدانش برای ایران همراه داشته است.
 
تحریم‌های جدید برای آنکه به طور کامل اجرایی شوند، پس از تصویب کامل آن در مجلس نمایندگان و سنا باید به امضای رئیس‌جمهوری آن کشور، باراک اوباما، برسند.
 
رادیو فردا

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment