Thursday, March 29, 2012

احتمال قطع همکاری پژو با ایران خودرو به دلیل تحریم ها

یک نهاد سیاسی در آمریکا از شرکت جنرال موتورز خواسته همکاری با پژو فرانسه را منوط به قطع ارتباط این شرکت با خودروسازان ایرانی کند.

به گزارش دنیای صنعت به نقل از بی بی سی، لابی ائتلاف واحد در آمریکا اعلام کرده در صورتی که جنرال موتورز همکاری خود را با پژو فرانسه نهایی کند و به مرحله اجرا در آورد، این شرکت باید از شرکت فرانسوی بخواهد همکاری خود با خودروسازان ایرانی را قطع کند.

هدف از اقدام پژو در فروش سهام خود به جنرال موتورز کسب 2 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ها اعلام شده است و در قبال آن شرکت آمریکایی صاحب یک کرسی در هیات مدیره شرکت فرانسوی می شود.

پیش از این احمد نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان به دنیای صنعت گفته بود در صورت قطع همکاری پژو مشکلی برای ایران خودرو همکار قدیمی آن در ایران پیش نخواهد آمد.

به گفته وی با فشار بر قطعه سازان برای داخلی سازی 100 درصدی قطعات پژو و هم چنین تولید و عرضه محصولات جدید بر روی پلت فرم های ملی مشکل تولید خودرو در ایران خودرو حل خواهد شد.

بسیاری بر این عقیده هستند که دشواری فراوانی بر سر راه ایران خودرو در صورت تزلزل در روابطش با پژو برای تولید، سودآوری، حفظ بازار و ... ظاهر خواهد شد.

در این صورت تنها چاره حیات آن ها را باید با مساله «دولت آمریکا با جنرال موتورز سال 2009» مقایسه کرد که کمک های چندمیلیارد دلاری دولت توانست آن را از ورشکستگی نجات دهد.

اما جنرال موتورز ورشکسته امروز به غولی تبدیل شده که منافع پژو را هم در خود تنیده، آیا ایران خودرو در آن صورت می تواند حرفی برای گفتن در حد حفظ بازار داخل داشته باشد؟

هرچند به طور قطع فعالیت مشترک جنرال موتورز و پژو سریعا (درصورت قطعی شدن) منجر به قطع رابطه پژو با ایران خودرو نخواهد شد و نیازمند گذر زمانی هر چند کوتاه است اما نباید فراموش کرد که ایران خودرو برای ادامه حیات خود در این شرایط نیاز به راهکار دیگری دارد چرا که پرداختن به این موضوعات پاک کردن صورت مساله است.

ایران خودرو چه با زور جنرال موتورز، دست از این محصولات بشوید یا با هر مساله ی دیگر نیازمند یک بازسازی کلی در سبد محصولات خود است.

نعمت بخش درباره امکان طراحی سریع برند در داخل کشور می گوید: هم اکنون خودروسازان پول کافی برای طراحی و سرمایه گذاری در این زمینه ندارند، قیمت خودروها فریز شده به طوریکه در این شرایط نمی توان سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه تنها برای ساخت قالب بدنه خودرو باید 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد، اظهار می کند: با این حال به طور قطع برندهای فعلی تا پایان 94 تولید می شوند، ضمن اینکه برندهای جدید هم از سوی دو خودروساز بزرگ وارد بازار خواهند شد.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment