Saturday, March 31, 2012

کره جنوبی، در تلاش «برای کاهش واردات نفت از ایران»

یک روز پس از آن که رئیس جمهور آمریکا تصمیم قطعی خود برای اجرای تحریم نفت ایران را اعلام کرد، روز شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، مقامات کره جنوبی نیز اعلام کردند که تلاش خواهند کرد واردات نفت این کشور از ایران را کاهش دهند.

کره جنوبی از جمله آن دسته از واردکنندگان بزرگ نفت ایران است که تاکنون شامل معافیت از تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران نشده است.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به دلیل تلاش آنها برای کاهش خرید نفت از ایران، از تحریم‌های نفتی واشینگتن علیه ایران معاف کرده است. این تصمیم شامل حال کره جنوبی و چین و هند نشده است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات وزارت خارجه از سئول، کره جنوبی انتظار دارد تا تابستان سال جاری با واشینگتن بر سر کاهش واردات نفت از ایران به توافق برسد.

به نظر می‌رسد مقامات کره جنوبی انتظار دارند با این کار هم بتوانند تا اندازه‌ای به واردات نفت ایران ادامه دهند و هم مشمول مجازات آمریکا نشوند.

با تصمیم روز جمعه باراک اوباما برای اجرای تحریم نفت ایران، راه برای دولت ایالات متحده هموار می‌شود تا هر کمپانی و نهاد مالی خارجی را که با ایران معامله می‌کند مجازات کرده و از بهره‌مندی از بازار بزرگ آمریکا محروم کند.

کره جنوبی که از متحدان نزدیک ایالات متحده است تاکنون به تاسی از واشینگتن معاملات تجاری خود با بیش از ۲۰۰ گروه و شرکت و فرد حقیقی و حقوقی را که مشکوک به ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران هستند محدود کرده است.

قانون تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت جمهوری اسلامی روز ۲۸ ژوئن، هشتم تیرماه ۱۳۹۱، رسمیت می‌یابد و لازم‌الاجرا می‌شود و تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه تهران سه روز بعد یعنی در ۱۱ تیرماه.

به این ترتیب فشار تحریم‌ها بر حکومت جمهوری اسلامی که در داخل کشور نیز چندان بی‌مسئله روزگار نمی‌گذراند از اکنون تا سه ماه آینده روزبه‌روز افزایش خواهد یافت.

به‌ویژه آن که تاکنون چندین کشور نزدیک به ایالات متحده به‌واسطه نگرانی از تحریم دست به کاهش واردات نفت از ایران زده‌اند.

از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه، هم‌پیمان آمریکا در ناتو، اشاره کرد که تنها ساعاتی پیش از اظهارات باراک اوباما در مورد تصمیم تحریم، اعلام کرد که ۱۰ درصد از واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد.

ژاپن نیز اعلام کرده است که در پنج سال گذشته دست‌کم ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.

رادیو فردا

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment