Sunday, November 18, 2012

هنری کیسینجر: مذاکره اتمی با ایران باید زودتر به نقطه تصمیم برسد

 هنری کیسینجر از وزرای امور خارجه پیشین آمریکا در مقاله‎ای در روزنامه واشنگتن پست نوشته است که مساله ایران باید در اولویت برنامه های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور قرار گیرد.
 
به گزارش بی بی سی فارسی، آقای کیسینجر نوشته است که "متوقف کردن تلاش ایران برای دستیابی به توانایی اتمی نظامی باید مهم ترین اولویت دوره جدید ریاست جمهوری باراک اوباما باشد."
 
آقای کیسینجر از مشهورترین نظریه پردازان روابط خارجی آمریکاست. او در ۱۹۷۳تا ۱۹۷۷ میلادی وزیر امور خارجه این کشور بوده است.
 
او در مقاله اخیرش در واشنگتن پست نوشته که همزمان با پیشرفت برنامه اتمی ایران، از فرصت موجود برای اجرای موفقیت آمیز دیپلماسی کاسته می شود.
 
به گفته او، روند گفت و گوهای اتمی با ایران باید هر چه زودتر به "نقطه تصمیم برسد."
 
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیرا گفته است که به زودی تحرکات دیپلماتیک جدیدی را برای پایان دادن به تنش های هسته ای با ایران آغاز خواهد کرد.
 
به گفته باراک اوباما "باید راهی برای بهره گیری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای وجود داشته باشد" که مغایر تعهدات بین المللی این کشور نباشد.
 
او در عین حال قریب الوقوع بودن گفت و گو با ایران را رد کرده است.
 
آقای اوباما در حضور خبرنگاران در واشنگتن گفته بود:"من در مورد جزئیات مذاکرات حرف نمی‎زنم اما می توانم بگویم که ما می خواهیم مساله حل شود و اگر ایران در مورد حل مساله جدی باشد ما اجازه نخواهیم داد ظرایف یا پروتکل های دیپلماتیک ما را محدود کند."
 
در تحرکی دیگر قرار است نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان هفته آینده در بروکسل تشکیل جلسه دهند تا آینده مذاکرات اتمی را با ایران بررسی کنند.
 
بنابر اعلام دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ با ایران، این نشست چهارشنبه آینده ۲۱ نوامبر در بروکسل برگزار خواهد شد.
 
ایران هم اعلام کرده است که آماده از سرگیری مذاکرات است و مسئولیت تاخیر در آن را متوجه گروه ۱+۵ کرده است.
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment