Friday, October 26, 2012

گزارش روزنامه اعتماد از تنبیه جدی دانش آموزان در مدارس

 براي دومين بار از ابتداي سال تحصيلي جديد تنبيه بدني دانش‌آموزان در شهرستان انار استان كرمان رسانه‌يي شد. اين‌ بار يك دانش‌آموز دوم دبيرستاني به مدت چند دقيقه ضربات مشت و لگد معلم عصباني به سر و صورت و شكمش را تحمل كرد تا كار او به بيمارستان، عكسبرداري از سر، سرم و پزشكي قانوني برسد. كمتر از دو هفته گذشته از مهرماه نيز يك دانش‌آموز اول ابتدايي در اين شهرستان تنها به دليل چند دقيقه دير رسيدن به مدرسه از مدير خشمگين مدرسه كتك خورد تا با صورتي سياه و كبود به خانه برگردد و اين روزها به زور و با اكراه به مدرسه برود.
 
پدر علي پسر 16ساله دبيرستاني و دانش‌آموز سال دوم رشته تجربي در گفت‌وگو با «اعتماد» با صدايي گرفته به شرح آنچه بر پسرش گذشت، مي‌پردازد: «حدود ساعت 2 بعدازظهر پسرم در حالي كه گريه مي‌كرد به خانه رسيد. بعد از چند ساعت حالت تهوع پيدا كرد، او را به بيمارستان رسانديم، پزشك گفت بايد تحت مراقبت باشد.»
 
ماجرا چيست؟
 
ماجرا اما از اين قرار بوده، حدود ساعت 9:30 صبح زنگ تفريح دانش‌آموزان دبيرستاني تازه تمام شده، دانش‌آموزان كلاس دوم تجربي در كلاس جمع‌اند، هنوز معلم سر كلاس نيست. علي دم در كلاس ايستاده، معلم كلاس روبه‌رو ناگهان بيرون مي‌آيد و به اين دليل كه علي به در كلاس خودشان ضربه مي‌زده شروع به كتك زدن علي مي‌كند. علي چند بار مي‌پرسد «چي شده آقا، براي چي مي‌زني؟» معلم عصباني اما هيچ توضيحي نمي‌دهد تنها در پاسخ التماس‌‌هاي دانش‌آموز دوم دبيرستاني تكرار مي‌كند: «دهنتو ببند.»
 
علي مي‌گويد: «بيشتر به سرم ضربه مي‌زد و وقتي من دستم را روي سر و صورتم مي‌گرفتم به شكمم مي‌زد تا دست را از روي سرم بردارم و دوباره به سرم ضربه بزند.» پزشكي قانوني آثار ضرب و شتم روي پا، شكم و سر علي را تاييد كرده و پرونده او براي شكايت از معلم خاطي به آموزش و پرورش شهرستان فرستاده شده است. علي فعلا از بيمارستان مرخص شده اما پزشك گفته بايد تحت مراقبت باشد.
 
هم‌مدرسه‌اي‌هاي علي به عنوان شاهدان ماجرا در گفت‌وگو با «اعتماد» به آنچه بر علي گذشت، مي‌پردازند: «معلم هنوز سر كلاس نبود. علي با انگشت به در كلاس خودشان ضربه مي‌زد، معلم كلاس روبه‌رويي بيرون آمد. در گوشه سالن علي را نگه داشت و با مشت به سرش ضربه مي‌زد، بعد هم فاصله حدودا 20 متري تا دفتر مدير را با لگد زدن به علي طي كرد.»
 
دانش‌آموز 16 ساله با صدايي پر از بغض به «اعتماد» مي‌گويد: «وقتي در راهروي مدرسه دبير ادبيات كه اصلا معلم ما نيست و نمي‌شناسمش مرا مي‌زد، معلم‌هاي ديگر از كلاس بيرون آمده بودند و نگاه مي‌كردند اما هيچ‌كس مانع او نمي‌شد.» اين‌طور كه علي مي‌گويد معلم عصباني بعد از كتك زدن در سالن او را كتك‌زنان به سمت راهرو و دفتر مدير مي‌برد و در حالي كه علي كنار ديوار بوده به سر و شكم او ضربه مي‌زده تا بالاخره مدير مدرسه جلوي معلم را مي‌گيرد.
 
در نخستين تماس خانواده علي با مدير مدرسه بعد از اتفاق و مراجعه به پزشك، مدير توصيه مي‌كند: «چون معلم خاطي قبلا هم در اين زمينه پرونده داشته از شكايت‌شان صرف نظر كنند و رضايت بدهند»؛ بقيه معلم‌ها هم همين خواسته را براي همكار خطاكارشان از پدر علي داشتند. اما در پاسخ به سوال پدر علي كه «اگر فرزند خودتان هم بود، رضايت مي‌داديد؟» مدير تاييد مي‌كند «علي بدجور كتك خورد و شما حق داريد.»از طرف بيمارستان، پليس و 110 از ماجرا باخبر مي‌شوند و صبح روز گذشته پرونده به پزشكي قانوني و آموزش و پرورش براي ادامه پيگيري فرستاده مي‌شود. علي در حال حاضر به گفته خودش از ناحيه سر، چشم، دندان و صورت احساس درد مي‌كند و چند بار حالش به هم خورده است.
 
بخشنامه چه مي‌گويد؟
 
همه اين اتفاقات در حالي است كه بر اساس بخشنامه‌هاي آموزش و پرورش تنبيه بدني دانش‌آموزان ممنوع است. اين بخشنامه مي‌گويد: «معلمان تحت هيچ شرايطي حق تنبيه بدني دانش‌آموزان را ندارند و در اين زمينه با معلمان خاطي طبق قانون برخورد مي‌شود.» فاطمه قربان، معاون ابتدايي آموزش و پرورش در اين زمينه چندي پيش تاكيد كرد: «هرگونه تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدرسه ممنوع است و هچ‌يك از معلمان و معاونان تحت هيچ شرايطي به علت انجام ندادن تكاليف درسي يا موارد انضباطي، حق تنبيه بدني دانش‌آموزان را ندارند.» به گفته او «تنبيه بدني دانش‌آموزان حتي با ضعيف‌ترين شكل آن، از سوي مدرسه تخلف محسوب مي‌شود، و معلمان و مسوولان مدرسه حق تنبيه خطاكارترين دانش‌آموزان را نيز ندارند، چرا كه براي موارد انضباطي، قانون مصوب شده است و بر اساس آن با دانش‌آموزان خاطي برخورد مي‌شود.»با اين وجود به نظر مي‌رسد اين بخشنامه‌ها چندان بازدارنده نيست؛ چرا كه تنبيه بدني دانش‌آموزان در شهرستان‌هاي دور و نزديك از سوي معلمان، مديران و معاونان مدرسه همچنان اتفاق مي‌افتد و علاوه بر رساندن آسيب‌هاي جدي جسمي به دانش‌آموزان مانند پارگي پرده گوش، فلجي و... با شكستن شخصيت و غرور دانش‌آموزان نوجوان در مقابل ساير همكلاسي‌ها، ريشه‌هاي خشونت و نفرت را در وجود آنها مي‌كارد.
 
واكنش مسوولان به خبر
 
تكرار اين اتفاق در يك ماهه گذشته در شهرستان انار كرمان باعث شد تا با مسوولان آموزش و پرورش شهرستان انار تماس بگيريم. اما نه رييس آموزش و پرورش اين شهرستان و نه معاون او حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نشدند. جعفري مسوول حراست آموزش و پرورش اين استان اما در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره علت تكرار تنبيه بدني دانش‌آموزان در اين استان مي‌گويد: «مدير قبلي مدرسه را كه كودك هشت ساله را كتك زده بود اخراج كرديم، درباره اتفاق جديد هم در حال پيگيري هستيم.» به گفته او «اين رفتارها از سوي معلمان و مسوولان مدارس كه تحمل‌شان كم است، اتفاق مي‌افتد و اين افراد خودشان بيمار هستند.» مسوول حراست آموزش و پرورش شهرستان انار همچنان مي‌گويد: «پرونده مدير قبلي را به اداره تخلفات فرستاديم و منتظر صدور راي براي ايشان هستيم. با بقيه هم طبق قاعده و قانون رفتار مي‌كنيم و به آنها اولتيماتوم مي‌دهيم.»
 
حسين آذين، نماينده شهرستان رفسنجان و انار در جريان تنبيه كودك هشت ساله توسط مدير هست اما هنوز از تنبيه بدني علي 16 ساله خبر ندارد. او به «اعتماد» مي‌گويد: «چنين رفتارهايي مورد تاييد ما نيست و بايد پيگيري شود اما درباره اتفاق قبلي در اين شهرستان و عكس‌هاي منتشر شده از دانش‌آموز هشت ساله بعد از كتك خوردن كمي اغراق و زياده‌روي و دست كاري شده بود.» با اين وجود او ادامه مي‌دهد: «تنبيه بدني جايي در آموزش و پرورش ندارد و مسوولان بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.»
 
جواد هروي، عضو كميسيون آموزش مجلس نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «اگر چه اين اتفاقات خوشايند نيست اما در مقابل آمار يك ميليون دانش‌آموز اين موارد جزيي است و ما نمي‌توانيم به كل سيستم آموزش و پرورش تعميم دهيم.» به اعتقاد او ما قوانين و بخشنامه‌هاي لازم در اين زمينه داريم و نيازي به بخشنامه و قانون جديد نيست. تنبيه در مدارس موضوعي است كه هر سال در حال تكرار شدن است، چندي پيش نيز خبرها حاكي از خودكشي دانش‌آموز 17 ساله كبودرآهنگي از ترس والدين و به علت تهديد مدير مدرسه به اخراج بود. اما واقعيت اين است كه اخبار منعكس شده در رسانه‌ها درباره تنبيه بدني دانش‌آموزان تنها بخشي از اتفاقاتي است كه در مدارس دور و نزديك كشور مي‌افتد. چرا كه بسياري از خانواده‌ها فرصت يا جسارت و آگاهي لازم در اين زمينه را ندارند يا در نخستين اعتراض‌شان به مسوولان مدرسه با تهديد اخراج فرزندشان روبه‌رو مي‌شوند و از ادامه كار صرف ‌نظر مي‌كنند. با اين وجود هرازچندگاهي انتشار فيلم‌ها و اخباري در فضاي مجازي درباره تنبيه بدني دانش‌آموزان پرده از واقعيت برخورد با دانش‌آموزان در مدارس در شهرستان‌هاي دور و نزديك برمي‌‌دارد. در اين ميان مشكلات شخصي معلمان و مديران، كمبود امكانات مدارس و... هم اين روزها توجيهي براي تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس شده است.
 
منیع: روزنامه اعتماد
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment