Wednesday, November 28, 2012

مدیر بورس وزارت علوم: بانک مرکزی بودجه بورس کوتاه مدت را سریعا تخصیص دهد

 مدیر کل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم‌ با اشاره به تصویب بودجه 11 میلیون دلاری جهت فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت خارج از کشور دانشجویان دکتری، از عدم تخصیص این مبلغ به وزارت علوم و مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان خبر داد و از مسئولان بانک مرکزی خواست تا سریعا نسبت به تخصیص این مبلغ اقدام کنند.
 
دکتر حسن مسلمی نایینی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه فرصت تحقیقاتی شش ماهه در خارج از کشور برای دانشجویان دکترای دانشگاه‌های داخل حیاتی است،‌ تصریح کرد: با هدف تعاملات علمی و فرهنگی با خارج از کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی و ارتقای سطح علمی دانشجویان دوره‌های دکتری داخل کشور و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور و کاهش آسیب‌هایی که ممکن است در دوره های بلند مدت به دانشجویان وارد شود، فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه تکمیل کار رساله بسیاری از دانشجویان دکتری بویژه دانشجویانی که کارهای آزمایشگاهی و تجربی دارند مستلزم رفتن به مراکز تحقیقاتی مجهز خارج از کشور و انجام کارهای عملی است، تاکید کرد: با توجه به پتانسیل و آمادگی بالای دانشجویان دکترای داخل کشور، اساتید و محققین خارجی از دانشجویان استقبال خوبی کرده و بعضا هزینه زندگی و تحقیق دانشجویان را تا یکسال تقبل می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه درسالهای 1388 و 1389 به ترتیب 379 و 603 نفر ازاین فرصت تحقیقاتی استفاده کردند،‌گفت: در سال 1390، 1284نفر از دانشجویان دکتری دانشگاه های داخل کشور موفق به انجام فرصت تحقیقاتی در مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور شده‌اند و در سال جاری نیز پیش‌بینی 1826 نفر انجام شده و مبلغی در حدود 11میلیون دلار برای تحقق آن تخمین زده شده است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه در حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر علوم، رئیس سازمان امور دانشجویی، نماینده بانک مرکزی و نماینده معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری هزینه فوق تصویب شده است، گفت:‌ با این حال تاکنون این مبلغ به وزارت علوم پرداخت نشده است.
 
به گفته وی، تعدادی زیادی از دانشجویان کلیه مقدمات لازم سفر را انجام داده و حتی ویزای کشور محل انجام فرصت تحقیقاتی را اخذ نموده‌ و خوابگاه و محل اسکان نیز رزرو کرده‌اند، اما امکان سفر برایشان میسر نشده است. این امر علاوه بر فشارهای روحی و روانی به دانشجویان، باعث مشکلاتی در انجام رساله آنها شده و موجب طولانی شدن تحصیل آنها می‌شود.
 
وی متذکر شد: از مسئولان بانک مرکزی درخواست می‌شود سریعا نسبت به تخصیص این مبلغ اقدام کنند.
 
مدیر کل بورس وزارت علوم در خاتمه خاطرنشان کرد: در سال جاری دانشجویان دوره‌های دکتری، می‌توانند از فرصت تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور واجد امکانات نیز استفاده نموده که هزینه آن توسط وزارتخانه تامین می‌شود.
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment