Wednesday, November 21, 2012

گروه ١+٥ دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را بررسی می‌کند

 نمایندگان گروه ١+٥ امکان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را بررسی می کنند در حالیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی از ادامه غنی سازی در ایران خبر داده و مقامات ایرانی توقف ناگهانی فعالیت نیروگاه بوشهر را تکذیب کرده اند.
 
روز چهارشنبه، ١ آذر (٢١ نوامبر)، نمایندگان کشورهای عضو گروه ١+٥ متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه - و آلمان در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه می دهند و ادامه مذاکره با ایران به منظور حل مساله هسته‌ای این کشور را بررسی می کنند.
 
جلسه بروکسل در حالی برگزار می شود که مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه زمامداری باراک اوباما ابهاماتی را که در مورد احتمال تغییر اساسی در رویکرد ایالات متحده وجود داشت از میان برداشته است.
 
گروه ١+٥ که نقش رهبری تلاش جهانی برای حل و فصل پرونده اتمی ایران را برعهده گرفته، نگران آن است که در صورتی که راهی برای دستیابی به تفاهم با ایران یافت نشود، این مساله یک بحران گسترده منطقه ای را در پی داشته باشد.
 
دولت اسرائیل با استناد به مواضع جمهوری اسلامی در نفی حق موجودیت آن کشور، ایران را به دنبال کردن برنامه تولید تسلیحات اتمی متهم کرده و چنین برنامه ای را خطری جدی برای خود دانسته و از امکان اقدام نظامی برای متوقف کردن یا دست کم به تعویق انداختن دستیابی ایران به هدف های اتمی خود سخن گفته است.
 
در مقابل، اکثر دولت های غربی دست کم تا کنون اقدام نظامی را باعث بغرنج شدن شرایط منطقه دانسته و گفته اند که ترجیح می دهند بحران اتمی جمهوری اسلامی از راه مذاکره و بدون توسل به عملیات نظامی خاتمه یابد در حالیکه توسل به اینگونه عملیات را نیز به طور کامل نفی نکرده اند.
 
تا کنون شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی، نسبت به فعالیت اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و شورای امنیت یک رشته تحریم های اقتصادی و سیاسی الزام آور را علیه ایران به اجرا گذاشته است.
 
شورای امنیت با اشاره به سابقه فعالیت اتمی ایران، گفته است که دولت این کشور برای چند سال این فعالیت ها را بدون آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می داد و به همین دلیل، ضمن تخلف از تعهدات بین المللی خود، اطمینان جامعه جهانی به صلح آمیز بودن این فعالیت ها را از دست داده است.
 
این شورا از جمهوری اسلامی خواسته است تا بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را تا کسب اطمینان جامعه جهانی، به حالت تعلیق در آورد، اما دولت ایران، با رد مصوبات شورای امنیت، غنی سازی اورانیوم را حق قانونی خود دانسته است.
 
تحریم بی تاثیر؟
 
خودداری ایران از قبول مصوبات بین المللی باعث شده است تا شماری از کشورهای غربی، علاوه بر تحریم های بین المللی، تحریم های گسترده یکجانبه ای را نیز علیه ایران به اجرا بگذارند.
 
تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا به خصوص روابط بانکی و صنایع نفت ایران را هدف قرار داده و با وارد کردن فشار بر کشورهای ثالث، در صدد کاهش عواید نفتی و محدود کردن امکانات تجاری و مالی جمهوری اسلامی برآمده است.
 
در ماه های اخیر، اقتصاد ایران با مشکلات عمده ای از جمله سقوط سریع ارزش پول ملی، تورم شتابان، کمبود کالا از جمله در مورد اقلام حساس و ضروری مواجه کرده و براساس برخی گزارش ها، حتی امکان کاهش یا عدم افزایش بودجه برخی نهادهای دولتی را هم در پی آورده است که به گفته کارشناسان، تا حدود زیادی ناشی از این تحریم ها بوده است.
 
هر چند تحریم خارجی فشار شدیدی را به خصوص بر قشرهای کم درآمد و طبقات و افراد آسیپ پذیر جامعه وارد کرده اما برخی مقامات ارشد حکومتی تاکید داشته اند که با وجود این دشواری ها، همچنان هدف خود را که تولید اورانیوم غنی شده است دنبال خواهند کرد.
 
مقامات ایران هدف از تولید اورانیوم با خلوص پایین را تهیه سوخت برای نیروگاه های هسته ای توصیف کرده اند که در نظر است بعدها ساخته شود و تولید اورانیوم با خلوص بالاتر را تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرده اند.
 
روز گذشته، نوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک نشست خبری در پاریس گفت که براساس گزارش بازرسان این سازمان، تحریم های اقتصادی علیه ایران تاثیری در کاهش فعالیت اتمی این کشور نداشته است.
 
آقای آمانو گفت: "ما در حال راست‌آزمایی فعالیت ها در مراکز اتمی ایران هستیم اما تا کنون تاثیری بر این فعالیت ها ندیده ایم و به عنوان مثال، در این مراکز، اورانیوم با خلوص تا ٥ و ٢٠ درصد به طور مستمر تولید می شود."
 
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که روز جمعه گذشته گزارشی در مورد برنامه هسته ای ایران در اختیار اعضای آژانس قرار داده بود، در این نشست خبری افزود که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران همچنان رو به افزایش است.
 
در همانحال، علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، این نظر مقامات ایران را تکرار کرده که فعالیت های اتمی این کشور صرفا با اهداف صلح آمیز دنبال می شود.
 
در مقابل، کشورهای غربی نگران آن هستند که ایران در مراحل بعدی، اورانیوم با خلوص متوسط را به اورانیوم با خلوص لازم برای ساخت بمب اتمی تبدیل کند و به تولید اینگونه جنگ افزارها، و یا دست کم آماد کردن مقدمات تولید آنها مبادرت ورزد.
 
به گفته آنان، چنین وضعیتی می تواند به بروز مسابقه تسلیحات اتمی بین کشورهای خاورمیانه منجر شود و علاوه بر مخاطراتی که برای مردم منطقه در پی می آورد، رفاه اقتصادی و امنیت جهانی را به خطر اندازد.
 
تاکنون چند دور مذاکره بین گروه ١+٥ و ایران برگزار شده اما نتیجه ملموسی نداشته هر چند هر دو طرف همچنان از تمایل به ادامه مذاکره سخن می گویند.
 
بی بی سی فارسی
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment