Saturday, April 13, 2013

آمریکا سه شرکت بین‌المللی را از فهرست تحریم‌های ایران خارج کرد

دولت آمریکا اعلام کرده است سه شرکت کشتیرانی بین‌المللی را که دو سال قبل به دلیل کمک به جریان انتقال نفت ایران تحریم کرده بود، از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد تحریم های اعمال شده علیه این سه شرکت (متعلق به سنگاپور، موناکو، و لیبریا) پس از آن لغو شد که این شرکت‌ها متعهد شدند دیگر در چنین فعالیت هایی مشارکت نکنند.
 
آنها در سپتامبر سال ۲۰۱۰در معامله‌ای دخالت داشتند که طی آن نفتکشی به ارزش بیش از هشت و نیم میلیون دلار برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خریداری شده بود.
 
بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا این سه شرکت در ماه مه سال ۲۰۱۱ تحریم شدند و از آن زمان، برای آنکه نشان دهند فعالیت هایشان در راستای قوانین تحریمی آمریکاست، دست به اقدامات قابل توجهی زده‌اند.
 
بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در فهرست اولیه تحریم‌ها، از یک شرکت اسرائیلی نیز در این معامله نام برده شده بود اما این شرکت هر گونه دست داشتن در آن را تکذیب کرد. پس از آن، وزارت خارجه آمریکا با اصلاح فهرست تحریم‌ها تصریح کرد که شرکت اسرائیلی در معامله خرید نفتکش برای ایران دخالت نداشته است.
 
علاوه بر آمریکا، سازمان ملل و کشورهای غربی نیز شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند.
 
سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ تحریم هایی علیه ایران اعمال کرد که محدودیت‌هایی علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در آن در نظر گرفته شد.
 
اتهام کشتیرانی جمهوری اسلامی مشارکت در حمل اسلحه و محموله های نظامی به ویژه مرتبط با برنامه هسته ای ایران است و بنابر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، دولت ها می توانند در صورتی که به محموله یک کشتی ایرانی شک کنند، آن را بازرسی کنند.
 
بنابر این قطعنامه، کشورها می توانند بر اساس قوانین بین المللی کشتی ها را در آب های آزاد بازرسی، توقیف و در صورت لزوم بار آنها را نابود کنند.
 
محدودیت هایی که برای کشتیرانی جمهوری اسلامی وضع شده به گونه ای است که به کشورها اجازه می دهد حتی از تحویل سوخت یا خدمات دیگر به کشتی های ایرانی خودداری کنند.
 
بی بی سی فارسی
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment