Sunday, April 15, 2012

پروژه ۱۷۰ میلیاردی برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران

گزارش ها از ایران حاکی از آن است که پروژه‌ ۱۷۰ میلیارد تومانی سد هراز در شهرستان آمل با ترک تشریفات (مناقصه) به قرارگاه «خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران واگذار شد.

به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه های دولتی، رمضان طهماسبی٬ مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران روز گذشته گفته است که قرارداد اجرای این پروژه پیش‌تر با یک شرکت چینی منعقد شده بود که در ‌‌نهایت به قرارگاه «خاتم‌الانبیاء» واگذار شد.

گفته می شود قرارداد این پروژه، همچون بسیاری از پروژه های بزرگ و ملی سال های اخیر، بدون رعایت تشریفات مناقصه و به صورت غیر رقابتی با قرارگاه خاتم الانبیا امضا شده است.

گفتنی است قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شرکتی از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بعد از جنگ ایران و عراق با دستور آیت الله خامنه‌ای تشکیل شد و هدف از تأسیس آن آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی بود.

رویکرد دولت نهم و دهم در واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور به نهادهای نظامی، قرارگاه خاتم‌الانبیا را به یکی از بزرگترین پیمانکاران ایران بدل کرده است. بخش خصوصی پیوسته به این رویکرد دولت انتقاد و اعتراض داشته‌اند.

رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفته است که تأمین مالی عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در گرو برداشت یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی است.

شرکت ملی گاز ایران در یک قرارداد ساخت خط لوله ۲۷۰ کیلومتری با ارزش حدود ۲۵۰ میلیون دلار را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار نمود. بخش اول این خط لوله در سال ۱۳۸۵ به ارزش ۱ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار نیز به این قرارگاه واگذار شده بود

بر اساس آمارهای موجود در ۴ سال اخیر، لااقل ۱۵۰۰ مورد از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور در حوزه‌های مختلف آب، گاز ، نفت و راه‌سازی به قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبیا واگذار شده است.

دارایی‌های این مجموعه‌ی عظیم اقتصادی نیز از بودجه دولتی جداست و مشمول هیچ‌گونه نظارت از سوی نهادهای دولتی نمی‌شود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا تحت شدیترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و کشورهای غربی در هر دور تحریم، لیستی از افراد و شرکت‌های زیرمجموعه که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به این قرارگاه سپاه پاسداران مربوط می‌شوند را اعلام و دارایی‌های آن‌ها را توقیف یا تحت تحریم قرار داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ کل مجموعه‌ی این قرارگاه و چهار شرکت زیرمجموعه را به همراه ۴۰ شرکت و موسسه ایرانی را که به شکل غیرمستقیم با این قرارگاه مربوط هستند تحریم کرد. تمامی مسئولان ارشد این قرارگاه در این دور تحریم‌ها، از حق مسافرت بین‌المللی محروم شدند.

شرکت‌های وابسته به این نیرو مهر ماه سال ۱۳۸۸ در بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران، ۵۰ درصد شرکت مخابرات به ارزش حدود هشت میلیارد دلار را خریداری کردند.

۲۰ بهمن ماه سال گذشته نیز ضیاءالدین حزنی٬ فرمانده «قرارگاه سازندگی قرب کوثر» گفته بود سپاه طی دو سال گذشته ۱۱ هزار پروژه اجرا کرده است

 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment