Tuesday, March 27, 2012

کمپین «از ایران برای صلح و دموکراسی» به دنبال چیست؟

ابتکار زوج اسرائیلی در راه اندازی کمپین «ایرانیان ما شما را دوست داریم» موجب به راه افتادن موجی از پیغام‌های دوستانه میان برخی از شهروندان ایرانی و اسراییلی شده است. شماری از ایرانیان با استفاده از شبکه های مجازی مانند فیس بوک، کمپین‌هایی را برای اعلام پیام دوستی‌شان به مردم اسراییل به راه انداخته اند. در مقابل، عده ای از کاربران ایرانی شبکه هایی مانند فیس بوک نیز مخالفت خود را با راه اندازی این کمپین ها اعلام کرده اند.

عنوان یکی از این کمپین ها «از ایران برای صلح و دموکراسی» است که در کنار پیغام صلح و دوستی به شهروندان اسراییلی، مخالفت با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مخالفت با  نظام حاکم بر ایران و نیز مخالفت با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم را در صدر پیغام های خود به کار گرفته است. در صفحه‌ی فیسبوکی این کمپین نیز عکس‌هایی از فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی به اشتراک گذاشته شده که در زیر آن خطاب به مردم اسرائیل آمده که «ما بمب هسته‌ای نمی‌خواهیم؛ ما دموکراسی و صلح می‌خواهیم؛ ما دوست شما هستیم».

در این کمپین، اعضای گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران حضور فعال دارند. در همین رابطه با امیرحسین اعتمادی مسوول روابط عمومی این گروه گفتگویی ترتیب داده‌ایم تا به سوالات ما در خصوص کمپین مورد اشاره پاسخ دهد:

اعضای گروه شما اخیرا در کمپینی شرکت کرده‌اند که «از ایران برای صلح و دموکراسی» نام دارد. یکی از اهداف این کمپین رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران به ملت اسرائیل عنوان شده است. انگیزه شکل گیری این کمپین چه بوده و این اقدام چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید، جرقه‌ی اصلی را یک زوج اسراییلی زدند با فرستادن پیام دوستی و صلح به مردم ایران؛ کم‌کم پیام‌ها از جانب اسراییلی‌هایی که به نظر می‌رسید مخالف سیاست‌های دولت اسراییل هستند زیاد شد و ما دیدیم که این بهترین فرصت است که ما هم صدای آن بخش از مردم ایران باشیم که نه تنها دشمنی با مردم اسراییل ندارند که چه بسا به دلایل متعدد تاریخی و نژادی، با آن‌ها احساس دوستی هم می‌کنند. بسیاری از ایرانی‌ها در اسراییل زندگی می‌کنند و بستگانی در داخل ایران دارند. حتی پست‌هایی نظیر رییس‌جمهوری و وزارت را نیز بر عهده داشته‌اند. در چنین شرایطی گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال در کنار تعداد دیگری از فعالان اجتماعی و سیاسی قرار گرفته تا واسطه‌ای باشد برای رساندن صدای دست کم بخشی از مردم داخل ایران به مردم اسراییل.

در این بین آن پیام مهم‌تری که کمپین در کنار این پیام دوستی به مردم اسراییل فرستاده آن است که مردم ایران خودشان قربانی جنگ‌افروزی‌های رژیم حاکم بر کشورشان هستند و حساب این مردم از آن حکومت کاملا جدا است. در واقع ما تنها به مخالفت با جنگ بسنده نکردیم بلکه می‌گوییم که رسیدن به صلح پایدار بین دو ملت و چه بسا در منطقه از راه ایجاد یک حکومت مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر در ایران می‌گذرد. البته که این اتفاق تا جایی که ممکن است باید به دست خود مردم ایران بیفتد.

عده ای از منتقدان کمپین «از ایران برای صلح و دموکراسی» مطرح کرده اند که اعضای گروه شما در موقعیت های مختلف و خصوصا در شبکه‌های اجتماعی از مداخله بشردوستانه دفاع می کنند و این موضوع را در تقابل با شرکت در کمپینی که شعار صلح سر می‌دهد، می دانند. نظر شما در این مورد چیست.

بحث دخالت بشردوستانه، یک بحث حقوقی هست و به هیچ‌وجه به معنای جنگ‌طلب بودن کسی که از آن دفاع می‌کند نیست. در جایی که حکومت‌ها به صورت سیستماتیک دست به کشتار مردم بی‌دفاع می‌زنند، در واقع قراردادی را که با ملت خود بسته‌اند نقض کرده‌اند و برای پایان دادن به این کشتار، ناگزیر از دخالت نیروهای بین‌المللی هستیم. این دخالت می‌تواند در قالب تحریم‌های بین‌المللی باشد یا برقراری منطقه‌ی پرواز ممنوع و یا پیاده کردن نیروی نظامی؛ گاهی هم مثل مورد مصر و تونس، فشارهای دیپلماتیک جواب می‌دهد. با این حساب ما هنوز هم از مداخله بشردوستانه در کوزوو و لیبی دفاع می‌کنیم و خواهان تکرار آن در سوریه هم هستیم.

با این توضیح، صلح‌طلب بودن ما مساله‌ی تازه‌ای نیست. بسیاری از کسانی که در این کمپین فعال هستند، پیش از این در بیانیه‌های مختلف، مخالفت خود را با جنگ اعلام کرده‌اند. به دولت اسراییل نسبت به تعرض به خاک ایران هشدار داده‌اند. اما جنس مخالفت ما طوری است که آب به آسیاب جمهوری اسلامی نمی‌ریزیم و آنجاست که نقطه‌ی جدایی ما از آن به اصطلاح‌ صلح‌طلبانی است که با عوامل جمهوری اسلامی تظاهرات مشترک ضد جنگ راه می‌اندازند. بله ما مخالف حمله‌ی نظامی به ایران هستیم و هم‌زمان مخالف برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی هم هستیم.

با این حساب شما از اینکه در کمپینی که با هدف دوستی و صلح به وجود آمده، شعارهایی در مخالفت با حکومت اسلامی و یا مخالفت با حمایت از تروریسم مطرح شده دفاع می‌کنید.

دقیقا همین‌طور است. در واقع برای ما خیلی مهم است که خط خود را از خط حامیان جمهوری اسلامی جدا کنیم. مهم است که رژیم سرکش ایران، از فعالیت صلح‌طلبانه‌ی ما استفاده‌ی ابزاری نکند. اتفاقا ما به دنبال صلحی همیشگی در منطقه هستیم که مهم‌ترین دشمن آن خود جمهوری اسلامی است. اینجاست که مخالفت ما با جنگ، هم‌سو می‌شود با مخالفت با جمهوری اسلامی.

به نظر می‌رسد با وجود آن‌که در اسراییل، این فعالین چپ هستند که ابتکار عمل کمپین دوستی با ایرانیان را در دست دارند، در سمت ایرانی ماجرا، گروه‌های لیبرال و دست راستی‌ها هستند که این بار پیام صلح می‌دهند و شماری از فعالین چپ‌ ایرانی به دلایل مختلف به مخالفت با این کمپین برخاسته‌اند. علت این اختلاف نظر در چیست.

اول اینکه این‌طور نیست که در طرف اسراییلی، چپ‌ها ابتکار عمل را دست داشته باشند، طبیعی است که میانه‌روها و چپ‌های اسراییلی در مخالفت با دولت دست راستی نتانیاهو از این کمپین استقبال کرده‌اند اما من شما را ارجاع می‌دهم به گزارش خانوم "فرنوش رام" که چند روز قبل از تظاهرات مخالفان جنگ با ایران در تل آویو برای رادیو فردا تهیه کردند. در این گزارش صراحتا گفته شده که فعالین اسراییلی این کمپین از احزاب پیش افتاده‌اند و حتی احزاب چپ اسرائیل به مقدار زیادی حسودی‌شان شده که این کمپین مستقل از آنها موفق شده توجه افکار عمومی دنیا را به خودش جلب کند.

اما اینکه چرا در فعالان ایرانی کمپین، لیبرال‌ها و دست‌ راستی‌ها هستند، مهم‌ترین دلیلش در نظر گرفتن منافع ملی است. ما در جایی که پای منافع ملی ایران در میان باشد، هیچ خط قرمزی نداریم و دست دوستی خود را به سوی هر شخص یا گروهی جدا از دیدگاه سیاسی‌اش دراز می‌کنیم.

این را هم اضافه بکنم که در همین کمپین "از ایران برای صلح و دموکراسی" که به ظاهر توسط لیبرال‌ها اداره می‌شود، کسانی از نحله‌ی فکری چپ مشارکت یا با آن همراهی کرده‌اند. این نشان می‌دهد که بر خلاف تصور رایج، صلح‌طلبی، فراتر از دسته‌بندی‌های چپ و راست است و هیچ گروهی هم نباید فکر کند که منوپل مخالفت با جنگ را در اختیار خودش دارد.

در برخی محافل سیاسی، گروه شما به عنوان گروهی حامی سیاست‌های اسراییل و آمریکا شناخته می‌شود. با توجه به اینکه در شعارهای این کمپین نامی از فلسطین و حقوق تضییع شده آن‌ها نیامده تحلیل کلی‌تان نسبت به مسئله مناطق اشغالی چیست.

نگاه ما به مساله‌ی فلسطین و اسراییل، برگرفته از ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسراییلی در چارچوب مرزهای توافق شده در‌ سال ۱۹۶۷ است. ما مشخصا ار توقف شهرک‌سازی دولت اسراییل در مناطق فلسطینی‌ دفاع می‌کنیم. اما واضح است که پیش از تشکیل کشور فلسطینی، ابتدا باید خود گروه‌های فلسطینی با هم به توافق برسند و جامعه‌ی جهانی را نسبت به امنیت درون مرزهای فلسطینی مطمئن کنند. از نظر ما حملات هواپیماهای اسراییلی به نوار غزه و خمپاره‌اندازی به شهرک‌های اسراییلی و عملیات انتحاری گروه‌های جهادی فلسطینی در خاک اسراییل هر دو محکوم است.

جالب است که در چند روز اخیر و پس از پا گرفتن کمپین «از ایران برای صلح و دموکراسی» دیدم که عده‌ای که نام خود را هم مخالف جمهوری اسلامی گذاشته‌اند به این کمپین ایراد می‌گیرند که «اصلا با مردم اسراییل هم نباید دوستی کرد و اصولا کشوری به نام اسراییل را نباید به رسمیت شناخت». خوب بدیهی است که از دید این‌ها ما مدافع اسراییل باشیم. اما واقعیت این است که نگاه ما در چارچوب منافع ملی ایران است. در این چارچوب برای ما تفاوتی میان اسراییل و آمریکا و فلسطین وجود ندارد. ما نه خود را فلسطینی‌تر از محمود عباس و یاسر عرفات و دولت‌مردان فلسطینی می‌دانیم و نه شیفته‌ی دولت‌مردان اسراییلی و آمریکایی هستیم. چه بسا اگر در طرف اسراییلی نیروهای عاقل‌تری بر سر کار باشند، نیروهای معتدل فلسطینی همچون ابومازن، توانایی آن را دارند که با حفظ منافع ملت فلسطین، ابتکار صلح را در دست بگیرند. ما معتقدیم که هر چه مساله‌ی بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها زود‌تر حل شود، ابن‌الوقت‌هایی که دارند از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند زودتر از دور خارج خواهند شد. در چنین شرایطی، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی نیز چاره‌ای جز تن دادن به قواعد بازی سیاسی نخواهند داشت.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment