Monday, April 23, 2012

در خواست سازمان عدالت برای ایران از یک نهاد نظارتی در آلمان در ارتباط با شبکه پرس تی وی ایران

سازمان عدالت برای ایران در گزارشی در ارتباط با شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی ایران، خبر از بررسی این شبکه تلوزیونی ایران در «نهاد نظارت بر رسانه ها در آلمان» داده و خواستار آن شده تا «این نهاد، اجازه ندهد برنامه های این شبکه، از طریق ماهواره های متعلق به شرکتهای آلمانی پخش شود.»

به گزارش دانشجونیوز در این گزارش سازمان عدالت برای ایران آمده است:

پرونده پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران، فردا، سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 (24 آوریل 2012)، در نهاد نظارت بر رسانه ها در آلمان the commission for licensing and supervision (ZAK) مورد بررسی قرار می گیرد. در همین راستا، سازمان عدالت برا ایران با ارائه گزارشی تفصیلی از موارد متعدد نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی و تخلف از قوانین اروپایی مربوط به رسانه ها از سوی پرس تی وی به ZAK، خواستار این شد که این نهاد، اجازه ندهد برنامه های این شبکه، از طریق ماهواره های متعلق به شرکتهای آلمانی پخش شود.

تحقیقات عدالت برای ایران که امروز، در گزارشی با عنوان “کات! پخش پرس تی وی باید ممنوع شود” به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده ثابت می کند پرس تی وی در موارد متعدد، مصاحبه هایی را با زندانیان سیاسی پخش کرده که در واقع، نه مصاحبه ژورنالیستی که “اقاریر تحت شکنجه و فشار” بوده اند. در این اعترافات اجباری، زندانیان سیاسی وادار می شوند که بگویند تروریست یا جاسوس هستند؛ عملی که در بیشتر موارد در ایران، مجازات اعدام در پی خواهد داشت. به این ترتیب، پرس تی وی نه فقط رسانه توجیه کننده نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی است بلکه خود به دستگاهی خطØ �ناک برای نقض حقوق بشر بدل گشته است.

این گزارش پنج مورد “لقمان و زانیار مرادی”، “بازداشت شدگان عرب در وقایع اخیر”، “متهمان به همکاری با بی بی سی فارسی”، “برنامه مربوط به حزب کردی پژاک” و نیز برنامه راجع به “سکینه محمدی آشتیانی” را به دقت بررسی کرده و نشان می دهد برای تهیه این برنامه ها، از روشهای مختلف به زندانیان القا شده که چه چیزهایی باید بگوید. در هیچیک از مواردی که در این تحقیق مستند شده، رضایت زندانی، چه به طور شفاهی و چه به طور کتبی برای پخش مصاحبه در پرس تی وی اخذ نشده است. در بیشتر موارد به زندانی گفته شده که فیلمبرداری به قصد استفاده های داخلی یا استفاده های تحقیقاتی صورت می گیرد و مصاحبه ها هیچگاه پخش نخواهد شد. این در حالی است که حتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها حق انتشار اسامی و تصاویر متهمان را ندارند و در صورت تخلف، باید به مجازات برسند. در عین حال، وضعیت زندانیان سیاسی در ایران به گونه ای است که در دفاع از خود و یا اعتراض به پخش تصاویر مربوط به خود کاملا ناتوان هستند و حتی بیشتر کسانی که از زندان نیز آزاد شده اند هنوز نگران امنیت خود و خانواده شان، درصورت شکایت از این شبکه تلویزیونی هستند. این درحالی است حقوق بنیادین این افراد در حفاظت از حریم خصوصی، حق پاسخگویی و نیز احترام به کرامت انسانی در موارد متعدد از سوی پرس تی وی نقض شده است.

این تحقیق همچنین همکاری گسترده پرس تی وی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، دو نهادی که به دلیل نقض حقوق شهروندان ایران در فهرست تحریمهای آمریکا قرار گرفته اند و بسیاری از مسئولانشان نیز به همین دلیل از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده اند را به اثبات می رساند. در بیشتر موارد، در زمان انجام مصاحبه، بازجویان حضور داشته اند و در برخی از موارد، مصاحبه ها توسط خود آنان و نه خبرنگاران پرس تی وی انجام شده است.

در ژانویه 2012، نهاد نظارت بر رسانه ها در انگلیس (آفکام) ، پس از اینکه پرس تی وی جریمه ناشی از شکایت مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی-کانادایی را نپرداخت، به دلیل اینکه کنترل محتوای پرس تی وی در تهران صورت می گیرد، مجوز پخش پرس تی وی در انگلیس را لغو کرد و به این ترتیب، پخش این شبکه از ماهواره اسکای (Sky sattelite) پایان یافت. در 3 آوریل 2012، رییس ماهواره سس آسترا (SES Astra) اعلام کرد که نهاد نظارت بر رسانه ها در مونیخ آلمان (BLM) تصمیم گرفته است که به پخش برنامه های این شبکه پایان داده شود. اما برنامه های پرس تی وی هنوز از طریق 14 ماهواره دیگر در نقاط مختلف دنی ا پخش می شود .

عدالت برای ایران با وجود اینکه از حق آزادی بیان و آزادی رسانه ها به عنوانی یک حق بنیادین بشر دفاع می کند اما اعتقاد دارد زمانی که رسانه ای در خدمت شکنجه و سرکوب قرار می گیرد، دیگر نمی توان به آن نام رسانه داد و تحت چارچوب قوانین آزادی بیان با آن برخورد کرد. به همین دلیل، ضمن استقبال از تصمیم BLM و Ofcom، از همه مراجع ذیربط دیگر می خواهد به فوریت و برای عدم تداوم نقض حقوق شهروندان ایران و مخاطبان غیرایرانی پرس تی وی:

1. تمامی اقدامات لازم برای پاسخگو کردن پرس تی وی در مراجع ناظر بر رسانه ها و نیز مراجع قضایی ذیربط به دلیل ضرری که به حقوق شهروندان و نیز مخاطبان خود وارد آورده انجام دهند.

2. پرس تی وی را به عنوان یک شخصیت حقوقی و شخصیتهای حقیقی مسئول آن از جمله محمد سرافراز، مدیر این شبکه را به دلیل نقض شدید حقوق بشر تحت تحریم قرار دهند.

3. اجازه پخش پرس تی وی از ماهواره هایی که در کشورهایی ثبت شده اند که به موازین بین المللی حقوق بشر احترام می گذارند را لغو کنند.

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment