Saturday, October 27, 2012

بریتانیا: حمله نظامی به ایران در حال حاضر درست نیست

 یک روز پس از این که گزارش شد لندن درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه‌های نظامی‌ بریتانیا در خلیج فارس را رد کرده‌ است، دولت بریتانیا با تأکید بر این که باید به تحریم‌ها علیه ایران وقت بیشتری داده شود اعلام کرد که حمله نظامی به ایران را «در حال حاضر» اقدام درستی نمی‌داند.
 
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه، ۵ آبان، در این خصوص به خبرنگاران گفت: «دولت [بریتانیا] در حال حاضر اقدام نظامی علیه ایران را راهکار درستی نمی‌داند، اما البته هیچ گزینه‌ای نیز منتفی نیست.»
 
وی افزود: «می‌خواهیم نتیجه تحریم‌ها که هم‌اینک تأثیراتش شروع شده را ببینیم و همچنین با ایران تعامل داشته باشیم.»
 
یک روز پیش از آن روزنامه بریتانیایی گاردین خبر داد که دیپلمات‌های آمریکایی از بریتانیا خواسته‌اند تا با هدف تقویت نیروی نظامی آمریکا برای رویارویی با تهدیدهای احتمالی ایران، چند پایگاه نظامی را در اختیار آمریکا بگذارد ولی لندن این درخواست را رد کرده‌ است.
 
این گزارش افزود که بریتانیا آماده‌سازی آمریکا برای «حمله بازدارنده» علیه ایران را ناقض قوانین بین‌المللی دانسته و به همین خاطر با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌ است.
 
به نوشته گاردین، پایگاه‌های نظامی مورد درخواست آمریکا شامل پایگاه‌های نظامی بریتانیا در خلیج فارس و همچنین پایگاه‌های هوایی انگلیس در دو جزیره آسانسیون، واقع در اقیانوس اطلس و «دیه‌گو گارسیا» در اقیانوس هند، می‌شود.
 
قدرت‌های غربی در برنامه خود برای رفع نگرانی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکنون تحریم‌های شدید و فزاینده‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند که به‌ویژه آخرین دور از این تحریم‌ها که از سوی اتحادیه اروپا وضع شده اقتصاد ایران را با مشکلات پرشماری مواجه کرده‌ است.
 
از جمله بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران نسبت به پارسال نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد و تحریم‌های فزاینده غرب باعث سقوط شدید ارزش پول ملی ایران شده‌ است.
 
ایران و غرب طی سال جاری نیز سه دور از مذاکرات هسته‌ای را بدون دست یافتن به نتیجه پشت سر گذاشتند و احتمال می‌رود که این مذاکرات پس از انتخابات ششم نوامبر ریاست‌ جمهوری آمریکا ادامه پیدا کند.
 
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری ایران، ماه گذشته در سفر خود به نیویورک گفت که به اعتقاد او تا زمان پشت سر گذاشتن انتخابات بعدی ریاست‌ جمهوری آمریکا نمی‌توان انتظار پیشرفت در زمینه حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران را داشت.
 
منبع: رادیوفردا
 
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment